Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
​Spraakmakend project met gecertificeerd wegenbeton succesvol afgerond
De voorbije maanden werd de E313 ter hoogte van Beringen over een lengte van 2,3 km voorzien van TRA 50 gecertificeerd wegenbeton.

​Spraakmakend project met gecertificeerd wegenbeton succesvol afgerond

Voor het cement en de granulaten deed hoofdaannemer Willemen Infra een beroep op Holcim. “Zowel wat betreft het product, het logistieke verhaal als de communicatie kunnen we terugblikken op een zeer geslaagde samenwerking met een heel mooi resultaat”, vertelt Brecht Vynckier, projectleider bij Willemen Infra.

Tekst | Niels Rouvrois  Beeld | Willemen Infra & Holcim

Vanaf het complex Beringen in de richting van Antwerpen werd de snelweg – inclusief op- en afritten – in beide rijrichtingen vernieuwd over een afstand van ruim 2 km. Plaatselijk werden ook extra pechhavens voorzien om eventueel op termijn gebruik te maken van de pechstrook als dynamische spitsstrook. Meteen werden ook 2 bruggen over de autosnelweg gerenoveerd. Verder stonden onder andere het opbreken van de bestaande verharding, het aanbrengen van de nieuwe fundering en de nieuwe asfaltverhardingen, het uitvoeren van een doorgaand gewapende betonverharding en het uitvoeren van markeringswerken op het programma.

Bijzonder aan het project is dat de renovatie werd uitgevoerd in TRA 50 gecertificeerd wegenbeton, geproduceerd door de recent geplaatste betoncentrale in Lummen. Het is een van de eerste grote snelwegprojecten die op die manier worden uitgevoerd. “Na Brugge en Gent is Lummen onze derde site die TRA 50 gecertificeerd is. Hiervoor verplaatsen we onze betoncentrale van Hasselt naar Lummen”, vertelt Brecht Vynckier van Willemen Infra, dat het project leidde in opdracht van het Agentschap Wegen & Verkeer. “In de sector is het behoorlijk bijzonder dat wij zowel de productie als de aanleg volledig in eigen handen hebben.”

Cement en granulaten

Voor die productie van het gecertificeerd wegenbeton deed Willemen Infra in dit verhaal een beroep op de expertise van Holcim. De gekende cementfabrikant leverde het cement en de granulaten. Als cement werd gekozen voor het nieuwe CEM III/A 42,5 N LA, een hoogovencement dat als hoofdbestanddelen portlandklinker en gegranuleerde hoogovenslak bevat. En met een beduidend kleinere CO2-voetafdruk dan andere cementsoorten, tot wel 50 % lager. “De keuze viel hoofdzakelijk op dit cement omdat het simpelweg de beste oplossing is voor deze toepassing”, vertelt Gert Corvers, marktverantwoordelijke cement & Georoc bij Holcim. “De lage CO2-voetafdruk is daarbovenop voor Holcim een zeer belangrijke factor. Voor fabrikanten in de bouwsector zijn milieu en duurzaamheid vandaag een noodzakelijkheid.”

Voor het cement en de granulaten deed hoofdaannemer Willemen Infra een beroep op Holcim.

Naast het cement zorgde Holcim ook voor de nodige granulaten. “In Brugge en Gent deden we voor Willemen Infra al het meeste granulatenwerk, dus het is logisch dat we voor de gecertificeerde site in Lummen dezelfde materialen leveren”, vertelt Dave Moelants, accountmanager bij Holcim. Het betreft enerzijds kalksteen uit de groeve van Doornik. Kalksteen wordt gebruikt in de meest courante betontoepassingen. Anderzijds leverden we ook porfier, een zeer hard en slijtvast gesteente dat bijna uitsluitend voor wegenistoepassingen gebruikt wordt. Onze grote troef is het totaalpakket dat wij kunnen aanbieden. Niet alleen cement, beton en granulaten, maar ook het hele logistieke traject erachter. Van in de groeve tot op de werf, en gebruik makend van verschillende transportmiddelen. We denken ook steeds mee met de klant.”

Planning is cruciaal

Willemen Infra en Holcim teren op een duurzame samenwerking. Brecht Vynckier: “Die is al jaren goed en dat is ook weer gebleken tijdens deze werf. Zodra je een certificering aanvraagt, moet je kiezen met welke cementproducent je samen zal werken. Het is dus belangrijk om een betrouwbare partner te kiezen. Wanneer je een rijweg aanlegt, dan produceer je non-stop. De toevoer van de materialen, zowel naar de werf als naar de centrale, moet piekfijn op elkaar afgestemd zijn. Coördineren en organiseren is cruciaal.”

“Terwijl de granulaten in groten getale geleverd en gestockeerd kunnen worden, moet het cement just in time aangevoerd worden”, pikt Gert Corvers in. “In de fase van de walsbetonfundering hebben we geopteerd voor trafiek met vrachtwagens die er telkens op het gevraagde uur stonden. Voor de grote cementvolumes voor het rijwegbeton kozen we ervoor om zowel via het water als met vrachtwagens te leveren. Dit om de buffer op de werf te garanderen en niet teveel in de spits te moeten rijden. En we kunnen zeggen dat dit vrij goed, tot zelfs perfect, is verlopen. Zelfs binnen een strakke planning moeten wij als leverancier flexibel kunnen zijn.” Dave Moelants bevestigt: “Holcim heeft intussen de nodige ervaring opgebouwd om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen, maar het blijft wel steeds een uitdaging. Zeker omdat er altijd factoren zijn die je niet zelf in de hand hebt. Bovendien zit je met productie op twee fronten en dat moet zeer goed op elkaar afgestemd zijn. Dit project geldt in ieder geval als een schoolvoorbeeld waarin dit uitstekend gelukt is.”

Strakke planning

Ook Willemen Infra blikt tevreden terug op dit bijzonder project. “Wij streven steeds naar perfectie en dat hebben we hier benaderd. Onze mensen hebben dag en nacht, ook tijdens de weekends, gewerkt om dit tot een goed einde te brengen. De communicatie onderling en met de partners was top en ook de hoge rendementen konden we steeds halen. Het zijn grote hoeveelheden beton die ieder uur geproduceerd moeten worden en dat is zeker niet altijd evident. Voor Willemen Infra is dit een werf die op het lijf geschreven is, maar het blijft toch altijd een uitdaging om kwaliteit te leveren en de strakke planning aan te houden. De totale werken hebben uiteindelijk een kleine drie maanden geduurd en sinds begin september is de rijweg weer volledig in gebruik”, besluit Brecht Vynckier.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details