Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
25 m lange vibropalen voor uitbreiding kaaimuur in Zeebrugse haven

25 m lange vibropalen voor uitbreiding kaaimuur in Zeebrugse haven

Als grootste autohaven ter wereld blijft de Zeebrugse haven volop inzetten op de groei van haar klanten. Om de uitbreiding van International Car Operators te ondersteunen, wordt de Bastenakenkade in het Zuidelijk Kanaaldok dan ook met 1 km verlengd. 910 vibropalen, elk met een lengte van 25,25 m, moeten de stabiliteit van de nieuwe kaaimuur helpen verzekeren.

De leiderspositie van de autosector in Zeebrugge garanderen: met dat doel voor ogen wordt er op dit moment hard gewerkt aan de bouw van dat ene ontbrekende stuk kaaimuur in de achterhaven van Zeebrugge. De nieuwe kade telt 1071 m en zal de Bastenakenkade verbinden met de retourkaai aan het dokuiteinde, waar het hoofdkantoor van International Car Operators te vinden is. Met de verlenging van de Bastenakenkade komen er meer ligplaatsen voor schepen bij, alsook zo’n 30 ha aan opslagplaats voor auto’s. In opdracht van hoofdaannemer BESIX plaatst funderingsbedrijf Soetaert er op dit moment alvast twee rijen van telkens 455 vibropalen.

foto-2-kopieren

De nieuwe funderingsmachine werd gebouwd op het depot in Oostende en nadien via het water naar Zeebrugge vervoerd.

 

Omgebouwde giekkraan

Omwille van de op te nemen horizontale krachten gaan alle 910 vibropalen onder een hoek van 14 graden de grond in. Bovendien vereist een kaaimuurontwerp dat de paalfunderingen op grote diepte en doorheen weerstandbiedende lagen worden uitgevoerd. De palen hebben dan ook een lengte van 25,25 m. Erwin Dupont, afdelingshoofd paalfunderingen bij Soetaert: “Om de diepere aanzetpeilen te bereiken, moesten we zwaar heimaterieel inzetten. Daarom hebben we samen met onze technische dienst de Liebherr HS895-giekkraan uit ons materieelpark omgebouwd tot een funderingsmachine. Door er onze eigen vakwerkmakelaar en nog een paar noodzakelijke onderdelen aan te bevestigen, maakten we er een PD-stelling van.”

Vervoerd over water

Om geen risico te lopen, bouwde en testte Soetaert de ‘nieuwe’ machine in het depot in Oostende, waarna ze via het water naar Zeebrugge vervoerd werd: “Dat heeft ons veel tijdwinst opgeleverd, aangezien we de machine niet uit elkaar moesten halen om de verschillende onderdelen apart te transporteren. Zo kwam de machine kant-en-klaar toe op de werf, wat er zeker toe heeft bijgedragen dat we na 2 weken al boven ons geplande rendement zaten.”

foto-1-kopieren

Voor de paalfunderingen van de nieuwe kaaimuur in de achterhaven van Zeebrugge bouwde Soetaert een giekkraan om tot PD-stelling.

 

Staaltje teamwork

Om de palen op diepte te heien maakt Soetaert gebruik van het IHC S90 hydroblok. Na het wapenen en betonneren worden de heibuizen gerecupereerd door middel van een ringvibrator. Daarnaast wordt op de werf ook een pile extractor voorzien, die in geval van nood de buis met 400 ton trekkracht kan recupereren. Tegen het einde van de zomervakantie zullen alle palen op hun plek staan, en kan Soetaert starten met het boren van zo’n 15 km aan strengenankers. Die zijn elk meer dan 50 m lang en worden geboord onder een hoek van 45 graden. “Gezien de uitzonderlijke diepte waarop we werken en de vereiste trekkrachten, is dit voor ons zeker een bijzonder project. Dat de bouw en de ingebruikname van de PD-stelling zo vlot verliepen, is te danken aan de goede samenwerking tussen onze technische dienst, ons eigen studiebureau en de arbeiders op de werf. Voor mij een opmerkelijk staaltje teamwork”, zegt Dupont.

Portfoliowaardig project

Sinds 2015 maakt Soetaert deel uit van Jan De Nul Group. Een troef bij dit soort projecten, vindt Dupont: “Deze opdracht toont mooi aan hoe we bij Soetaert en Jan De Nul alle technieken voor de bouw van een kaaimuur in huis hebben. Terwijl wij de funderingswerken voor onze rekening nemen, kan Jan De Nul instaan voor al het betonwerk. Daarnaast kunnen we met onze makelaar van 60 m zelfs nog langere vibropalen plaatsen. Dat biedt mogelijkheden voor andere projecten in binnen- en buitenland.”      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details