Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
30 kilometer ondergrondse bovenleidingen voor vernieuwing Brusselse metro
30 kilometer ondergrondse bovenleidingen en een doorlooptijd van meerdere jaren: EQOS Energie neemt deze omvangrijke taak op zich in Brussel, België.

30 kilometer ondergrondse bovenleidingen voor vernieuwing Brusselse metro

30 kilometer ondergrondse bovenleidingen en een doorlooptijd van meerdere jaren: EQOS Energie neemt deze omvangrijke taak op zich in Brussel, België. De werkzaamheden kaderen in het grootschalige project ‘Noord-Zuid’ voor de vervoersmaatschappij MIVB en omvatten zowel de vernieuwing als de heraanleg van het spoor, de bovenleiding en gerelateerde technieken. Het is de bedoeling het thans door een tram gebruikte traject geschikt te maken voor modern metroverkeer. Het bouwgedeelte strekt zich uit van het Noordstation tot het Zuidstation en loopt dus onder en door de volledige hoofdstad.

EQOS is al meer dan 100 jaar één van de toonaangevende dienstverleners op het gebied van complexe technische infrastructuren.

Nieuwe contactlijnen

Het ‘Metro 3’-project van de MIVB is een van de grootste vervoersprojecten in de Belgische hoofdstad: Lijn 3 moet in de toekomst worden bediend door een metro om het noordelijke en zuidelijke deel van Brussel beter met elkaar te verbinden. Momenteel wordt dit deel al bediend door een tram – de zogenaamde Pre-Metrolijn 3. De nieuwe metrolijn 3 moet zorgen voor een directe verbinding tussen het noorden en het zuiden van de stad in slechts 20 minuten. Daartoe zal EQOS Energie de bestaande tram-bovenleidingen over een lengte van 20 kilometer ontmantelen. Daarna zal, in samenwerking met de spoorbouwer, een derde stroomvoerende rail in het spoor worden aangebracht. Voor een hogere rittenfrequentie zal ook de resterende 10 kilometer in het project ingrijpend worden gerenoveerd en van rijdraad op stroomrail worden omgebouwd.

Het ‘Metro 3’-project van de MIVB is een van de grootste vervoersprojecten in de Belgische hoofdstad. (Beeld: ©MIVB)

Uitgebreide knowhow

“Omdat het hier om doorlopende tunnelwerkzaamheden gaat, zijn een goede voorbereiding en maximale precisie van onze kant essentieel”, verklaart Carsten Kuhle, bedrijfsleider en Business Unit Manager voor de afdeling spoorwegtechniek bij EQOS Energie. “Daarom werken wij met een werktrein die speciaal voor deze operatie is uitgebreid en aan de plaatselijke omstandigheden is aangepast.” Dit en de verregaande technische competentie van het Belgische bovenleidingteam gaven de doorslag voor de bestelling. Maar het bedrijf scoort ook op het vlak van flexibiliteit: “Wij hebben tussen drie en achttien ervaren bovenleidingmonteurs voor dit project voorzien – afhankelijk van de bouwfase en de behoeften op dat moment. Bij de uitvoering van de fasen volgen wij nauwgezet de timing van onze klant”, meldt Arne Samijn, Profit Center Manager van EQOS Energie Catenary Belgium. 

Het project zal ook een betere levenskwaliteit voor de burgers met zich meebrengen. Met de omvorming van de premetro tot metro gaan ook bovengrondse werken gepaard die de zuidwijk op termijn moet opwaarderen. Tegelijkertijd kunnen de frequentie en de snelheid van het spoor worden verhoogd en kunnen er dus meer mensen worden verplaatst.    

EQOS
EQOS is al meer dan 100 jaar één van de toonaangevende dienstverleners op het gebied van complexe technische infrastructuren. Of het nu gaat om totaaloplossingen of selectieve ondersteuning: momenteel zijn ongeveer 1.600 medewerkers actief op 40 locaties in vijf landen. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in diensten voor de energie-, de telecommunicatie- en de spoorwegsector. Haar expertise strekt zich uit over de gehele keten, van engineering tot installatie en onderhoud.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details