Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
46 grote werven op snelwegen in 2023 met focus op bruggen en tunnels
Op werkdagen rijden we maar liefst 62 miljoen voertuigkilometers op de Vlaamse snelwegen, een enorm aantal voor een relatief kleine regio.

46 grote werven op snelwegen in 2023 met focus op bruggen en tunnels

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters maakt de grote snelwegwerven van 2023 bekend. In totaal gaat het over 46 snelwegwerven, waaronder een reeks grote ingrepen aan bruggen en tunnels. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Lantis en De Werkvennootschap staan in voor deze werven.

Ook dit jaar voorziet minister Peeters structurele ingrepen aan snelwegen, tunnels en bruggen: “In 2023 zijn er 46 grote werven op onze snelwegen, goed voor een investering van 569 miljoen euro, exclusief de Oosterweelwerken. Deze investeringen garanderen een veilig en robuust Vlaams wegennet dat klaar is voor de toekomst. We vernieuwen het wegdek, renoveren bruggen en tunnels, leggen spitsstroken aan en plaatsen geluidsschermen en portieken voor dynamische signalisatie. Maar we herstellen en saneren ook. Zo verlengen we niet alleen de levensduur van onze infrastructuur maar zorgen we ook voor verbetering in verkeersveiligheid, doorstroming en capaciteit.”

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Op werkdagen rijden we maar liefst 62 miljoen voertuigkilometers* op de Vlaamse snelwegen, een enorm aantal voor een relatief kleine regio. Onze autosnelwegen liggen centraal in één van de drukste vervoersregio’s van Europa, met veel internationaal vrachtverkeer. Dat verkeer belast onze wegen, bruggen en tunnels, die al met een onderhoudsachterstand kampen. 

“Laat je niet verrassen en check wegenenverkeer.be voor je vertrek,” adviseert AWV.

Werken aan 24 bruggen en 6 tunnels

Uit het laatste rapport** van AWV blijkt dat de kwaliteit van onze Vlaamse autosnelwegen voor het derde jaar op rij verbetert. Minister Peeters is vastberaden om die positieve evolutie aan te houden met deze nieuwe investeringen. 

Daarnaast telt Vlaanderen heel wat kunstwerken zoals bruggen en tunnels waarvan het gros dateert van de jaren 60 en 70. Vele van deze kunstwerken zijn verouderd en hebben nood aan een grondige renovatie. De minister stelt ook dit jaar een hoog investeringsritme voorop om stap voor stap die achterstand weg te werken. “Voor mij primeert altijd de verkeersveiligheid en daarom doe ik deze legislatuur een grote inhaalbeweging in het renoveren en vervangen van kunstwerken. Ik heb hiervoor een plan van aanpak 2020-2030 laten opstellen waarvoor ik deze legislatuur een budget van 1,6 miljard euro uittrek. Die prioriteit wordt ook weerspiegeld in onze snelwegwerven. Van de 46 grote werven zijn er  maar liefst 24 werken aan bruggen en viaducten en 6 aan tunnels waaronder belangrijke tunnelrenovaties”, aldus minister Peeters.  

Ook dit jaar voorziet minister Peeters structurele ingrepen aan snelwegen, tunnels en bruggen.

Aandacht voor minder hinder 

Wegenwerken zorgen onvermijdelijk voor hinder. “Laat je niet verrassen en check wegenenverkeer.be voor je vertrek,” adviseert AWV. “Zo zie je precies op welke snelwegen welke werken met welke hinder gepland zijn.” 

  • In 2023 wordt de grootste hinder verwacht met
  • de vernieuwing van de wandpanelen en de verlichting in de Kennedytunnel (Antwerpen)
  • de vervanging van twee bruggen over de E313 tussen Wommelgem en Ranst (Antwerpen)
  • de betonherstellingen op de R2 ter hoogte van de Liefkenshoektunnel (Antwerpen)<
  • de sanering van de slingerviaducten in het knooppunt Zwijnaarde (Oost-Vlaanderen)
  • de herstelling van de brugdekvoegen op de E17 richting Kortrijk aan het viaduct Gentbrugge (Oost-Vlaanderen)
  • de herstelling van de wegverharding op de R4 tussen Laarne en Oostakker (Oost-Vlaanderen)
  • de bouw van twee bruggen over de R0 aan Halle (Vlaams-Brabant)
  • de renovatie van de Leonardtunnel (Vlaams-Brabant)

Om de hinder te beperken stemt AWV de timing van de werken af met partners als Touring, VAB, Febetra, VOKA en Logistiek Vlaanderen. Ook worden gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving vermeden, en worden omleidingsroutes vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden.

Vlaanderen telt heel wat kunstwerken zoals bruggen en tunnels waarvan het gros dateert van de jaren 60 en 70.

Veiligheid aan werven prioriteit 

Op de werven zijn dag en nacht arbeiders aan het werk. “Bij het inrichten van een werf worden zeer strikte maatregelen genomen om de veiligheid aan de werfzone te verhogen. Helaas zien we elk jaar ongevallen aan werven. Daarom nogmaals een oproep om de snelheidslimiet en signalisatie te respecteren. Wees dus extra aandachtig bij het naderen van een werfzone,” zo roept minister Peeters op.

De snelheid aan werven wordt trouwens gecontroleerd met – naast bemande controles – ook de inzet van semi-vaste snelheidscamera’s en van mobiele trajectcontroles.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?