Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
63 schoolomgevingen veiliger met overheidssteun

63 schoolomgevingen veiliger met overheidssteun

Vlaamse Minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert een half miljoen euro om 63 schoolomgevingen in 14 gemeenten veiliger te maken. Het gaat om de eerste schijf van in totaal 10 miljoen euro voor lokale besturen die investeren in de verkeersveiligheid op lokale wegen die langs scholen lopen. Het geld gaat naar gerichte infrastructuuringrepen, zoals de aanleg van rijbaankussens of gevleugelde zebrapaden.

De meeste scholen liggen langs een lokale weg die door de gemeente beheerd en betaald wordt, maar op deze manier kan Vlaanderen toch bijspringen.

 

Vorig jaar zette Ben Weyts bij de start van het nieuwe schooljaar en de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen het thema veilige schoolomgevingen terug op de politieke agenda. En dit door 10 miljoen euro vrij te maken ter ondersteuning van lokale besturen die na de verkiezingen concrete maatregelen wilden treffen. Een jaar later maakten 14 gemeenten werk van een dossier, goed voor in totaal 63 schoolomgevingen. Weyts investeert nu 551.490 euro om die 63 schoolomgevingen veiliger te maken. Het gaat om de eerste schijf van in totaal 10 miljoen euro die aan lokale besturen toegekend wordt volgens het principe 1 euro voor 1 euro. “Voor elke euro die deze 14 gemeenten investeren in meer veiligheid aan de schoolpoort legt Vlaanderen er een euro naast”, zegt Weyts. “Ik doe een warme oproep aan alle lokale besturen die nog geen dossier hebben ingediend: grijp deze kans.”

Vorig jaar zette Weyts bij de start van het nieuwe schooljaar en de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen het thema veilige schoolomgevingen terug op de politieke agenda.

Heksenketel

Zo worden investeringen ter waarde van 20 miljoen euro mogelijk. De meeste scholen liggen langs een lokale weg die door de gemeente beheerd en betaald wordt, maar op deze manier kan Vlaanderen toch bijspringen. Er wordt gemikt op ingrepen die normaal gezien gerealiseerd kunnen worden binnen een tijdspanne van maximaal zes maanden, omdat er geen tijdrovende procedures voor nodig zijn. Want het probleem is acuut. Ook bij de start van dit schooljaar stuurden veel ouders hun kind niet met de fiets naar school omdat ze terugdeinzen voor de heksenketel aan de schoolpoort. Ze brengen hun kind dan maar met de auto naar school en dragen zo bij aan diezelfde heksenketel. Weyts wil die vicieuze cirkel doorbreken. “De omgeving van een schoolpoort moet zo veilig mogelijk zijn”, zegt Weyts. “Grote infrastructuurprojecten moeten lange procedures doorlopen, maar kleine ingrepen kunnen veel sneller een concreet verschil maken voor de scholen.”

Octopusslagboom en gevleugeld zebrapad

De 14 gemeenten investeren op diverse manieren in meer verkeersveiligheid aan de schoolpoort. Zo zullen onder meer anti-parkeerpalen, fietssuggestiestroken en een gevleugeld zebrapad voor meer veiligheid zorgen in het Oost-Vlaamse Lede. In het Brabantse Dilbeek zal een octopusslagboom het verkeer aanmanen om trager te rijden. In het West-Vlaamse Kuurne zullen thermoplastische wegmarkeringen chauffeurs wijzen op de nabijheid van een school en zullen oversteken zichtbaarder gemaakt worden. In het Antwerpse Schilde komen er onder meer rijbaankussens om schoolomgevingen veiliger te maken. Weyts hoopt ook de rest van de gereserveerde middelen uit het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds snel toe te kennen. 

Subsidieaanvraag

Elke gemeente kan een subsidieaanvraag indienen voor maximaal tien schoolomgevingen, waarbij elke schoolomgeving een subsidie van maximaal 25.000 euro kan ontvangen. Na toekenning van de subsidie wordt al een eerste schijf van 50 % van het subsidiebedrag uitbetaald. De tweede schijf volgt op basis van de afrekening van de kosten. Op basis van die finale afrekening bepaalt het departement het saldo van de subsidie. De bewijsstukken van die kosten en de finale afrekening van het project moet de gemeente uiterlijk twee maanden na de uitvoering van het project bezorgen aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details