Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Thema's & Specials

8 km extra sterke Ribwall-riolering

Infrabel werkt momenteel aan de aanleg van een derde en vierde spoor in het baanvak tussen Landegem en Aalter. Tussen...

21 september 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Infrabel werkt momenteel aan de aanleg van een derde en vierde spoor in het baanvak tussen Landegem en Aalter. Tussen de twee sporen wordt ook de riolering vernieuwd. Voor de levering van de infiltratiebuizen klopte aannemingsbedrijf Hens – actief voor hoofdaannemer Van Laere –  aan bij Deschacht. “Er was een specifieke vraag naar Ribwall-infiltratiebuizen met sterkteklasse SN16 en dat is zeker niet alledaags”, aldus Dirk Stuyven, hoofd studiedienst en engineering bij Deschacht.

Het project kadert in een groter geheel: de realisatie van vier sporen tussen Gent en Brugge. Om de extra twee spoorlijnen tussen Aalter en Landegem te kunnen aanleggen, wordt ook de bestaande bedding uitgebreid. Daarbij hoort ook de plaatsing van 8 km Ribwall-infiltratiebuizen onder de sporen. Op vraag van Infrabel liet Deschacht ze in sterkteklasse SN16 produceren. Dirk Stuyven: “De klant was specifiek op zoek naar Ribwall-infiltratiebuizen in die sterkteklasse. Dat ze bij Deschacht terechtkomen is niet verwonderlijk want niet veel leveranciers kunnen dit type buis voorzien. In wegeniswerken is de standaardsterkte SN8 en die buis zit dan ook standaard in ons assortiment. De laatste tijd merken we echter dat er steeds meer vraag is naar sterkteklasse SN16 in het kader van spoorprojecten.”

Zo ook in dit project. Werfleider Luc Verstricht van Hens verduidelijkt: “Van Gent tot Brugge legt Infrabel tussen de 2 nieuwe sporen ook nieuwe riolering aan. Ze gebruiken specifiek PP-Ribwall om het regenwater tussen de sporen in de grond te laten infiltreren en het teveel aan water naar de riolering af te voeren. TUC RAIL, het ingenieursbureau van Infrabel, eist specifiek sterkteklasse SN16 omdat de buizen veel druk van de treinen te verwerken krijgen. Buizen met die draagkracht worden bijna nooit gebruikt, en al helemaal niet bij wegenwerken. PP-Ribwall is op zich ook al sterker dan gewone pvc.”

227a9477-kopieren

Infrabel werkt momenteel aan de aanleg van een derde en vierde spoor in het baanvak tussen Landegem en Aalter. Tussen de twee sporen wordt ook de riolering vernieuwd.

 

Niet alledaags

De Ribwall SN16 wordt sinds kort geproduceerd door de partner van Deschacht en dat was voor de gerenommeerde onestopshop in bouwmaterialen het sein om dit type infiltratiebuis meteen op te nemen in het gamma. “Zo kunnen we steeds aan de vraag van de klant voldoen. Voor de sporen tussen Aalter en Landegem betreft het 8 km Ribwall SN16, een omvang die voor dit type buis zeker niet alledaags is. Wat dat betreft is dit dan ook een zeer groot project. En voor Deschacht ook vrij nieuw aangezien we de buizen nog niet zo lang aanbieden.”

“SN16-buizen zijn absoluut niet standaard”, bevestigt Luc Verstricht. “Deschacht moest ze uit Polen laten leveren. Onder andere door het coronavirus waren er enkele problemen met die levering, maar Deschacht speelde kort op de bal en regelde alles tot in de puntjes. Ze volgden de vrachtwagen met de eerste levering tot die bij ons op de werf stond. Dat zijn we van hen gewoon. We werken niet voor niets al verschillende jaren met hen samen. Ze leveren je materialen altijd op de dag die je vraagt. En loopt er toch iets mis, dan gaan ze tot het uiterste om alles in orde te krijgen.”

Met dit project bewijst Deschacht zijn kracht als onstopshop. “Hoe specifiek de vraag ook is, wij zoeken steeds samen met de klant naar een oplossing op maat. Als pure leverancier kunnen wij met verschillende partners samenwerken en zorgen voor een zeer uitgebreide catalogus. Zo hebben we niet alleen de Ribwall SN16, maar ook de volledige range van bijhorende producten in ons gamma opgenomen. Naast de hoge sterkteklasse maken we ten opzichte van de concurrentie ook het verschil met onze standaard gemofte buis, inclusief een voorgemonteerde rubberen dichting, die het plaatsingsrendement aanzienlijk verhoogt. Wat de SN16 betreft, is Deschacht de enige leverancier die een gemofte buis aanbiedt”, besluit Dirk Stuyven.      

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
0%