Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
80.000 m² nieuwe betonverharding voor vliegtuigparking op Brussels Airport

80.000 m² nieuwe betonverharding voor vliegtuigparking op Brussels Airport

Op de luchthaven van Zaventem wordt op dit moment hard gewerkt aan een verse betonverharding voor de heraanleg van apron 9, standplaatsen voor cargovliegtuigen. Tijdens de werken wordt maar liefst 80.000 m² beton volledig vernieuwd, inclusief fundering en onderfundering. Verder krijgen ook de taxibanen, service drives en shoulders op de werf een nieuwe laag asfalt en (onder)fundering. Geen kleine klus, maar wel een kolfje naar de hand van een wegenbouwer die al veertig jaar lang partner is van Brussels Airport.

Al sinds de jaren zeventig speelt Colas, wegenbouwer en producent van bouwmaterialen, een belangrijke rol bij de uitbreiding van de Belgische nationale luchthaven. Door de toename van vrachtverkeer, passagiers, bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen moet de bestaande infrastructuur soms grondig gerenoveerd worden. Didier Gillebert, directeur bij Colas: “De bestaande betonverharding op apron 9 was al zo’n veertig jaar oud, wat ongeveer de verwachte levensduur is, en er waren sporen van slijtage en oneffenheden. Het was dan ook tijd voor een grondige renovatie van de volledige kofferopbouw. Ook de aangrenzende wegen waren aan vernieuwing toe.”

Colas

Voor de steenslagfundering wordt 100 % gebruikgemaakt van puin dat afkomstig is van de oude betonverharding en fundering.


40 centimeter dik
In opdracht van Brussels Airport Company mocht Colas de verouderde verharding op apron 9 volledig vernieuwen, waarbij de vliegtuigparking een nieuwe indeling zou krijgen. Ook alle infrastructuurwerken rond de wachtpost en de aanleg van nieuwe asfaltwegen nam het bedrijf voor zijn rekening. Gillebert: “De nieuwe betonverharding is ongewapend, maar wel verdeuveld. De totale betonlaag heeft een dikte van 40 centimeter, wat veel is, maar dat is wel gebruikelijk op een luchthaven. Ervaring tijdens vorige projecten op de luchthaven leerde ons wel dat het afzakken van de betonboorden moeilijk te vermijden is bij zo’n dikte. Daarom besloten we om voor de opstaande kanten van de betonbanden met vaste bekistingen te werken, in plaats van met de zijwanden van de glijbekisting.”

Extra vlakke afwerking
De nieuwe betonverharding wordt 2-laags geplaatst in banden met een breedte van 10 meter: “De onderlaag bestaat uit beton met kalksteen en herbruikbetongranulaat, de bovenlaag uit beton met porfiersteenslag. Voor de bovenste laag gebruikten we onze splinternieuwe machine: recent investeerden we met het oog op dit project in een nieuwe glijbekisting, waarmee we nog beter kunnen beantwoorden aan de almaar strengere kwaliteitseisen van opdrachtgevers wat betreft vlakheid en afwerking. Deze machine levert ons een uitstekend eindresultaat op.”

Colas

Dankzij de Wirtgen SP94i, de nieuwe glijbekisting van Colas, heeft de nieuwe betonverharding op apron 9 een extra vlakke bovenlaag.


Recyclage van puin
Om onnodig storten van afval te voorkomen, hergebruikt Colas een groot deel van het oude beton in de nieuwe onderlaag en in de gestabiliseerde steenslagfundering van alle verhardingen. Dat is voor het bedrijf geen ongewone zaak, legt Gillebert uit: “Op al onze werven voegen we gemiddeld 20 à 25% gerecycleerde materialen toe. Afhankelijk van het product kan dat zelfs oplopen tot 40 à 50%. Voor de onderlaag op de luchthaven hergebruiken we 20% van de grove granulaten, terwijl de nieuwe fundering voor 100% bestaat uit gebroken betonpuin. Alles werd op de werf zelf gebroken tot het gewenste kaliber, waarna we dit naar onze centrale in Nossegem vervoerden om daar de nieuwe producten samen te stellen.”

Geen alledaags project
Hoewel Colas na veertig jaar ervaring de luchthaven bijna op zijn duimpje kent, is het volgens Gillebert allesbehalve een alledaags project: “We spreken over 80.000 m² beton en 31.000 ton asfalt: dat zijn behoorlijke cijfers. Uiteraard is dit voor ons dan een project om trots op te zijn, zeker aangezien we erin slagen om aan alle hoge kwaliteitseisen te voldoen. En dat is niet voor elke wegenbouwer even evident.” De werken op apron 9 zijn voorlopig nog volop aan de gang, het einde is voorzien in september 2020.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details