Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
AALST Aalsterse Tunnels | Aalst is drie zwarte punten armer na complexe stedelijke ingreep

AALST Aalsterse Tunnels | Aalst is drie zwarte punten armer na complexe stedelijke ingreep

De bewoners van de Boudewijnlaan in Aalst kunnen letterlijk en figuurlijk weer ademhalen. De werken aan de nieuwe Aalsterse tunnels en de rotonde aan de Gentsesteenweg en de Siesegemlaan zijn afgerond en met de werken aan het viaduct is het project in een laatste fase beland. Langs de Boudewijnlaan is het nu rustig en groen wonen, want het grootste deel van het verkeer neemt er de tunnel.

De kruispunten van de ring van Aalst (R41) met de Gentsesteenweg (N9), de Raffelgemstraat en de Merestraat zijn drie van de 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen. Deze verkeersonveilige situatie is nu verleden tijd door de bouw van de tunnels, twee rotondes, een stadsplein boven de tunnels, twee fietstunnels en de renovatie van een viaduct. Een complexe ingreep die de leefbaarheid van de stad, maar ook de bereikbaarheid en vlotte doorstroming op de Aalsterse ring ten goede komt. De tunnels zorgen dat het lokale verkeer van het doorgaande verkeer gescheiden wordt. Ook de verkeerslichten aan de kruispunten van de Merestraat en de Kwalestraat worden op elkaar afgestemd met een groene golf als doel. De R41 is belangrijk voor de economische ontwikkeling van de stad. De nieuwe ring zal meer capaciteit hebben, belangrijk voor de bereikbaarheid van toekomstige ontwikkelingen zoals het bedrijventerrein Siesegemkouter en het evenementencomplex Tragelsite.

De werken worden uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid en de stad Aalst. Het agentschap financiert het grootste deel van de werken, samen met de stad Aalst en de provincie Oost-Vlaanderen. Een THV tussen Willemen Infra en Franki Construct leidt de uitvoering van de werken en Sweco staat op zijn beurt in voor de haalbaarheidsstudie, het voorontwerp (mobiliteit, milieu, ruimtelijke visie, groen, infrastructuur, stabiliteit), het ontwerp, de aanbesteding en de opvolging van de uitvoering tot de definitieve oplevering. “Als advies en ingenieursbureau geven wij vorm aan de steden en gemeenschappen van morgen”, vertelt Bart Wyns, teamleider bij Sweco. “En dat is hier duidelijk merkbaar. Met de tunnels hebben we in eerste instantie veilige doorsteken gerealiseerd voor de zwakke weggebruikers. In de regio circuleert heel wat schoolgaande jeugd en die kan zich nu veilig verplaatsen.” 

Langs de Boudewijnlaan is het nu rustig en groen wonen, want het grootste deel van het verkeer neemt er de tunnel.

Vlotter en veiliger

De twee nieuwe tunnels, die eind 2018 werden opengesteld voor verkeer, zorgen ervoor dat het centrum van Aalst minder belast wordt en bewoners minder last hebben van omgevingslawaai. “Op de ring hebben we drie gevaarlijke kruispunten grondig heraangelegd met nieuwe (fiets)tunnels die het lokale en doorgaand verkeer van elkaar scheiden”, legt Joris Eeckhout, projectleider bij Willemen Infra, uit. “In een eerste fase werden de fietstunnels gecreëerd en in een tweede fase werden de tunnels voor wegverkeer aangelegd. De nieuwe ring is niet alleen vlotter en veiliger, maar heeft ook meer capaciteit. De tunnelconstructie werd gebouwd door Franki Construct, lid van Willemen Groep. Willemen Infra nam alle wegeniswerken voor zijn rekening. Opbreekwerken, rioleringen, funderingen, bovengrondwerken aan de tunnels en de aanleg van waterdichting en wegenis in de tunnels.”       

De werken worden uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid en de stad Aalst.

Viaduct

Met de werken aan het viaduct richting Dendermonde is momenteel de laatste fase van de werken in uitvoering. Het betreft een grote renovatie waarbij de opleveringsdatum in de tweede helft van 2020 ligt. Naast de renovatie worden ook nog twee afslagstroken voorzien om zwaar verkeer af te leiden aan rotonde Het Neuzeken. Dit om de ring rond Aalst nog vlotter te laten werken.

“De werken aan het viaduct zijn een ontwerp van Expertise Beton en Staal van de Vlaamse overheid, het orgaan dat ook de civiele techniek uitwerkte van de diepwanden van de tunnels”, verduidelijkt Bert De Vriendt, projectleider bij Sweco. “Deze renovatie was initieel gepland, maar de degradatie van het beton en de wapening bleek ingrijpender dan eerst gedacht. Er waren dus meer werken nodig om alles te realiseren en hierbij werd de kans aangegrepen om nog iets verder te gaan in de herinrichting van het viaduct. De afslagstroken waren niet voorzien in de aanbesteding, maar door deze bijkomende ingreep zal het verkeer nog vlotter doorstromen.”

De werken worden uitgevoerd door het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid en de stad Aalst.

Groot contrast

Het contrast vandaag op de site is enorm in vergelijking met vroeger, toen een flessenhals richting Dendermonde en het kruispunt Gentse Steenweg met Siesegemlaan dagelijks voor een verkeersinfarct zorgde tijdens het spitsuur. En dat terwijl fietsers en voetgangers zich een weg moesten banen door het drukke verkeer. Een gevaarlijk probleem dat nu van de baan is. Bert De Vriendt: “De meerwaarde van de geleverde ingrepen is vandaag al heel erg merkbaar, maar de echte impact zullen we pas merken wanneer ook de werken aan het viaduct zijn afgerond.” Opmerkelijk is de verhoogde leefkwaliteit op de Boudewijnlaan, die door de komst van de tunnels heropleeft. Tot groot genoegen van de bewoners die naar eigen zeggen weer kunnen ademen. “De groenzone die op de Boudewijnlaan werd gecreëerd, geeft de bewoners meer ademruimte”, vertelt Joris Eeckhout. “Het verschil in leefbaarheid is echt enorm. Naast de groenzone is er een weg voorzien waar enkel plaatselijk verkeer wordt gestimuleerd. De straat is nu veel verkeersluwer en trager.”

De verkeersonveilige situatie is nu verleden tijd door de bouw van de tunnels, twee rotondes, een stadsplein boven de tunnels, twee fietstunnels en de renovatie van een viaduct.

 

Uitdagingen

Het totale project mag gezien worden als een knap staaltje stedelijke vormgeving. De complexiteit die daarmee gepaard ging, zorgde wel voor een paar uitdagingen. Joris Eeckhout: “De aanleg van de tunnels was best een uitdaging. Het werken met diepwanden in tunnels is niet iets wat we vaak doen, maar uiteindelijk hebben we alles prima naar behoren kunnen uitvoeren. Verder was het in elkaar laten passen van de verschillende fases een uitdaging. Zeker omdat het verkeer ook zo vlot mogelijk moest blijven circuleren tijdens de werken. Het was dus heel belangrijk om met alle partijen duidelijke plannen uit te dokteren en bij te sturen waar nodig.”

Bij Sweco knikken ze bevestigend. “Minder hinder voor zowel bewoners als het dagelijks verkeer dat tijdens de werken moest blijven circuleren, was een belangrijk aandachtspunt”, vertelt Bart Wyns.  “Dat indachtig hebben we verschillende ingrepen gedaan zoals een tijdelijke fietsbrug over de Boudewijnlaan richting Raffelgemstraat. Iets wat zeer geapprecieerd werd door de lokale bewoners.” Bert De Vriendt vult aan: “We hebben de hinder ook beperkt door te werken in fasering. De verkeersveiligheid en leefbaarheid van de bewoners hebben we steeds vooropgesteld, net als een maximale doorstroming naar de ring. We hebben getracht om zoveel mogelijk verkeer door te laten door smalle, trage rijvakken te voorzien.”

De twee nieuwe tunnels, die eind 2018 werden opengesteld voor verkeer, zorgen ervoor dat het centrum van Aalst minder belast wordt en bewoners minder last hebben van omgevingslawaai.

 

Tevredenheid

Met de werken aan het viaduct nog in volle ontwikkeling, blikken de betrokken partijen met trots terug op het reeds geleverde werk. “De sterktes van Willemen Infra komen bij projecten als deze mooi uit de verf”, vertel Joris Eeckhout. “Onze veelzijdigheid met de verschillende diensten die we kunnen aanbieden zijn een grote troef. Zo’n totaalpakket, met alles in eigen beheer, wordt steevast geapprecieerd door de opdrachtgever. Ook over de uitvoering zijn we tevreden, het resultaat mag zeker gezien geworden. Zowel op esthetisch als functioneel vlak.” 

Ook bij Sweco is het enthousiasme groot. “Als advies- en ingenieursbureau werken wij interdisciplinair, met verschillende teams die op elkaar ingespeeld zijn. En ook met andere partijen werken we constructief samen om tot de juiste, adequate oplossing te komen. Daarom stellen we ons zo bereikbaar mogelijk op en zijn we vaak coördinerend aanwezig op de werf. Op die manier kunnen we de achterliggende teams aangestuurd worden en kan er zo snel mogelijk teruggekoppeld worden naar de opdrachtgevers. Elke klant moet kunnen aanvoelen dat de adviseurs van Sweco een grondig inzicht hebben in zijn activiteiten en behoeften. Alleen dan kunnen we de meest betrokken partner zijn, met de meest toegankelijke expertise”, besluit Bart Wyns. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details