dji_0284.00_11_54_25.still055-kopieren

In een tijdelijke maatschap gingen Willemen Infra en Franki Construct in oktober van start met de afwerking van de tangent.

03:53
04-09-2020

Afwerking Mechelse tangent in volle ontwikkeling

In het najaar van 2019 brak voor het Mechelse stationsproject een nieuwe fase aan. In een tijdelijke maatschap gingen Willemen Infra en Franki Construct – beiden onderdeel van Willemen Groep – in oktober van start met de afwerking van de tangent, een project dat ongeveer 2,5 jaar in beslag zal nemen. Terwijl Franki Construct zich focust op de ruwbouwwerken en afwerking, neemt Willemen Infra alle (tijdelijke) wegenis- en rioleringswerken voor zijn rekening. “Als zusterfirma’s zijn wij erg goed op elkaar ingespeeld en dat is bij dergelijke complexe projecten een zeer grote troef”, klinkt het.

De werken aan het stationsproject in Mechelen zijn begonnen in 2013. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de NMBS, Infrabel, De Lijn, de stad Mechelen en de Vlaamse overheid. Gespreid over meerdere jaren staan de realisatie van een nieuw dubbelspoor aan de huidige spoorlijn Brussel-Antwerpen, een nieuwe ontsluitingsweg tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein en een autotunnel tussen de Leuvensesteenweg en het station gepland. Verder wordt het huidige trein- en busstation compleet herbouwd, waar prima accommodaties en verbindingen voor fietsers en voetgangers worden voorzien.

De ruwbouw van de tangent werd anderhalf jaar geleden afgerond door een consortium waar ook Franki Construct deel van uitmaakte. “Dat was toen in een tijdelijke maatschap met Jan De Nul, Besix en Bam Contractors, in opdracht van TUC RAIL”, aldus ir. Stijn Seghers, hoofd afdeling burgerlijke bouwkunde bij Franki Construct. “In dat pakket zaten onder andere de ruwbouwwerken van de Brusselsesteenweg tot aan het Douaneplein. Tegelijkertijd werd ook de stationsparking, aan de achterkant van het station, aangepakt, maar dit werk zat niet in ons takenpakket.”

dji_0319.00_09_46_18.still043-kopieren

Het project zal ongeveer 2,5 jaar duren.

 

Afwerking tangent

De ruwbouwwerken werden in 2017 opgeleverd. Zo liggen onder andere de tunnels onder de spoorweg aan de Brusselsesteenweg en een nieuwe brug over de Dijle al klaar. Datzelfde jaar startte de aanbesteding voor de afwerking van de tangent waarin de realisatie van nieuwe kruispunten, het wegdek, nieuwe fiets- en voetpaden en ook verschillende fietstunnels en -bruggen werden opgenomen.   

Dit is een klus die Willemen Infra samen met Franki Construct in een tijdelijke maatschap (TM) aanpakt. Na enkele voorbereidende werken, die in mei 2019 werden aangevat, ging de TM in oktober van start met de effectieve afwerking van de tangent.

Allereerst wordt de Brusselsesteenweg aangesloten op de nieuwe tangent. Tegelijk wordt over de Brusselsesteenweg een nieuwe fietsbrug gebouwd die de verbinding maakt met de Kruisbaan. De Jubellaan krijgt een nieuw kruispunt dat aansluit op de nieuwe autotunnel onder de Leuvense Vaart. Het kruispunt van de Europalaan met de Jubellaan wordt omgevormd tot een T-kruispunt en onder de Jubellaan komt een fietstunnel die uitgeeft op de Colomalaan en de Colomabrug.

img_3135-kopieren

“De grote kracht van deze TM is dat we voor een werf als deze alle competenties in eigen huis hebben.”

 

Fietspuzzel

De tangent en zijn voet- en fietspaden worden doorgetrokken over de Leuvensesteenweg. Daar komt ook een nieuwe fietsverbinding, de zogenaamde fietspuzzel. Tussen de spoorweg en fuifzaal De Loods is het traject van de toekomstige tangent al goed zichtbaar. Ook hier komt een nieuw kruispunt om de N15 aan te sluiten op de nieuwe ontsluitingsweg. De tangent is in totaal 2,6 km lang. Hij moet zowel de stationsomgeving als de ring rond Mechelen (R12) ontlasten en voor vlotter doorgaand verkeer zorgen. Als alles volgens plan verloopt, kan de verbindingsweg eind 2021 in gebruik genomen worden.

“De tangent is kort samengevat het volledig rond het centrum leggen van de Brusselsesteenweg, een van de belangrijkste invalswegen van Mechelen”, vertelt Kristof Aernouts, projectdirecteur bij Willemen Infra. “De as van de Brusselsesteenweg wordt voor een stuk uit de stadskern getrokken en opnieuw aangelegd, met daarbij ook veel aandacht voor veilige fiets- en wandelverbindingen in de vorm van drie fietstunnels en twee fietsbruggen. Sinds de voorbereidende werken zijn we nu een goed jaar bezig en de werken gaan goed vooruit. Willemen Infra neemt hierbij de riolerings- en wegeniswerken voor zijn rekening.”

img_3141-kopieren

“De tangent is kort samengevat het volledig rond het centrum leggen van de Brusselsesteenweg, een van de belangrijkste invalswegen van Mechelen.”

 

Overal actief

Eind augustus start Franki Construct met de afwerking van de eerste tunnelkoker. Ir. Stijn Seghers: “Dat gaat van brandwerende bespuitingen en beplating tot de algemene tunnelafwerking. Verder omvat de aanbesteding ook een groot lot voor technieken aangaande brandbeveiliging, ventilatie en verlichting. En dat over de volledige tangent, inclusief de parking achter het station. De parking zelf is klaar, maar wij regelen de doorstroming van het verkeer. Momenteel zijn we eigenlijk over het hele traject actief bezig aan bepaalde zones. Gaande van grondwerken en betonneren tot afwerking.”

Ook Willemen Infra is volop bezig. Zo werden al bepaalde tijdelijke wegenissen aangelegd om bouwputten te maken en ook de rioleringswerken zijn al voor een groot stuk opgeschoten. Doordat overal gewerkt moet worden naast het bestaande verkeer, kan niets volledig afgesloten worden en moet er gefaseerd gewerkt worden. Dat een ingewikkeld bouwproject van bijna drie kilometer veel tijd vergt, is logisch. Op logistiek vlak komt er enorm veel bij kijken. Kristof Aernouts: “Het ‘minder hinder’-verhaal speelt een belangrijke rol in het geheel en dat werd ook duidelijk door het bestuur onderschreven. De TM heeft daar dan ook een apart programma voor geschreven, met veel aandacht voor het beveiligen van het auto-, fiets- en wandelverkeer en zo weinig mogelijk hinder voor de buurtbewoners tijdens de werken. Uiteindelijk gaat het om zo’n 1,5 miljoen euro aan flankerende maatregelen.”

Op elkaar ingespeeld

Samen met het logistieke verhaal zien Willemen Infra en Franki Construct de planning als de grootste uitdaging. “Dat is typisch aan een groot bouwwerk zoals dit”, aldus ir. Stijn
Seghers. “En daar kwam dan ook nog eens het coronaverhaal bij. Wat de ruwbouwwerken betreft, hebben we alles onder controle en krijgen we de achterstand zonder problemen weggewerkt. De toelevering van materialen zorgde daarentegen voor meer problemen. Zo moest het brandwerend spuitmateriaal uit Frankrijk komen. Dit product wordt, gezien de korte vervaldatum, bijna à la minute geproduceerd waardoor er eigenlijk nauwelijks iets voorradig is. Dat heeft voor een aantal problemen gezorgd, maar zeker niets onoverkomelijk. Bij dergelijke werken, waar planning zo cruciaal is, komt de sterkte van onze relatie met zusterfirma Willemen Infra zeer goed van pas. We zijn zeer goed op elkaar ingespeeld en kennen elkaar door en door. We kunnen samen heel kort op de bal spelen en de planning continu optimaliseren.”

Kristof Aernouts bevestigt: “Willemen Infra en Franki Construct zijn allesbehalve vreemden voor elkaar. We hebben al vaker samengewerkt en trekken altijd aan hetzelfde zeel. Die ervaring maakt dat we ook heel complementair werken. Voor beide partijen is dit op technisch vlak een werk op maat en dan is het een grote meerwaarde als je ook op het vlak van planning erg goed op elkaar bent afgestemd. De grote kracht van deze TM is dat we voor een werf als deze alle competenties in eigen huis hebben. Er is dan ook geen enkel probleem op de site dat we niet zelf zouden kunnen oplossen.”    

Tekst | Niels Rouvrois Beeld | Stad Mechelen

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees meer over: Franki Construct , Willemen Infra

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Stenabotelenet