Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Als multidisciplinaire infraspeler bouwt EQUANS mee aan de toekomst
EQUANS werkte mee aan Noorderlijn in Antwerpen, een van de grootste duurzame mobiliteitsprojecten in België, en is 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de installaties.

Als multidisciplinaire infraspeler bouwt EQUANS mee aan de toekomst

EQUANS – het vroegere ENGIE Solutions – staat voor multi-technische expertise en een complete service van ontwerp tot installatie, inclusief onderhoud en financiering. Met een ruime expertise, tonnen ervaring en nabijheid als hefbomen biedt EQUANS enthousiast het hoofd aan de drievoudige transitie waar we vandaag allemaal voor staan: energie, industrie en digitale technologie. EQUANS zoekt en vindt op de complexe vraagstukken van haar klanten [EQUations] een gepast antwoord [ANSwer]. “Naast de industrie en gebouwenmarkt is de infrasector een derde zeer belangrijke pijler waar we op het gebied van elektronica, mechanica, hydraulica en automation & control het verschil willen maken”, vertelt Filip Cocquereaux, division manager bij EQUANS.

EQUANS is op en rond het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten volop bezig met de elektro-hydraulische renovatie van maar liefst 20 kunstwerken.

Beter geconnecteerde en aantrekkelijkere steden, infrastructuren en publieke gebouwen. Daar gaat EQUANS voor. Wil je als bedrijf of als lokale overheid de levenskwaliteit van de burgers verbeteren en tegelijk uw infrastructuren aantrekkelijker maken? EQUANS reikt innovatieve oplossingen aan om de publieke ruimte anders in te richten, de stedelijke diensten slimmer te maken, energieverbruik te optimaliseren en een betrouwbare, duurzame mobiliteit te ontwikkelen. Binnen de inframarkt profileert EQUANS zich op dat vlak als multidisciplinaire speler. Filip Cocquereaux: “Zowel op het spoor, de wegen als de waterwegen zijn we actief. En daar mag je ook nog de luchthavensector, waar we focussen op de bagage -behandeling en -screening, bijrekenen. Vijf jaar geleden creëerden we binnen onze Mobility-divisie nog een extra discipline die zich focust op DBFMO-projecten. In dergelijke projecten worden rail, water en wegen vaak gecombineerd tot multimodale projecten. Om hiervoor een perfecte projectstructuur op poten te kunnen zetten, werd dit geborgd in één departement.”

EQUANS werkt in opdracht van Brussel Mobiliteit sinds mei 2018 aan de modernisering van de elektromechanische installaties van de Leopold II tunnel.

Expertise in house

De ruime expertise in eigen huis op alle infra-vlakken maakt van EQUANS een interessante speler voor heel wat grote projecten.
Filip Cocquereaux: “We fungeren als enkel aanspreekpunt en zijn niet alleen verantwoordelijk voor de uitvoering, maar ook voor de coördinatie van die verschillende technieken. Dat is een grote sterkte en zeker ook een meerwaarde voor zowel de klant als andere stakeholders en partners in het bouwproces. Daarnaast is ook onze lange ervaring een grote troef. Het bedrijf is al meer dan 50 jaar actief in de infrastructuurmarkt. Mijn voorgangers hebben de allereerste metro’s helpen verwezenlijken. De laatsten daarvan heb ik nog net op pensioen zien gaan. Het is heel mooi om te zien welke kennis en enthousiasme die mensen overdragen aan de jonge garde. Dat heb ik zelf mogen ervaren.”

Naast de expertise, zowel uitvoerend als coördinerend, kan EQUANS ook teren op een sterk projectmanagement. Filip Cocquereaux: “Ook dit is een mooie troef gezien de steeds kortere doorlooptijd van projecten, zeker wat de engineering betreft. Het gebeurt dat de klant tijdens het voortraject lange tijd met een engineeringontwerp bezig is, maar dat is dan nog maar enkel het ontwerp. Vervolgens moeten wij dit op een korte tijd uitvoerbaar kunnen maken. Dat kan enerzijds soms frustrerend zijn, maar anderzijds is het ook net onze sterkte om vanuit zo’n ontwerp te vertrekken en ons ding te doen. We beschikken intern over een eigen studiebureau dat uitsluitend voor onze eigen projecten werkt. Het is een bewuste keuze om dat studiebureau niet te vermarkten voor derden.”

In 2017 werd de autosnelweg A11, tussen Brugge en Knokke, opengesteld voor het verkeer. EQUANS zorgde voor de elektromechanische installaties van onder meer: de openbare verlichting, de dynamische signalisatie, de voertuigdetectie, de elektrische uitrusting van de tunnels en de beweegbare bruggen.

Overheidsopdrachten

Dat EQUANS vaak bij overheidsprojecten betrokken is, is eveneens een bewuste keuze. “We mikken heel erg op die overheidsopdrachten, groot of klein. Dat is eigenlijk een beetje organisch gegroeid doorheen de jaren”, verduidelijkt Filip Cocquereaux. “Ongeveer tien jaar geleden kwamen tevens de eerste DBFM-projecten op de markt en daar waren we snel bij, wat onze groei aanzienlijk heeft bevorderd. Grote projecten kunnen immers zorgen voor grote stappen voorwaarts. Zo werkte EQUANS bijvoorbeeld mee aan het Noorderlijn-project. Als partner in het Tramcontractors consortium zorgden we voor alle technische installaties. Het mooie aan dit project is dat er met rail, wegenwerken, hydraulica (klapbrug) en stationsomgevingen vier competenties samenkomen. Zoals iedereen wel weet was het Noorderlijn-project (vaak ook Brabo 2 genoemd) geen onbesproken project, maar dat toont net aan dat EQUANS ook in moeilijke omstandigheden projecten afwerkt. 

Een ander mooi project was de realisatie van A11-snelweg, de verkeersas die de N31 in Brugge met de N49 in Knokke-Heist verbindt. “Niet meteen een multimodaal mobiliteits project, maar wel bijzonder omwille van de dubbele klapbrug op een autosnelweg. Een unicum en een van de snelst beweegbare klapbruggen in Europa. Verder is ook zeker de renovatie en modernisering van de Leopold II-tunnel  in Brussel het vermelden waard. Daar zitten we perfect op schema en we hopen dat te blijven tot de oplevering in maart 2022. En dan zijn er uiteraard nog de Oosterweelwerken, waar we nog een tweetal jaren in engineeringsfase zitten. Daarna volgen nog twee jaren voorbereidingsfase en drie jaar bouwwerken in de verschillende tunnels. Als iedereen zich aan de timing houdt,  dan zitten we rond 2030 als opleveringsdatum. Het zou mooi zijn als ik dat nog mag meemaken”, besluit Filip Cocquereaux met een knipoog.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details