Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
ASK Romein blijft groeien: twee Nederlandse vestigingen worden één
De Prins Clausbrug in Dordrecht, gebouwd door Hillebrand.

ASK Romein blijft groeien: twee Nederlandse vestigingen worden één

Industriebouwer ASK Romein kocht afgelopen zomer met scheepswerf De Donge in Vlissingen-Oost een nieuw terrein aan. De investering betekent een belangrijke strategische uitbreiding van de site van Hillebrand, de staalbouwonderneming die ASK Romein in 2017 overnam, die er vlak naast ligt.

Door de uitbreiding van de site van Hillebrand zijn sinds november alle activiteiten van Hillebrands locaties in Middelburg en Vlissingen-Oost gecentraliseerd op één locatie. Via een gefaseerd investeringsplan zal ASK Romein de scheepswerf geleidelijk aan opwaarderen naar haar hoge standaarden. Een eerste fase behelst de afbraak van enkele loodsen, de aanleg van nieuwe wegenis, de renovatie van bestaande kantoren en de realisatie van bijkomende kantoorfaciliteiten. Daarna wordt onder meer de bouw van een nieuwe kade opgestart, de huidige beplating vervangen door nieuwe in de huisstijl en een conserveringshal gerealiseerd. 

Met de aankoop van de nieuwe scheepswerf in Vlissingen-Oost zet ASK Romein wederom een belangrijke stap richting toekomst. Het beschikt nu over een locatie waar alle benodigde faciliteiten voorhanden zijn: een terreinoppervlakte van 31.540 m² en een bebouwde vloeroppervlakte van bijna 20.000 m², waaronder een hal van 170 m lang, 40 m breed en 40 m hoog. Zo kunnen probleemloos omvangrijke modules worden geassembleerd om ze vervolgens zonder belemmering van sluizen of bruggen over open water te transporteren.

De Donge zal het ook mogelijk maken om constructies tot een breedte van 20 m in één keer te conserveren en tot een breedte van 40 m in één keer overdekt te bouwen en af te voeren. Door de grote hijscapaciteit gecombineerd met een grote hijshoogte – 25 m onder haak – kunnen grote constructies ook tijdens het bouwproces in eigen beheer gekeerd worden. Dat leidt tot een efficiëntieverbetering van het laswerk. 

Scheepswerf De Donge in Vlissingen-Oost

Veranderde marktvraag

Met de nieuwe vestiging wil Hillebrand, dat vooral complexe staalconstructies produceert voor de offshore, maritieme en infrasector, de markt beter bedienen. Een markt waarin Krielaart de laatste jaren een en ander zag bewegen. “De akkoorden rond de energietransitie hebben een kentering ingeluid”, verduidelijkt hij. “De olie- en gassector is sterk op zijn retour, waardoor er nog weinig boorplatformen worden gebouwd. Er wordt nu volop ingezet op offshore-windindustrie. Die windmolens vereisen andere ondersteuningsconstructies dan boorplatformen en die kunnen wij nu vanuit Vlissingen moeiteloos leveren, net als hulpconstructies voor het verwijderen in plaats van installeren van boorplatforms. Immers, door de grotere productie- en opslagfaciliteiten van de vernieuwde vestiging en haar ligging aan diep en open water met afvoerroutes zonder restricties en royale laad- en loskades voor zeeschepen met behoorlijke diepgang, kunnen wij nu veel groter bouwen.”

Iets dat ook welgekomen blijkt met het oog op een andere evolutie die Krielaart vaststelt in de markt. “Ook de inframarkt is in beweging, met een ware renovatieslag in Nederland – en ik denk ook in de omringende landen: heel wat bruggen moeten worden vernieuwd. Door de nieuwe site kunnen wij ons nu verplaatsen naar het topsegment van dergelijke projecten. Voortaan hoeven brugonderdelen die we in Vlissingen ontwikkelen en produceren immers niet langer beperkt te zijn tot een breedte van 20 meter. Er geldt nu als het ware geen beperking meer wat de grootte van de constructies betreft.”

Industriebouwer ASK Romein kocht afgelopen zomer met scheepswerf De Donge in Vlissingen-Oost een nieuw terrein aan.

Mooi portfolio

Toch betekent dit niet dat Hillebrand in het verleden terugdeinsde voor grote prestigeprojecten. Krielaart noemt er een paar. “De Prins Clausbrug in Dordrecht is architectonisch een geweldige constructie. De werking en opbouw zijn razend ingewikkeld. De brug ontwerpen en operationeel maken was een waar huzarenstukje. In Voorburg nabij Den Haag hebben we een tijdje geleden over de A4, de drukste weg van Nederland, dan weer een fiets- en voetgangersbrug gebouwd met een lengte van maar liefst 330 meter. Een andere recent en uitdagend project was de vraag van een klant om grote ondersteuningsconstructies – wat wij glijstoelen noemen – te bouwen voor het verwijderen van een offshore-platform. De timing was bijzonder kort en eigenlijk quasi onhaalbaar, maar we hebben de klus toch kunnen klaren, door het feit dat we konden terugvallen op de capaciteit van de andere werkmaatschappijen en door de inzet van ons eigen team, dat midden in de coronapandemie een uitzonderlijke prestatie leverde. Want ik mag hier dan wel spreken over onze nieuwe site, zonder kwalitatief personeel zijn we daar uiteindelijk niets mee”, besluit Krielaart.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details