Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Bekistingssystemen voor Viaduct van Irbich zijn technisch hoogstandje

Bekistingssystemen voor Viaduct van Irbich zijn technisch hoogstandje

Het Viaduct van Irbich in Luxemburg maakt deel uit van ‘la transversale de Clervaux’, een nieuwe weg die de verbinding maakt tussen de N7 en de CR340/N18. De brug is opgebouwd uit twee landhoofden en zes pijlers met daarop stalen liggers, afgewerkt met een betonnen brugdek. De bekistingen voor de pijlers en het brugdek zijn het resultaat van vernuftig maatwerk van bekistingsspecialist Doka. 

Het Viaduct van Irbich wordt gerealiseerd door Jan De Nul. De aannemer deed beroep op de firma Doka voor de bekistingssystemen. Doka België, met vestigingen in Ternat en Tielt, biedt haar opdrachtgevers de meest recente en innovatieve bekistingstechnologie aan om bouwprojecten sneller, beter of efficiënter te realiseren. “Waar nodig trekken wij  de kaart van projectgericht bekistingsontwerp in nauwe samenwerking met de klant, om aan de wensen van de klant en de ontwerpers te kunnen voldoen. Voor standaardtoepassingen worden de technische bekistingsstudies in eigen beheer door het Belgisch team uitgevoerd. Voor technische hoogstandjes zoals het brugdek van het Viaduct van Irbich deden we beroep op onze internationale specialisten van ons Competence Center Bridges”, steekt Koen Lamers, Managing Director bij Doka, van wal. 

Viaduct van Irbich

De bekistingswagen kan worden omgebouwd tot nabehandelingsplatform.


Klimbekistingen voor 
de pijlers
Doka begeleidt de klant bij de technische studies en geeft de eerste aanzet op de werf. Voor het Viaduct van Irbich werkte het engineeringbureau van Doka België twee bekistingssystemen op maat uit. Op basis van de plannen van Doka heeft Jan De Nul de bekistingen voorgemonteerd in zijn atelier met Doka-materiaal dat de firma reeds had aangekocht en indien nodig is aangevuld door Doka. “De pijlers zijn gebetonneerd met onze klimbekistingen”, legt Brecht Diependaele, Technical Manager bij Doka, uit. “Concreet gaat het om ons Top 50 dragersysteem, een combinatie van dragers, stalen profielen en bekistingsplaten die samengesteld worden op maat van de te construeren vorm, met oog op herbruikbaarheid in de ganse opbouw, van de eerste tot de laatste fase. De pijlers van het viaduct hebben allemaal een verschillende hoogte. Bijgevolg zijn we onderaan gestart met bekistingen van verschillende hoogtes. De volgende fases waren allemaal repetitief en zijn gebetonneerd in moten van 4 meter hoog. Voor de pijlerkop in een open V-vorm is de aanzet gegeven door een reguliere klimbekisting. De kop, 6,86 meter hoog, is in twee fases in de hoogte gestort. De bekisting hebben we voor elke pijler kunnen hergebruiken, aangezien de pijlerkoppen identiek zijn.” 

Viaduct van Irbich

De pijlers zijn gebetonneerd met het Top 50-dragerbekistingssyteem en het MF240 klimbekistingssysteem.


Bekistingswagen op maat voor het brugdek
Waar de klimbekistingen grotendeels uit standaardelementen bestonden, is aan de bekistingswagen voor het betonnen brugdek heel wat meer rekenwerk te pas gekomen. “De bekisting was veel lichter dan gewoonlijk”, legt Koen Lamers uit. “In het ontwerp dat het studiebureau had opgemaakt voor de opdrachtgever, was men ervan uitgegaan dat de maximale belasting op de stalen liggers tijdens de bouwfase slechts 167,5 kg/m2 mocht bedragen, terwijl de standaardsystemen die wij ter beschikking hebben, een belasting van zo’n 300 kg/m2 met zich meebrengen. We hebben ons standaardsysteem moeten verslanken om aan de gevraagde criteria te kunnen voldoen.”

Viaduct van Irbich

De bekistingswagen heeft een lengte van 4×6 meter en betonneert in moten van 20 lopende meter.


Ombouw tot nabehandelingsplatform
De hoofddrager en de rollen van de bekistingswagen zijn standaard, alles erboven is speciaal geëngineerd door het Doka-studiebureau in Oostenrijk. “De bekistingswagen heeft een lengte van 4×6 meter en betonneert in moten van 20 lopende meter”, licht Brecht Diependaele toe. “De brug maakt een lichte bocht waardoor de bekistingswagen langs de binnenzijde korter is dan langs de buitenzijde. Het was de wens van de opdrachtgever om de bekistingswagen na de betonnering te gebruiken als nabehandelingsplatform om inspecties te doen en nog bepaalde werken uit te voeren zoals het storten van de randbalk en het aanbrengen van de afwatering van het brugdek. Wij hebben ervoor gezorgd dat onze bekistingswagen eenvoudig is om te bouwen tot saneerplatform.” 

De opstart van de bekistingswagen op de werf in Irbich is ter plaatse begeleid geweest door een specialist van Doka. “We zijn nadien niet meer moeten terugkeren. Dat kan alleen maar betekenen dat alles van de eerste keer duidelijk was voor het competente uitvoerende team. Ook voor de ombouw naar het saneerplatform is onze begeleiding niet meer nodig geweest. Dit toont aan dat ons systeem eenvoudig toepasbaar is, optimaal functioneert, en het rendement ten goede komt”, besluit Koen Lamers.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details