Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Belangrijke stap richting slimme en duurzame mobiliteit

Belangrijke stap richting slimme en duurzame mobiliteit

Met de opening van de nieuwe tramlijnen zette de stad Antwerpen eind vorig jaar een nieuwe stap richting slimme en duurzame mobiliteit. Tijdens het bijna vier jaar durende project stond ENGIE Fabricom in voor alle werken waar elektriciteit aan te pas kwam. “Van bovenleiding, wisselsturing en verlichting tot kruispuntregeling, ondergrondse branddetectie en energieverdeling. Alles wat met elektromechanica te maken heeft zit in de scoop van ENGIE Fabricom”, vertelt senior project manager François Gillain.

opera_2019-08-27-noorderlijn-0024_300dpi-kopieren

Het premetrostation Opera werd volledig gerenoveerd. (Beeld: David Plas)

 

De doorstroom van het verkeer verbeteren en meewerken aan de transformatie naar duurzame mobiliteitsoplossingen behoort tot de kernactiviteiten van ENGIE Fabricom. François Gillain: “Slimme en duurzame mobiliteit bieden een enorm potentieel als het aankomt op het verminderen van de CO2-uitstoot. Als leider in de energietransitie en met de strategie Zero Carbon as a Service zet ENGIE al jaren volop in op het faciliteren van het gebruik van groene mobiliteit, door langs de ene kant innovatieve oplossingen te ontwikkelen en infrastructuur uit te bouwen, en langs de andere kant haar expertise ter beschikking te stellen.”

Dochterbedrijf ENGIE Fabricom is binnen ENGIE de partner bij uitstek voor alle grote, complexe en uitdagende mobiliteitsprojecten inzake openbaar vervoer. Voor dit project is ENGIE Fabricom in 2016 met de werken gestart. Naast de aanleg van nieuwe tramlijnen en wegenis, werden ook de Noorderleien en andere verkeersassen verkeersveiliger gemaakt. Als aannemer binnen het consortium Tramcontractors NV stond ENGIE Fabricom onder andere in voor de elektromechanische werken voor alle tramwissels, de verbinding met de Livan premetrotunnel, het vernieuwen van het premetrostation Opera, de renovatie van de Londenbrug en alle technische installaties in de nieuwe ondergrondse parking en in de tunnel onder het Operaplein/Rooseveltplein.

londonbrug-david_plas_87721-kopieren

ENGIE Fabricom zorgde voor de hydraulische en elektromechanische werkzaamheden bij de renovatie van de Londenbrug. (Beeld: David Plas)

 

Elektromechanische werken

“Van bovenleiding, wisselsturing en verlichting tot kruispuntregeling, ondergrondse branddetectie en energieverdeling. Alles wat met elektromechanica te maken heeft zit in de scoop van ENGIE Fabricom”, verduidelijkt François Gillain. “Het premetrostation Opera heeft voor ENGIE Fabricom overigens geen geheimen want ook het originele gebouw werd in de jaren 70 door ons gebouwd. De huidige CEO van ENGIE Fabricom was toen projectleider. We kennen onze klant dus goed, maar ook vice versa. Elektromechanische werken zijn onze specialiteit en we zijn vertrouwd met alle mogelijke technieken. De uitdaging lag vooral het in het logistieke en de diverse stakeholders. Doorgaans werken wij ergens waar we de nodige ruimte hebben, maar dat was hier in een druk stadscentrum helemaal anders. Je moet met veel factoren rekening houden en de fasering van de werken was allesbehalve een alledaagse klus. De planning was zeer strak en de tijd beperkt.

2019-08-27-noorderlijn-0106_300dpi-kopieren

Tijdens het bijna vier jaar durende project stond ENGIE Fabricom in voor alle werken waar elektriciteit aan te pas kwam.

 

Cijfers

Verder verzorgde ENGIE Fabricom ook het glasvezelnetwerk voor de communicatie en sturing, alsook de installatie van 5 tractiestations voor de omvorming van de energie tussen het hoogspanningsnet en het tramnet. Ook de openbare verlichting en verkeerslichten binnen de projectgrenzen werden vernieuwd. François Gillain: “En daar mag je ook nog het aanleggen van de bovenleidingen voor de nieuwe tramlijn aan toevoegen. Zo plaatsten we 610 bovenleidingspalen en 40 km bovenleidingskabel. Voor het nieuwe Operaplein, het station, de ondergrondse parking en de tunnel zorgde ENGIE Fabricom voor de plaatsing van in totaal 280 km kabels (data en voeding), meer dan 3.500 ondergrondse verlichtingsarmaturen, 670 branddetectoren, 73 camera’s, 170 luidsprekers, 40 telefoons, 150 datapunten en 55 elektrische borden.”

Ledverlichting

Duurzame mobiliteit was voor ENGIE Fabricom een rode draad doorheen het gigantische project. “ENGIE Fabricom is pro openbaar vervoer en in dat opzicht was dit project uiteraard een absolute must. Ook op het vlak van duurzame energie werden de nodige inspanningen geleverd. Zo werd bijvoorbeeld overal gekozen voor ledverlichting. In de criteria voor het toewijzen van de offerte was trouwens de energiebalans een belangrijk criterium. Zo mocht een oplossing bijvoorbeeld duurder zijn als er een aanzienlijk verminderd verbruik aangetoond kon worden. Zo’n initiatieven juichen wij uiteraard toe en daarin kunnen wij ook het verschil maken”, besluit François Gillain.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details