Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
BESIX: Grootschalig waterbouwproject in Polen

BESIX: Grootschalig waterbouwproject in Polen

Samenvatting

  • BESIX en NDI zullen in Polen een scheepvaartkanaal graven dwars door de Wislaschoorwal. Het project omvat naast het kanaal ook golfbrekers, kaaien, een sluisinfrastructuur met draaibruggen en sluisdeuren, gebouwen en wegen, en een kunstmatig eiland;
  • De aannemers hebben een rijke ervaring in de bouw van grote waterbouwkundige kunstwerken en infrastructuur die beantwoorden aan strenge milieueisen;
  • Opdrachtgever is het Maritiem Bureau van Gdynia (Urząd Morski w Gdyni) en de Republiek Polen neemt de financiering op zich;
  • De stad Elblag zal dankzij het project bereikbaar worden voor grote zeeschepen en uitgroeien tot een belangrijke Poolse haven, vooral door de veel kortere afstand tot de Baltische Zee.

 

Het contract

Het Maritiem Bureau van Gdynia (Urząd Morski w Gdyni) heeft het contract voor de aanleg van een scheepvaartkanaal dwars door de Wislaschoorwal gegund aan de joint venture van BESIX en NDI GROUP. De Wislaschoorwal is een smalle landtong die het Wislahaf scheidt van de Bocht van Gdańsk.

Nieuwe infrastructuur ontworpen door de ingenieursbureaus Mosty Gdańsk en Projmors zal het zeeverkeer vergemakkelijken. Bovendien zal het een boost geven aan de havenactiviteiten van Elblag door de afstand tot de Baltische Zee drastisch in te korten en de haven toegankelijk te maken voor grote zeeschepen. Het project zal niet alleen een positieve invloed hebben op de stad Elblag, maar ook de werkgelegenheidsgraad en de economie in de provincie Ermland-Mazurië ten goede komen.

Contract signing

 

Het contract van 187 miljoen euro werd getekend op 4 oktober 2019. Het project wordt gefinancierd door de Republiek Polen.

Rik Vandenberghe, CEO van BESIX: “Het nieuwe kanaal door de Wislaschoorwal is een ambitieus infrastructuurproject dat Polen belangrijke economische voordelen zal opleveren. BESIX is trots dit prestigieuze project te kunnen uitvoeren. De groep kijkt ook uit naar het teamwerk met NDI, een gewaardeerde partner met wie we door de jaren heen een uitstekende samenwerkingsrelatie en een echte vertrouwensband hebben opgebouwd, met name via de bouw van de containerterminal in Gdańsk.”

Mathieu Dechamps, General Manager International bij BESIX: ” De infrastructuur in de Wislaschoorwal zal beantwoorden aan de hoogste kwaliteitsnormen, ook op milieuvlak, dankzij het gebruik van ultramoderne technieken. BESIX heeft een uitgebreide ervaring op dit gebied. Zijn recente en lopende projecten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, maar ook in Australië en Canada zijn daar het bewijs van.”

Małgorzata Winiarek-Gajewska, CEO van NDI: “Dit is een zeer interessant hydro-engineering project. De bouw ervan zal door NDI in samenwerking met BESIX worden uitgevoerd. We hebben eveneens de DCT2 containerterminal in de haven van Gdansk samen gerealiseerd en onze coöperatie verliep zeer goed. We zetten onze expertise graag in om dit project op de Wislaschoorwal in goede banen te leiden.”

Omvang van de werken

De werken omvatten de bouw van twee golfbrekers, een kanaal, twee draaibruggen over de sluis, vier sluisdeuren, gebouwen, landscaping, maar ook de omliggende wegen en bodemversterking van de wegdijken. De joint venture zal daarnaast in het Wislahaf een kunstmatig eiland van 190 hectare aanleggen.

Het kanaal is 1,5 kilometer lang en zijn breedte varieert van 25 tot 120 meter. Het wordt uitgerust met 61 meter lange en 17 meter brede draaibruggen, terwijl de bijbehorende gebouwen een oppervlakte van 1090 m² zullen beslaan. De twee golfbrekers buiten de landtong, in de Bocht van Gdańsk, hebben een respectievelijke lengte van 1.014 en 568 meter en vormen een havendam.

De werken zullen naar alle verwachting van 2019 tot 2022 duren. De joint venture zal ervoor zorgen dat de bestaande provinciewegen tijdens de hele bouwtijd toegankelijk blijven voor het verkeer.

Shipping channel through the Vistula Spit

 

Technische en ecologische vereisten

Op het vlak van waterbouwprojecten heeft BESIX de afgelopen 100 jaar talloze kanalen en sluizen gebouwd in België en Nederland. De groep is ook onderlegd in grote golfbrekers en havendammen. Getuige de recente projecten in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Australië. In Polen hebben de partners BESIX en NDI onder andere de tweede containerterminal van Gdańsk gebouwd in 2015–2016.

De aannemers zijn gekend voor hun expertise in het bouwen van infrastructuur die voldoet aan de strengste milieunormen. Een recent voorbeeld hiervan is de Crown Princess Mary’s Bridge, die ingehuldigd werd op 28 september 2019. Deze hoge brug en aansluitende vierbaansweg met twee rijvakken in elke rijrichting ligt in een EU Natura 2000-gebied in Denemarken, een van de strengste landen op het vlak van milieuwetgeving. Het project vereiste met name dat we de werken rigoureus aanpasten aan de vegetatie en de fauna op het land en in zee.

Gelijkaardige maatregelen zullen strikt toegepast worden in de Wislaschoorwal. Zo zullen we de planning en werken aanpassen aan het broedseizoen van de vogels en vleermuizen en aan de paaitijd van de vissen. Op technisch vlak zullen beide bedrijven technologieën inzetten die veel minder drainageconstructie vergen en de troebelheid van het water drastisch verminderen. Bovendien kiezen ze voor werkmethodes en uitrusting die zo weinig mogelijk lawaai, trillingen en golven veroorzaken. Ook de bouwfaciliteiten en -activiteiten worden aangepast door ze bijvoorbeeld rigoureus te beperken tot het werkgebied en door aangepaste verlichting te gebruiken om nachtdieren zo weinig mogelijk te storen (led-armaturen hebben een hellingshoek tussen 0 en 15 graden en een kleurtemperatuur van 3000-4000 K).

Het kunstmatig eiland van ongeveer 180 hectare groot wordt exclusief natuurgebied. Het zal dienen als reservaat voor de plaatselijke fauna en voor trekvogels.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details