Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
BESIX haalt grote infrastructuuropdracht binnen in het kader van het Spartacus-project

BESIX haalt grote infrastructuuropdracht binnen in het kader van het Spartacus-project

Samenvatting

  • BESIX en BESIX Infra zijn verantwoordelijk voor de afbraak en bouw van wegen- en spoorweginfrastructuur in Diepenbeek;
  • Het door Infrabel toegekende contract werd in december 2019 getekend en is goed voor een bedrag van 21,8 miljoen euro;
  • De opdracht kadert in het Spartacus-project dat de bouw van een snelle tramlijn tussen Hasselt en Maastricht beoogt. Die zal zorgen voor een snellere en duurzamere verbinding tussen de beide steden.

Contract

BESIX, in een consortium met BESIX Infra (entiteit van BESIX gespecialiseerd in wegenwerken), kreeg van Infrabel het contract toegewezen voor de afbraak van overwegen of vervanging door alternatieve kruisingen op grondgebied Diepenbeek. Deze werken passen in het kader van het Spartacus-project, dat de aanleg van een snelle tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht langs spoorlijn L34 beoogt. Dit project zal zorgen voor efficiënter openbaar vervoer. Het zal tevens bijdragen tot een duurzamere mobiliteit, die bovendien beter aangepast is aan de groeiende vraag van reizigers.

BESIX tekende op 23 december 2019 het contract, dat 21,8 miljoen euro waard is.

Ibo Perelaer, Projectleider: “Dankzij het Spartacus-project zal het stadsverkeer vlotter verlopen en het vervoer milieuvriendelijker worden. Deze nieuwe tramlijn zal het verkeer in de stadscentra ontlasten. ”

Omvang van de infrastructuurwerken

De werken bestaan uit de bouw van een fiets- en voetgangerstunnel en wegbruggen, de perronverhoging in het treinstation van Diepenbeek, de aanleg van een fietspad, de afbraak van meerdere overwegen en de heraanleg van een aangrenzende weg.

Rekening houdend met de complexiteit en diversiteit van de infrastructuurwerken is BESIX’ ervaring met gelijkaardige projecten, gelinkt aan de uitgebreide expertise in engineering en de uitgebreide uitvoeringsmiddelen waarover de groep beschikt, een grote troef voor een geslaagde realisatie van dit project. Behalve de beperkingen door de stadsomgeving zal het project ook worden opgedeeld in verschillende fasen om het station en de lijnen van het openbaar vervoer op geen enkel ogenblik te hinderen.

De werken moeten midden 2022 voltooid zijn.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details