Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
BESIX toont troeven als onestopshop in spoorproject
BESIX Vlaanderen, BESIX Infra en Van den Berg sloegen de handen in elkaar voor de verbreding van de spoorlijn Aalter-Beernem van twee naar vier sporen, in opdracht van TUC RAIL.

BESIX toont troeven als onestopshop in spoorproject

In Aalter-Beernem is BESIX Groep bij alle fasen van het project betrokken: BESIX Vlaanderen, BESIX Infra en Van den Berg, ook een dochteronderming van BESIX, sloegen de handen in elkaar voor de verbreding van de spoorlijn Aalter-Beernem van twee naar vier sporen, in opdracht van TUC RAIL. Goed voor een totaaltraject van ongeveer 8 km en een budget van 37 miljoen euro. Van ontwerpfase tot en met oplevering zette BESIX Group haar kwaliteiten als onestopshop in de kijker. “Door alles in eigen hand te hebben en als één aanspreekpunt te fungeren, konden we dit project perfect binnen tijd en budget afronden”, vertelt Dieter Van Parys, projectleider bij BESIX.

Door de uitbreiding naar vier sporen is het vrachtvervoer tussen Aalter en Beernem nu gescheiden van het reizigersverkeer en is de frequentie van het treinverkeer verhoogd. De bestaande grachten en wegen langs het traject werden verplaatst en vernieuwd. En ook de stopplaatsen Aalter en Maria-Aalter werden volledig heraangelegd. Het ontwerp was een gezamenlijke opdracht van BESIX, BESIX Infra en TUC RAIL. BESIX stond verder in voor alle grondwerken, het klaarmaken van de spoorwegbedding, de bovenleidingsmassieven en de vernieuwing van de twee stations, de Galgenveldbrug, de keermuren … Van den Berg ontfermde zich op zijn beurt over de kabelgoten en leidingen. “En BESIX Infra, tot slot, nam de wegeniswerken, de hydraulicawerken, de afsluitingen en de perronuitrusting voor haar rekening”, vertelt Thierry Fonteyne, werfleider wegen & riolering bij BESIX Infra.

Van ontwerpfase tot en met oplevering zette BESIX Group haar kwaliteiten als onestopshop in de kijker.

Betrokken van a tot z

Het project werd maximaal in 3D uitgewerkt. Voor het in kaart brengen van de bestaande toestand werd onder andere gebruik gemaakt van geavanceerde drone-metingen. Deze techniek hielp om een meer nauwkeurig uitvoeringsontwerp te creëren, dat rekening houdt met alle randvoorwaarden gesteld door de verschillende departementen van TUC RAIL, Infrabel en de NMBS. De studieopdracht werd in nauwe samenwerking met het BESIX Engineering Department uitgevoerd. 

Thierry Fonteyne: “Dat BESIX en BESIX Infra al van bij de studie- en ontwerpfase bij het project werden betrokken, ervaren we als een grote meerwaarde. Op die manier konden we samen met de opdrachtgever tot de juiste oplossingen en werkmethodes komen. Zo moest voor het graven van de kabelsleuven door Van den Berg het stutten gebeuren met behulp van een glijbekistingsmachine. Daarvoor kwam de expertise van BESIX Infra zeer goed van pas. En zo konden we voor iedere uitvoering binnen het project een beroep doen op de knowhow en kennis van een speler binnen de BESIX Group.”

“Dankzij het onestopshop-gegeven, in combinatie met onze ervaring en knowhow, hebben we dit project toch netjes binnen de planning en het budget kunnen uitvoeren.”

Samenwerking

Dit was het eerste project waarbij een tijdelijke vereniging met BESIX Group werd opgericht. Samenwerking was dan ook de rode draad doorheen het hele project. Een grote troef, want onder andere de aanvoer van de grond, maar ook van alle andere materialen zorgde voor een logistieke uitdaging. Het traject was moeilijk bereikbaar en er waren heel wat zones zonder zijwegen, waardoor alle transport over de bedding moest te gebeuren. 

Dieter Van Parys: “Het grote voordeel is dat we als onestopshop kunnen handelen. Er zijn geen verborgen agenda’s tussen alle betrokkenen, wat de samenwerking sterk bevordert. We werden uiteraard ook geconfronteerd met de typische uitdagingen bij spoorwerken, namelijk timing, veiligheid, ’s nachts werken, werknemers gemotiveerd houden … Het was zeker geen evidentie, maar dankzij het onestopshop-gegeven, in combinatie met onze ervaring en knowhow, hebben we dit project toch netjes binnen de planning en het budget kunnen uitvoeren.” 

Door de uitbreiding naar vier sporen is het vrachtvervoer tussen Aalter en Beernem nu gescheiden van het reizigersverkeer en is de frequentie van het treinverkeer verhoogd.

Onestopshop-app

Dat BESIX als onestopshop projecten van a tot z kan ontwerpen en uitvoeren, wordt door de klant als een grote meerwaarde ervaren. Dieter Van Parys: “Dit levert ons een groot concurrentieel voordeel op en een tevreden klant die een totaaloplossing krijgt voor zijn volledige project. We hebben alle kennis binnen de groep om dergelijke projecten van start tot finish tot een goed einde te brengen. BESIX Engineering, BESIX Vlaanderen voor de burgerlijke bouwkunde, BESIX Infra voor wegenis en hydraulica, Van den Berg voor kabels en leidingen, Franki Foundations voor funderingstechnieken, BE-Inject voor de ballastverlijming … Het geslaagde traject tussen Aalter en Beernem legde ons alvast geen windeieren, want intussen voeren we een gelijkaardig project uit op dezelfde spoorlijn tussen Erpe-Mere en Aalst.” 

Ook intern maken medewerkers steeds sneller de reflex om binnen de eigen groep op zoek te gaan naar specifieke expertise. “Daarvoor ontwikkelden we zelfs een onestopshop-app. Via die app kunnen medewerkers makkelijk op zoek gaan naar de juiste expert voor een bepaald werk binnen BESIX Group”, besluit Dieter Van Parys.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details