Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Beton efficiënter en makkelijker verwijderen dankzij hydrodemolition

Beton efficiënter en makkelijker verwijderen dankzij hydrodemolition

Betonnen constructies afbreken door middel van water. De techniek heet hydrodemolition en JACOBS uit Olen heeft er zijn specialisatie van gemaakt. “De krachtige waterstralen veroorzaken weinig tot geen schade aan de stukken beton die nog niet verwijderd moeten worden, wat vaak wel het geval is wanneer sloophamers worden gebruikt. Maar de techniek biedt nog meer voordelen”, vertelt manager Bart Boone.

JACOBS is al meer dan 35 jaar specialist op het gebied van industrieel reinigen. Het bedrijf uit Olen, sinds 2007 deel van de HCI Group, die op haar beurt werd overgenomen door VEOLIA in 2018, beschikt daarvoor over een modern en uitgebreid wagenpark dat voldoet aan alle hedendaagse veiligheidsnormen. “In totaal gaat het om 52 vrachtwagens met opbouw; van hogedrukwagens over zuigwagens en rioolreinigingswagens tot veegwagens en wegdekreinigers”, vertelt manager Bart Boone.

Ruimschoots voldoende om te voldoen aan de wensen van zijn klanten, die vooral uit de industrie komen, maar ook uit de (wegen)bouw. De bouwsector kan een beroep doen op JACOBS voor veegwerken, rioleringswerken, het opzuigen van groutslib en het reinigen van onder andere putten, leidingen en secanspalenwanden. Maar ook hydrodemolition is een dienst die JACOBS aanbiedt. Die innovatieve techniek maakt gebruik van water onder hogedruk om beton of andere materialen af te breken of op te ruwen, met behoud van wapening.

JACOBS paste de techniek onder meer al toe bij de renovatie van de plafonds in enkele Brusselse tunnels.

 

Tot 3.000 bar

“Verouderd beton wordt vandaag nog vaak met zware pneumatische sloophamers verwijderd en aan die manier van werken zijn wel wat nadelen verbonden”, legt Boone uit. “Hydrodemolition maakt komaf met die nadelen. Krachtige waterstralen breken het oude beton af en veroorzaken daarbij weinig tot geen schade aan de goede stukken beton, wat vaak wel het geval is wanneer sloophamers worden gebruikt. In tegenstelling tot pneumatische hamers is de techniek trillingsvrij. Ze veroorzaakt dus geen scheuren in het beton dat behouden moet blijven en ook de wapening komt er ongeschonden uit. Ook fijnstof, dat bij traditionele sloopwerken onvermijdelijk vrijkomt, is dankzij hydrodemolition verleden tijd, omdat het water het stof wegspoelt.”

De gebruikte druk varieert van 800 tot 3.000 bar,” legt Boone uit, “afhankelijk van de gewenste diepte, de kwaliteit van het beton en de manier van spuiten. Hydrodemolition gebeurt dus het vaakst geautomatiseerd met robots, maar het kan ook manueel, met een hogedrukpistool. Het is een ideale oplossing voor de renovatie van bruggen, tunnels en gebouwen. Daarnaast wordt er ook vaak een beroep op gedaan na foutief storten van beton of wanneer nog wapening moet worden toegevoegd. Voor het benodigde water en de opkuis en afvoer van materiaal kan JACOBS overigens zelf zorgen.”

Gentse Boekentoren

JACOBS paste de techniek onder meer al toe bij de renovatie van de Boekentoren in Gent, de Temsebrug in Temse en bij diverse herstellingen van plafonds in de Brusselse tunnels, zoals de Stefania-, Montgomery- en Rogiertunnel. “De techniek kan trouwens ook worden gebruikt voor ondergrondsvoorbereiding van beton”, geeft Boone nog mee.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details