Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Beton en staal komen samen bij realisatie Roggebotbrug
De realisatie van de brug is onderdeel van twee grotere programma’s: ‘de weg van A tot Z’ gericht op de wegverbinding Alkmaar-Zwolle en het programma ‘Ruimte voor de Rivier IJsseldelta’, gericht op waterveiligheid en natuurontwikkeling.

Beton en staal komen samen bij realisatie Roggebotbrug

In opdracht van de provincies Flevoland en Overijsel werkt de tijdelijke maatschap Roggebot – bestaande uit Mobilis, Van Gelder en Van den Herik – aan het project N307 Roggebot-Kampen. Onderdeel van dit project is de bouw van een nieuwe, deels beweegbare brug, met grotere doorvaarhoogte over het Vossemeer/Drontermeer. Voor de staal- en werktuigbouwkundige werken doet Mobilis een beroep op specialist Hillebrand, onderdeel van ASK Romein. “Van ontwerp tot en met conservering zijn we bij het project betrokken”, aldus Jacques De Jager, projectleider bij Hillebrand.

De realisatie van de brug is onderdeel van twee grotere programma’s: ‘de weg van A tot Z’ gericht op de wegverbinding Alkmaar-Zwolle en het programma ‘Ruimte voor de Rivier IJsseldelta’, gericht op waterveiligheid en natuurontwikkeling. Het doel van het project is het verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid op de N307, het verbeteren van de waterveiligheid in de regio IJsseldelta en het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit in het gebied. Kenmerkend in het project is de verbinding van de N307 met het watersysteem van het Vossemeer en Drontermeer.

In opdracht van de provincies Flevoland en Overijsel werkt de tijdelijke maatschap Roggebot – bestaande uit Mobilis, Van Gelder en Van den Herik – aan het project N307 Roggebot-Kampen.

Onderbouw is klaar

“Binnen de tijdelijke maatschap is Mobilis verantwoordelijk voor alle (betonnen) kunstwerken binnen het project”, vertelt Jurriën Hagen, projectcoördinator bij Mobilis. “Van Gelder staat in voor de wegenwerken, terwijl Van den Herik zich ontfermt over de grondwerken en de natte waterbouw. Al in de aanbestedingsfase ging Mobilis op zoek naar strategische partners, waaronder dus Hillebrand, voor de staalwerken. De aanbestedingsfase liep van januari 2020 tot juli 2020, tijdens de daaropvolgende zomer ontvingen we de opdracht en in september 2020 startte het project met het ontwerp- en vergunningstraject.”

In april 2021 werd de bouwkeet op locatie geïnstalleerd. Jurriën Hagen: “Sindsdien hebben we een bypass aangelegd voor het verkeer, werkruimte gecreëerd en ongeveer de volledige onderbouw van de brug gerealiseerd, waaronder ook de basculekelder. In november worden de laatste liggers van Haitsma, een andere strategische partner in dit project, boven de sluis geplaatst.”

Specifieke expertise

Ook de werken aan de bovenbouw draaien op volle toeren. Het val van de nieuwe brug heeft een afmeting van 26 bij 26 meter en weegt ongeveer 350 ton exclusief de ballast. Het bewegingswerk, dat zich in de kelder bevindt, bestaat uit een machineframe met tandwielkast en motoren met een gewicht van 11 ton en twee panamawielen met een doorsnede van 3,2 m en een gewicht van 48 ton totaal. 

Jacques De Jager: “Het bewegingswerk staat op punt en eind augustus werd het val geplaatst. De panamawielen hebben we laten smeden in Duitsland waarna in Tilburg de tanden erin gefreesd werden. Voor Hillebrand is dit een project op het lijf geschreven, maar de grootte van het project is toch wel een uitdaging. Uiteindelijk gaat het toch om een stuk kunstwerk van 525 ton dat straks moet bewegen. Maar het is net een van onze sterktes om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen. Het project bevindt zich overigens aan open water en dankzij onze site in Vlissingen kunnen wij het transport ook volledig over het water organiseren.”

Voor de staal- en werktuigbouwkundige werken doet Mobilis een beroep op specialist Hillebrand, onderdeel van ASK Romein.

Meedenken en oplossingen zoeken

Hillebrand werd van in het prille begin bij het project betrokken. “En dat is altijd het mooist”, vertelt Jacques De Jager. “Het voorontwerp werd in december 2020 afgerond en aansluitend zijn we gestart met het definitieve ontwerp. In de zomer van 2021 zijn we dan kunnen overgaan tot het inkopen van het nodige staal. Dat we van in de ontwerpfase betrokken zijn, is voor Hillebrand een grote meerwaarde. Het designgedeelte is dan ook een van onze sterktes. Meedenken en naar oplossingen zoeken, dat maakt een project zo interessant.” 

Jurriën Hagen bevestigt: “Ook voor ons is het een pluspunt om van bij het begin samen te werken met een betrouwbare partner die beschikt over een verregaande expertise in een bepaald onderdeel. Om de juiste dimensies, de juiste val en de positionering van het bewegingswerk en de ballastkist te bepalen, kunnen we een partner als Hillebrand heel goed gebruiken. Voorlopig loopt het project volgens planning en we kijken uit naar een nieuwe fase waarin beton en staal op de site samenkomen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details