Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Betonboringen in Boudewijnsluis vergen flexibiliteit en expertise
Betonspecialist Stenabo nam de betonboringen en chemische verankeringen voor zijn rekening bij de renovatie van de Boudewijnsluis.

Betonboringen in Boudewijnsluis vergen flexibiliteit en expertise

De Boudewijnsluis op de Antwerpse rechteroever ondergaat een grondige renovatie. Onder meer de betonwanden en het metaalwerk zijn al vernieuwd, aan de deurkamers wordt nog naarstig gewerkt.  Bij de werkzaamheden komen ook heel wat betonboringen en chemische verankeringen kijken en daarvoor deden Franki Construct en Artes Roegiers een beroep op betonexpert Stenabo. 

De Boudewijnsluis dateert van de jaren ’50 en was dringend aan renovatie toe. Franki Construct stond in een TM met Renotec in voor de renovatie van de betonwanden. Daarbij werd ook al het metaalwerk zoals de ophangkasten, haalkommen en voegen, vernieuwd. “Na onze ervaring bij de herstelling van de Berendrechtsluis (i.o.v. Herbosch-Kiere) besloten Franki Construct en Artes Roegiers met onze firma in zee te gaan om de nodige betonboringen en chemische verankeringen uit te voeren”, vertelt Raoul Nabarro, projectmanager bij Stenabo. 

Al in oktober 2020 vatte Stenabo de voorbereidende werken aan. “Vanop de kaaimuur hebben we boringen uitgevoerd van 100 mm diameter tot 2,25 meter diepte. Deze boorgaten dienden om de wapening van de nieuwe haalkommen te kunnen installeren. Hierbij moesten we onze arbeiders zeer flexibel kunnen inzetten aangezien we enkel konden werken tijdens enkele korte periodes waarin de sluis buiten werking was”, vertelt Raoul Nabarro. 

De boringen voor de nieuwe haalkommen zijn uitgevoerd vanop een hangstelling.

Betonboringen voor nieuwe haalkommen

In het voorjaar van 2021 kon Stenabo aan het echte werk beginnen. Van maart tot en met juni werd de sluis gedurende vier maanden volledig buiten dienst gesteld om de betonwanden te kunnen renoveren. Franki Construct deed beroep op het Nederlandse betonboringsbedrijf De Jong om de diepste boringen van 7 meter, dia. 600 mm, te kunnen uitvoeren. De chemische verankeringen voor de haalkommen nam de Kapelse betonspecialist zelf voor zijn rekening. “Wij hebben 128 betonboringen van dia. 600 mm – 50 cm diep uitgevoerd voor de nieuwe haalkommen”, licht Raoul Nabarro toe. “Aangezien de pontons in de sluis allemaal in gebruik waren, hebben wij de boringen uitgevoerd vanop een hangstelling. Dit type van werk is voor ons dagelijkse kost maar het grote aantal boringen op die locatie boven het water maakte dit toch een bijzondere ervaring.” 

De uitdaging in deze fase zat voor Stenabo eerder in de tijdsdruk. Binnen het tijdsbestek van vier maanden diende de volledige betonrenovatie en vernieuwing van het metaalwerk te gebeuren. “Na ons moest Renotec het nieuwe spuitbeton kunnen aanbrengen dus het was cruciaal dat wij met onze arbeiders op schema konden blijven, en daar zijn we ook in geslaagd”, vertelt Raoul Nabarro. 

Investeringen in nieuw materiaal

Voor Stenabo waren enkele investeringen nodig om dit project tot een goed einde te kunnen brengen. Zo werden langere boorbuizen aangekocht en ook een Darda hydraulische betonsplitter. Raoul Nabarro: “De aannemer verwachtte van ons niet alleen precieze betonboringen. Het was ook aan ons om de boorkernen uit de boorgaten los te krijgen. Eenmaal los werden ze door Franki Construct verwijderd. Als je weet dat het breekpunt van beton 10 keer de diameter van het boorgat bedraagt, begrijp je dat je bij een boring van diameter 600 minimaal 60 cm diep moet kunnen boren om de boorkern los te krijgen. Aangezien we hier maar 50 cm diep mochten boren, hadden we deze hydraulische pers nodig om de boorkernen te kunnen breken en ze nadien met de bandenkraan uit de muur te trekken.” 

Met een vaste ploeg van 21 arbeiders heeft Stenabo altijd ervaren medewerkers beschikbaar, wat er ook gebeurt.

Expertise en mankracht

Met de renovatie van de sluiswanden zijn nog niet alle werkzaamheden aan de Boudewijnsluis afgerond. Zo is Stenabo in de schachten van de omloopriolen nog enige tijd aan de slag met het los zagen van de oude railplaat door middel van een wandzaag en het boren van de chemische ankers voor het vernieuwen en vervangen van het railsysteem voor de schuifputten. “Geen evident werk gezien de vier schachten zich tot 20 m diepte bevinden en we in een zeer beperkte, donkere ruimte moeten boren”, vertelt Raoul Nabarro.  

Stenabo heeft met 27 jaar ervaring op de teller de nodige expertise en mankracht in huis om een project van dergelijke omvang te kunnen bolwerken. “Onze sterkte is de continuïteit die wij naar onze klanten toe kunnen garanderen. Met onze vaste ploeg van 21 arbeiders hebben wij altijd ervaren medewerkers beschikbaar, wat er ook gebeurt, en kunnen we zelfs de strakste deadlines halen. Dat hebben we bewezen bij de Berendrechtsluis, en doen we nu opnieuw bij de Boudewijnsluis”, aldus Nabarro.

 “Opdrachten als deze krijg je niet elke dag en nu mochten we twee sluisprojecten uitvoeren die ook nog eens mooi op elkaar aansloten, alweer een mooie toevoeging aan ons palmares”, besluit Nabarro.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details