Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Bijna 1,5 miljoen m³ gebaggerd voor nieuwe kademuur aan Kanaaldok B2
Over de hele lengte van de kaaimuur, ongeveer 800 m, werd een volume van maar liefst 1,4 miljoen m³ gebaggerd.

Bijna 1,5 miljoen m³ gebaggerd voor nieuwe kademuur aan Kanaaldok B2

Aertssen Group leidde de sloopwerken van de oude muur en ontfermde zich samen met expert Ghent Dredging over de baggerwerken. “Dankzij de expertise en knowhow van Ghent Dredging hebben we dit project mooi kunnen afwerken”, aldus Martijn De Groote, projectleider bij Aertssen Group.

Tekst | Niels Rouvrois  Beeld | Aertssen Group / Ghent Dredging

De nieuwe kaaimuur zorgt ervoor dat er voortaan grotere en dieper gelegen schepen kunnen aanmeren. Aertssen Group en Ghent Dredging baggerden de zone tussen de oude en de nieuwe kaaimuur tot een diepte van -12,5 m TAW. Over de hele lengte van de kaaimuur, ongeveer 800 m, betekende dat een weggebaggerd volume van maar liefst 1,4 miljoen m³. Tegelijkertijd werd ook stap voor stap de oude kaaimuur afgebroken. “Onze taak bestond uit het fijn graven van de droge grond tot 50 m voor de kademuur en het uitbaggeren van het watergedeelte”, vertelt Martijn De Groote. “Dat watergedeelte lag al op -2 TAW en werd net als het landgedeelte, dat op +6 TAW lag, uitgebaggerd tot -12,5 TAW.”

De opdracht voerde Aertssen Group uit in een tijdelijke maatschap met Ghent Dredging. Martijn De Groote: “Terwijl Ghent Dredging zich voornamelijk met het baggergedeelte bezighield, nam Aertssen het droge gedeelte tussen oude en nieuwe kaaimuur voor zijn rekening. De helft werd droog opgegraven vanop het land, de andere helft met pontons vanaf het water, maar Ghent Dredging heeft ook op de diepere lagen tussen de oude en nieuwe kaaimuur gebaggerd met zijn cutterzuiger Quistreham. Dat verliep allemaal zeer efficiënt.”

Aertssen Group leidde de sloopwerken van de oude muur en ontfermde zich samen met expert Ghent Dredging over de baggerwerken.

Daddy Grizzly

De baggerwerken werden uitgevoerd met een baggerschip, indrukwekkende kranen en het ponton Yggdrasil van Aertssen Group. Om werken van dergelijke grootte uit te voeren bouwde Aertssen Group de Hitachi EX 1900, ook wel Daddy Grizzly genoemd. De mastodont van 270 ton heeft een hefvermogen van 31 ton en wordt ingezet om de laatste lagen te kunnen uitgraven op het diepste niveau. Martijn De Groote: “We hebben twee grote machines ingezet. De Hitachi 1200, voor zowel op het land als het ponton, en de Daddy Grizzly, omwille van zijn grote bereik. We hebben bewust gekozen om met pontons en kranen te werken omdat een groot deel van ons werk dicht tegen de bestaande kademuur of tussen de bestaande damwanden uitgevoerd moest worden. De ruimte was dus beperkt.”

Voldoende mankracht

Met dank aan ervaring, de juiste mensen en een strakke planning kan er  teruggeblikt worden op een geslaagd project. “We hebben de expertise in huis om dergelijke werken goed uit te voeren. En voor dit project willen we ook zeker de prima samenwerking met Ghent Dredging onderstrepen. Met specifieke knowhow fungeerde Ghent Dredging als een sterke partner. En dan is er uiteraard ook nog de inzet van onze mensen. Voldoende mankracht met de juiste competenties is een van de grote sterktes van Aertssen Groep. We werkten voor dit project met verschillende ploegen om de continuïteit te garanderen en indien nodig dag en nacht door te werken om de planning te kunnen vasthouden. Wat Aertssen Groep betreft zit het werk aan Kanaaldok B2 erop. Ghent Dredging blijft nog enkele maanden actief om het laatste deel te finaliseren. En zo zal alles mooi binnen de vooropgestelde planning afgewerkt zijn”, besluit Martijn De Groote.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details