Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Bouw nieuwe Bergwijkbrug maakt grote sprongen
“We hebben ongeveer 500 lopende meters nieuwe kaaimuur voorzien.”

Bouw nieuwe Bergwijkbrug maakt grote sprongen

In januari werd de oude brug gesloopt door Herbosch-Kiere, terwijl Franki Construct zich momenteel focust op de bouw van de nieuwe brug. “We werken hard zodat de periode zonder brug zo beperkt mogelijk blijft”, aldus ingenieur Stef Buyck, hoofdprojectleider bij Herbosch-Kiere, dat voor dit project binnen een tijdelijke maatschap samenwerkt met Franki Construct.

Het lokaal bestuur van Merelbeke deed in 2017 mee aan een oproep van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) voor de realisatie van fietsersbruggen. De Bergwijkbrug wordt veel gebruikt door zowel voetgangers, fietsers als automobilisten en zorgde steeds meer voor mobiliteitsproblemen zoals files in de Fraterstraat en de Guldensporenlaan en onveilige fietsoversteken in de omgeving van de brug. De 60 jaar oude brug was sowieso aan vervanging toe en voldeed ook niet meer aan de vereisten voor de passage van moderne schepen. 

Op de huidige brug was er te weinig ruimte voor het aanleggen van zowel voetpaden, fietspaden als een rijweg voor het autoverkeer. Fietsers rijden vaak in het midden van de rijweg op de brug om de fietsopstelstrook aan de verkeerslichten met de Guldensporenlaan te bereiken. Al jaren was er sprake om een fietsersbrug naast de bestaande brug te gaan voorzien. In opdracht van De Vlaamse Waterweg maken Herbosch-Kiere en Franki Construct in een tijdelijke maatschappij nu werk van een volledig nieuwe brug.

Franki Construct ontfermt zich over de bouw van de nieuwe brug en Herbosch-Kiere voert kort samengevat alle werken errond uit.

Oude brug gesloopt

“Franki Construct ontfermt zich over de bouw van de nieuwe brug en Herbosch-Kiere voert kort samengevat alle werken errond uit”, aldus Stef Buyck. “Zo hebben we onder andere de oude bodembescherming verwijderd en hebben we ongeveer 500 lopende meters nieuwe kaaimuur voorzien. Die kaaimuur is  volledig klaar en in januari werd door Herbosch-Kiere ook al de oude brug gesloopt. En dat was best een bijzondere opdracht aangezien het om een brug met uitwendig voorgespannen liggers ging.”

Door het verwijderen van de oude brug is er tijdig geen verbinding tussen linker- en rechteroever. Stef Buyck: “Er is een omleiding voorzien en het is de bedoeling om de tijd zonder overbrugging zo beperkt mogelijk te houden. Daarom zijn we na de afbraak van de oude brug meteen begonnen met de fundering van de pijlers, terwijl Franki Construct ongeveer 30 m stroomafwaarts stevig doorwerkt aan de bouw van de nieuwe brug. Als we de huidige planning kunnen aanhouden, zullen de landhoofden tegen het bouwverlof klaar zijn. De volgende stap is dan het inschuiven van de brug.”

Breed fietspad

De nieuwe Bergwijkbrug telt drie rijstroken voor gemotoriseerd verkeer: twee rijstroken richting Guldensporenlaan en één rijstrook richting Flora. Fietsers kunnen op de brug veilig fietsen op een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad van 3,5 m breed. Ook de voetgangers worden niet vergeten en krijgen een voetpad op de brug. In de nabije omgeving worden eveneens verbeteringen aan de infrastructuur uitgevoerd. 

“Voor Herbosch-Kiere past dit project perfect in zijn kraam, maar op het vlak van timing waren er zeker de nodige uitdagingen. Voordat Franki Construct kon starten, moesten de kaaimuren al klaar zijn. Die tijdspanne was dus zeer kort. En de heiwerken waren best zwaar, met damplanken van 5 ton. Bovendien was ook de diepgang van het water beperkt en was er door de aanwezigheid van een ponton en passerende boten zeer weinig bewegingsruimte. Maar net projecten van deze grootorde en moeilijkheid zijn een van de sterktes van Herbosch-Kiere”, besluit Stef Buyck.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details