Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Brug van 54 ton ondergaat volledige renovatie

Brug van 54 ton ondergaat volledige renovatie

In Nigtevecht in de provincie Utrecht in Nederland vernieuwde Hillebrand onlangs de Nigtevechtbrug. Geen eenvoudige klus, met een brugdek van 54 ton en een balans die nog zo’n 30 ton zwaarder is. “Maar de grootste uitdaging zat in de stremming”, klinkt het bij de ontwerper annex aannemer, die in de markt van de bruggenbouw intussen ook lonkt naar België en Noord-Frankrijk. 

Hillebrand is onderdeel van ASK Romein, een toonaangevende speler op de Nederlandse en Belgische staal- en bouwmarkt en in toenemende mate daarbuiten. ASK Romein groeide de laatste jaren als totaalbouwer, waarbij het bouwprojecten realiseert vanaf het eerste ontwerp tot en met de oplevering. Daarnaast is het bedrijf vooral actief in de offshore, de maritieme sector en de bruggenbouw. Het is in die laatste sectoren dat de bouwer bekend is onder de naam Hillebrand, een constructiebedrijf dat het speciaal daarvoor acquireerde. 

Van engineering tot lassen
Onlangs realiseerde Hillebrand in samenwerking met Gebr. Beentjes de vernieuwing van de Nigtevechtbrug in Nigtevecht, in de Nederlandse provincie Utrecht. Hillebrand was daarbij verantwoordelijk voor de stalen bovenbouw, inclusief de leuningen en de elektrotechnische en mechanische installatie naar ontwerp van de klant. Het project omvatte de engineering van het uitvoerend ontwerp, het samenstellen en lassen van de constructie maar ook het transport en de montage op locatie tot en met het stralen en conserveren van de brug. Gebr. Beentjes nam het sloopwerk van de oude brug voor zijn rekening, het aanpassen van het beton, de remmingwerken en de inrichting van de openbare ruimte. 

Nigtevechtbrug

Het houten rijdek van 15 bij 9 meter werd vervangen door een stalen variant van 54 ton.


Bijzonder strakke planning
“Zowel de staalconstructie als de aandrijving had de technische levensduur bereikt en dus was een renovatie hoogstnoodzakelijk geworden”, vertelt Martijn Kuzee, projectleider namens Hillebrand. “De klus was niet eenvoudig, maar één van de grootste uitdagingen van dit project was toch de uitermate strakke planning. Die was bijzonder kort om de stremming zo beperkt mogelijk te houden. Maar dankzij een goede voorbereiding en zeer frequent overleg met alle betrokken partijen, hebben we ze feilloos gehaald.”

Speciale antiroestcoating
“Het houten rijdek van 15 bij 9 meter werd vervangen door een stalen variant van 54 ton. De nieuwe stalen brugbalans is met 85 ton nog zo’n 30 ton zwaarder. De coating die aangebracht werd op het staal heeft een thermisch gespoten deklaag als basis die roest voorkomt waardoor volledig stralen en de bijhorende overlast waarschijnlijk wel 50 jaar wordt uitgesteld. De werken veroorzaakten wel wat hinder, zo moest het wegverkeer 30 kilometer omrijden. Voor fietsers en voetgangers werd een tijdelijke brug voorzien, die tijdens de hijsactiviteiten ook kortstondig werd afgesloten”, besluit Kuzee.

Dankzij een jarenlange ervaring die teruggaat tot 1888 in bruggen-, weg- en waterbouw heeft Hillebrand een vooraanstaande positie verworven op de Nederlandse markt. Het bedrijf wil in de nabije toekomst zijn werkterrein dan ook graag verbreden naar België en Noord-Frankrijk.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details