De vergroening en ontharding van de openbare ruimte is een essentieel onderdeel van de strijd tegen de opwarming van de aarde en vergroot de levenskwaliteit in de stad. “We ontgroenen en ontharden om de voordelen voor het ecosysteem te vergroten”, vertelt Dimitri Strobbe, Directeur-Diensthoofd van de Dienst Maintain bij Brussel Mobiliteit.
In 2020 maakte Brussel Mobiliteit een prioriteit van een aantal kleine nabijheidsprojecten om de bodem beter doorlaatbaar te maken en wegvloeiend hemelwater beter te beheersen. De laatste maanden gebeurde dit onder meer in de Koning Albert II-laan, de steenweg op Bergen, de Jules Cockxlaan, de Veeartsenstraat, de de Frélaan en de steenweg op Alsemberg. Het voorbije jaar werd meer dan een miljoen euro uitgetrokken voor deze kleinere projecten. Voor 2021 werd deze ambitie nog scherper gesteld en liggen tientallen bijkomende projecten voor studie op tafel.
“Waar mogelijk, kiest Brussel Mobiliteit ervoor om de stad te vergroenen en te ontharden om de voordelen voor het ecosysteem te vergroten”, is Dimitri Strobbe duidelijk. “Het is niet alleen de bedoeling om de landschappelijke waarde te verhogen, maar om ook de biodiversiteit te stimuleren en het wegvloeiend regenwater beter te beheren zodat de wateroverlast vermindert. Tegelijk verbetert meer groen de levenskwaliteit door luchtvervuiling en geluid te absorberen en de hitte te bestrijden. Al deze elementen dragen bij tot een aangenamere stad voor haar inwoners en haar bezoekers.”
Ook voor Brussels minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid Elke Van den Brandt draagt meer groen niet alleen bij tot koelte in de zomer en luchtzuivering, maar ook tot het fysiek en mentaal welzijn van de bevolking: “Groen maakt gelukkig. In onze stad moet elke Brusselaar rechtstreeks contact kunnen hebben met de natuur. Daarvoor moeten we onze stad vergroenen en ontharden. Dat zullen we doen op alle plaatsen waar dit mogelijk is.”
De openbare ruimte ontharden kan eenvoudig door zones in dolomiet of asfalt om te vormen tot aangeplante zone. Alleen al het vergroten van de plantgaten rond bomen heeft een onmiskenbare impact. Met deze projecten kan Brussel Mobiliteit ook de biodiversiteit verbeteren. Mooie voorbeelden van pojecten in uitvoering zijn de zogenaamde Menhir-rotonde in Brussel waar de kasseien in het middendeel van het rondpunt werden vervangen door gras en laaggroeiende planten en de Vorsterielaan in Watermaal-Bosvoorde, waar onder het kunstwerk van Staccioli de stenen van het middendeel van het rondpunt eveneens werden vervangen door gras en laaggroeiende planten.
Op het Jamblinne de Meux-plein in Schaarbeek wordt dan weer een opvallende boom beschermd en extra in de verf gezet, wordt het voetgangersverkeer errond gereorganiseerd en wordt de doorlaatbare oppervlakte vergroot met nieuwe planten. Brussel Mobiliteit zorgt overigens niet alleen voor de 30.000 bomen die langs de wegen staan opgesteld, maar ook voor de duizenden kilometers gazons en massieven die aanwezig zijn in de regionale openbare ruimte. “In 2020 hebben we ons aantal kleine lokale projecten vergroot, gericht op het demineraliseren van de openbare ruimte, het vergroten van de doorlaatbaarheid van de bodem en het verbeteren van het beheer van afstromend water. Een essentieel instrument in de strijd tegen opwarming van de aarde”, klinkt het enthousiast.