Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Bus- en fietstunnel van 1500 ton op zijn finale plaats

Bus- en fietstunnel van 1500 ton op zijn finale plaats

De voorbije weken bouwde Jan De Nul deze tunnel van 35 meter en 1500 ton prefab naast de finale installatielocatie. De schuifoperatie zal 8 uur duren.

De nieuwe bus- en fietstunnel vormt de verbinding tussen zuid- en centrumzijde van het station. Lijnbussen en fietsers zullen voortaan ongehinderd door het autoverkeer en geheel veilig kunnen doorsteken.

Inschuifoperatie van 8 uur

Op paaszondag tegen de middag start Jan De Nul met de tunnelwerken. De grond onder de sporen wordt afgegraven, waarna de tunnel wordt opgekrikt en op rails wordt geplaatst. Zo kan de 35 meter lange tunnel van 1500 ton op zijn plaats worden geschoven. De inschuifoperatie zelf duurt ongeveer 8 uur en start op dinsdag 6 april in voormiddag. 

Vanaf woensdag 7 april kan Jan De Nul de aarde terug aanvullen, zodat Infrabel de sporen terug kan plaatsen. Vanaf maandag 19 april rijden alle treinen terug over de vernieuwde sporen en over nieuwe fiets- en bustunnel. 

Jan De Nul zal vervolgens de bus- en fietstunnel aan beide kanten aansluiten op de nieuwe ondergrondse parking onder het Conservatoriumplein aan de noordkant en op een aanloophelling aan de zuidkant. Tegen het zomerverlof zijn de werken aan de fiets- en bustunnel volledig afgerond.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details