Landmeetkunde Duyck
01:22
13-11-2018

Bypass Mechelen sluit hogesnelheidsnet

Met de nieuwe ringspoorlijn (bypass) rond de stad Mechelen wordt momenteel hard gewerkt aan het sluitstuk van het hogesnelheidsnet in België. Voor zowel de topografische activiteiten als de nivelleringswerken wordt door Colas Rail en Colas Belgium beroep gedaan op de expertise van Landmeetkunde Duyck. “Met onze nieuwe afdeling TLSDuyck voeren we naast topografische activiteiten nu ook 3D-gestuurde nivelleringswerken uit. Zo bieden we een totaalpakket aan op het vlak van niveau- en positiebepaling”, aldus zaakvoerder Pieter Duyck.

De ringspoorlijn rond de stad, ook bypass genoemd, zal ongeveer 2, 5 km lang zijn. Na de indienststelling zullen hogesnelheidstreinen er met een snelheid van 160 km/u kunnen rijden. Deze nieuwe infrastructuur vormt het sluitstuk van het hogesnelheidsnet in België. De topografische activiteiten en 3D-nivelleringswerken worden uitgevoerd door het landmeetkundig kantoor Duyck, gespecialiseerd in topografische diensten in de bouw- en spoorwegsector. “Alle nodige topografische handelingen, van opmaak referentiesysteem, opmeten en ontwerp, tot het uitzetten en assisteren bij uitvoering behoren tot onze dagelijkse activiteiten”, verduidelijkt Pieter Duyck.

3D-gestuurde nivelleringswerken
Naast een uitgebreide voorstudie en het ontwerp van het digitaal terreinmodel staat Landmeetkunde Duyck sinds kort zelf in voor de uitvoering van 3D-gestuurde nivelleringswerken. Voor die uitvoering beschikt het bedrijf over twee nivelleringsdozers (Komatsu D37-ex en de D37-px), voorzien van geautomatiseerde 3D-sturingssystemen van Trimble. Pieter Duyck: “De investering in hoogtechnologische nivelleringsdozers biedt zowel in de bouw- als in de spoorwegsector heel wat extra mogelijkheden. Door ook de 3D-gestuurde nivellering aan het aanbod toe te voegen, geven we meer volume aan ons bedrijf. Dat we de volledige controle hebben op de uitvoering, is zowel voor ons als onze klant een grote meerwaarde.” 

Landmeetkunde Duyck
Voor die uitvoering beschikt Landmeetkunde Duyck over twee nivelleringsdozers (Komatsu D37-ex en de D37-px), voorzien van geautomatiseerde 3D-sturingssystemen van Trimble.

Totaalstation
De keuze voor een totaalstation boven een gps- of lasergestuurd station lag voor de hand. “Een totaalstation is het meest nauwkeurig en dat is heel belangrijk in projecten als deze. De foutenmarge ligt bijzonder laag”, vertelt Pieter Duyck. “Met GPS kan een nauwkeurigheid tussen de 2 en 4 cm gehaald worden, afhankelijk van de opstelling en werkt enkel in 2D. Een nivelleringsdozer op totaalstation kan nauwkeurigheden halen van 0, 5 cm op afstanden tot 100 meter. Het werkbereik van de machine loopt op tot 500 meter en werkt volledig in 3D.”

Dankzij de grote nauwkeurigheid kunnen alle werken in Mechelen mooi binnen de gevraagde toleranties van de opdrachtgever Infrabel/TUC RAIL uitgevoerd worden. “Verwacht wordt dat de sporen halfweg 2020 klaar zijn voor gebruik”, besluit Pieter Duyck.  

Tekst | Niels Rouvrois  Beeld | Landmeetkunde Duyck

GROND/WEG/WATERBOUW partners

TUC RAIL nvSitech