Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
CGK Group ontwikkelt innovatieve oplossing voor het blussen van elektrische wagens in ondergrondse en overdekte parkings

CGK Group ontwikkelt innovatieve oplossing voor het blussen van elektrische wagens in ondergrondse en overdekte parkings

Samen met zijn Duitse partner Thomas Systemtechnik GmbH ontwikkelde CGK Group uit Gullegem een baanbrekende en innovatieve oplossing voor het blussen van elektrische auto’s in ondergrondse en overdekte parkings. Vanaf 2026 zullen de nieuwe firmawagens 100% elektrisch moeten zijn als het bedrijf aanspraak wil maken op een optimale fiscale aftrekbaarheid. Het volume elektrische voertuigen zal bijgevolg exponentieel stijgen. Net als de mogelijke risico’s op ontbranding van de batterijen. Het blussen van brandende batterijen kan enkel door het gebruik van een container waarin het brandende voertuig gedurende 48 tot 72 uur in water wordt ondergedompeld. In een ondergrondse of overdekte parkeergarage is het evenwel zeer moeilijk en vaak onmogelijk voor de brandweer om met een dergelijke dompelcontainer tot bij het brandende voertuig te geraken vanwege de beperkte hoogte en breedte van de (ingang van) parkeergarages. De mobiele blusbarrières van CGK en Thomas Systemtechnik zijn hierbij de oplossing. Met het gecertificeerde systeem bestaande uit vier barrièrelichamen met dichtingen wordt een vloeistofdichte rechthoek gevormd die wordt opgevuld met bluswater. Na het uitdoven van de brand wordt het vervuilde bluswater gecontroleerd afgevoerd via de afvoerflens.

Verhoogd brandrisico

In het kader van het plan van de regering om de vergroening van het wagenpark te versnellen, worden vanaf 2026 enkel elektrische wagens 100% aftrekbaar voor bedrijven. Verwacht wordt dat het het grootste deel van het Belgische bedrijfswagenpark zal overschakelen op elektrisch aangedreven wagens. De bedrijven worden daarbij niet alleen geconfronteerd met lange leveringstermijnen van zowel de wagens als de laadinfrastructuur, maar ook met het verhoogde brandrisico en dan voornamelijk in ondergrondse parkeergarages, parkeertorens en overdekte parkings. In deze besloten omgevingen is voorzichtigheid geboden want als de batterij van een elektrische wagen vuur vat, steekt de ene batterijcel de andere aan met als gevolg een kettingreactie die alleen stopt bij volledige onderdompeling – gedurende 48-72u – in een container gevuld met water. Dergelijke containers kunnen omwille van hun volume niet of heel moeilijk tot bij het brandende voertuig geraken.

“Onze mobiele barrières zijn daarbij een perfecte oplossing. De vier gekeurde waterschotten met dichting zijn licht in gewicht, eenvoudig en heel snel te plaatsen en hebben geen voorinstallatie nodig. De barrières worden eenvoudig opgeborgen via een ophangsysteem en zijn flexibel te gebruiken op verschillende plaatsen voor verschillende types wagens of toestellen. Idealiter is elke verdieping van een ondergrondse parkeergarage uitgerust met een set mobiele blusbarrières,” vertelt Laurent Lefebvre, Product Advisor bij CGK Chemical Process Solutions.

Al 30 jaar ervaring met vloeistofbarrières

De mobiele barrières kunnen via een tankwagenkoppeling het verontreinigde bluswater veilig en gecontroleerd afvoeren. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat verontreinigd bluswaterschade veroorzaakt aan het milieu en naast gelegen ruimtes of gebouwen. CGK Group heeft al 30 jaar ervaring met het installeren van vloeistofbarrières waarbij een gehele site of bepaalde delen vloeistofdicht worden gemaakt en ontwikkelt daarvoor al meer dan 25 jaar systemen samen met zijn Duitse partner Thomas Systemtechnik.

Meer info over de mobiele blusbarrières: www.cgk-group.com/chemicals

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details