img_2122_0001-kopieren

Meer dan 54.000 m² aan asfalt werd op de piste aangebracht door Grizaco, de Belgische dochteronderneming van de groep Eurovia.

02:29
08-09-2020

Circuit Zolder aangelegd met speciaal ontwikkeld polyleerbitumen

Shell Bitumen, de voornaamste leverancier van bitumen ter wereld, heeft bijgedragen aan de heraanleg van het racecircuit van Zolder. Door de zomer van 2019, die erg heet was, waren sommige zones van het circuit in slechte staat en aan herstelling toe. Meer dan 54.000 m² aan asfalt werd op de piste aangebracht door Grizaco, de Belgische dochteronderneming van de groep Eurovia. Dit werd gerealiseerd met Shell Cariphalte Racetrack, een polymeerbitumen met hoge prestaties dat speciaal werd ontwikkeld voor gebruik op racecircuits.

Het circuit van Zolder, ook bekend onder de naam De Omloop van Terlaemen, is een heuvelachtig autoracecircuit van 4.011 m in Heusden-Zolder waar jaarlijks meer dan 400.000 nationale en internationale bezoekers naartoe komen. Zoals elk circuit van dit type, moet het om de 12 à 15 jaar worden vernieuwd. De werkzaamheden werden in maart-april uitgevoerd, tijdens de coronacrisis. De planning moest dus worden gewijzigd om de gezondheidsmaatregelen te kunnen naleven. Hierdoor werd de werktermijn langer, zodat de teams meer tijd hadden om de nodige tests uit te voeren om de samenstelling van het asfalt te optimaliseren. Want de nieuwe bekleding moest zorgen voor een effen oppervlakte en voor een betere grip.

“De bekleding van het circuit heeft nu een effen oppervlak, wat voordien niet het geval was over de volledige lengte van het circuit, een verschil dat echt opvalt bij de gebruikers. De grip op de piste is veel beter dan vroeger. Gewoonlijk duurt het na het leggen van nieuw asfalt enkele weken voordat de bekleding zijn gripprestaties heeft ontwikkeld, maar voor Zolder waren de resultaten op dat vlak uitzonderlijk vanaf de heropening van het circuit”, vertrouwt David Vanderbeek, operations verantwoordelijke van Circuit Zolder, ons toe.

Deelnemers aan het project

Het asfalt werd geproduceerd en geplaatst door Grizaco (groep Eurovia, historische partner van Shell Bitumen). Er waren drie proefvakken nodig om de goede samenstelling van zand, de granulaten en het bitumen te vinden. De keuze viel op speciale, hardere granulaten voor een betere grip en op Shell Cariphalte Racetrack voor het bitumen. Shell Cariphalte Racetrack is een polymeerbitumen dat speciaal werd ontworpen om bestand te zijn tegen de horizontale krachten die gegenereerd worden wanneer een raceauto versnelt of remt in een bocht.

De technische oplossing die Grizaco voorstelde, werd geëvalueerd en gevalideerd door het Belgisch onderzoekcentrum voor de wegenbouw (OCW), de grootste autoriteit op het vlak van technische expertise voor de wegenbouw in België. Het positieve advies zorgt voor een garantie van het kwalitatief hoogstaande niveau van de bekleding.

De uitvoering van de werken werd toegekend aan het bedrijf APK. Dankzij het gebruik van de 3D-modelleertechniek voor het frezen van het oude asfalt en voor de plaatsing van het nieuwe asfalt konden de risicozones werden geïdentificeerd, een gelijkmatige rijlaag worden aangelegd op het hele circuit en de uitdaging worden aangegaan om het regenwater sneller af te voeren.

img_2119_0001-kopieren

Shell Cariphalte Racetrack is een polymeerbitumen dat speciaal werd ontworpen om bestand te zijn tegen de horizontale krachten die gegenereerd worden wanneer een raceauto versnelt of remt in een bocht.

 

Shell Cariphalte Racetrack

Shell Cariphalte Racetrack is een polymeerbitumen met hoge prestaties dat speciaal werd ontworpen voor autoracecircuits. Het werd gebruikt op tal van pistes wereldwijd, zoals voor de Nürburgring en Hockenheim in Duitsland, Sepang in Maleisië, Fiorano en het privé-testcircuit van Ferrari in Italië en onlangs nog voor Silverstone in Groot-Brittannië en Zandvoort in Nederland.

De hoge snelheid, temperaturen en de torsiekrachten op een oppervlak van een racecircuit zijn extreem en vereisen een speciaal bitumen waarmee een asfalt kan worden gemaakt dat aan deze behoeften kan beantwoorden. Shell Cariphalte Racetrack is een polymeerbitumen met veel hogere prestaties in vergelijking met klassiek wegenbouwbitumen. Op basis van de ervaring van Shell Bitumen met Shell Cariphalte Racetrack op verschillende racecircuits wereldwijd, zorgt het bindmiddel dat voor Circuit Zolder werd gebruikt voor een grotere weerstand tegen rafeling en vervorming. Bovendien garandeert het een betere verwerkbaarheid van het asfalt tijdens aanleg.

“De kwaliteit van het asfalt is essentieel voor een autoracecircuit. Toen we bepaalde zones van Circuit Zolder moesten vernieuwen, zijn we het Nederlandse racecircuit van Zandvoort gaan bezoeken en we werden ervan overtuigd dat Shell Cariphalte Racetrack het beste bitumen was voor dit soort projecten,” legt David Vanderbeek uit. “We wilden met de besten samenwerken en het resultaat bewijst het: dankzij onze partners APK, Grizaco en Shell Bitumen hebben we een effen oppervlak met een betere grip, dat niet alleen beantwoordt aan onze verwachtingen en eisen van de piloten, maar ook aan de veiligheidsnormen van ons circuit.”      

Tekst en beeld | Shell Bitumen

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Projectinfo

Royal Dutch Shell plc

De onderneming Royal Dutch Shell plc is ingeschreven in het handelsregister van Engeland & Wales, met hoofdzetel in Den Haag in Nederland, en staat genoteerd op de beurzen van Londen, Amsterdam en New York. De Shell-ondernemingen oefenen hun activiteiten in meer dan 70 landen en gebieden uit, met werkzaamheden inzake exploratie en productie van aardolie, productie en marketing van vloeibaar aardgas, het vloeibaar maken van het gas, productie, verkoop en transport van aardolie- en chemische producten en projecten voor hernieuwbare energie.
Raadpleeg www.shell.com voor meer informatie. http://www.epc.shell.com.


Over Shell Bitumen 

Shell Bitumen is de belangrijkste internationale leverancier van bitumen ter wereld en heeft klanten in meer dan dertig landen. Wij leveren elk jaar voldoende bitumen om dagelijks 450 km aan wegen te asfalteren, wat voldoende is om vier keer op een jaar tijd de wereld rond te reizen.

Onze bitumenactiviteit is op 100 jaar tijd aanzienlijk geëvolueerd, van onze eerste productiefabriek voor bitumen die in 1919 in het Verenigd Koninkrijk werd geopend, tot het werk dat we vandaag verrichten om intelligente wegen van de toekomst te creëren. Shell Bitumen biedt een uitgebreid kwalitatief hoogstaand productgamma aan, gaande van standaard bitumen tot speciaal polymeerbitumen dat wordt verkocht onder het merk Shell Cariphalte. Ons bitumen wordt gebruikt op diverse wegbekledingen wereldwijd, van stadswegen en autosnelwegen tot Formule 1™ circuits en startbanen op luchthavens. Shell Bitumen heeft onlangs bitumenoplossingen en haar technische expertise aangeboden voor de iconische brug Hong Kong-Zhuhai-Macao in China, de langste artificiële zeebrug ter wereld, die in 2018 officieel werd geopend en werd voorgesteld als een van de wonderen van de moderne wereld.

Shell is een leider op het vlak van bitumentechnologie, met 49 reeksen actieve octrooien voor technologieën inzake bitumen en asfalt. We hebben ons wereldwijd onderzoekscentrum voor bitumen opgericht in Bangalore, India, en leiden een netwerk van regionale technische centra in sleutelregio’s in China, Frankrijk en Thailand. We ontwikkelen nieuwe technologieën die stevigere, duurzamere en energiezuinigere wegen produceren, en onze revolutionaire innovaties op het vlak van gekleurde bindmiddelen, oplossingen op lage temperatuur, bitumen met een geringe geur.

Raadpleeg voor meer informatie: www.shell.fr/bitumes

Lees meer over: Circuit Zolder , Shell Bitumen

GROND/WEG/WATERBOUW partners

E6 Moelv-Roterudzeebrugge-pvh-2-kopieren