Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Colas Belgium is in staat om projecten van elke omvang efficiënt én duurzaam te beheren
Voor de werken op de luchthaven van Oostende konden de twee grote slipformpavers van stal gehaald worden.

Colas Belgium is in staat om projecten van elke omvang efficiënt én duurzaam te beheren

Colas werd opgericht in Frankrijk in 1929 en groeide in een kleine 100 jaar uit tot een wereldleider in de bouw en het onderhoud van transportinfrastructuur. De Franse groep ontwerpt, bouwt en onderhoudt duurzame transportinfrastructuur over heel de wereld, maar altijd vanuit lokale filialen. Zo hebben ze ook een filiaal in België, met vijf dochterfilialen. 

Op de luchthaven Oostende-Brugge werd midden april 2021 gestart met de renovatie van vliegtuigparking ‘apron 2’.

Colas Belgium maakt sinds 1988 deel uit van de Groep Colas. De activiteiten van Colas Belgium zijn gericht op de stadsplanning, de bouw en het onderhoud van wegen-, spoorweg-, luchthaven-, haven- industriële en logistieke infrastructuren. Want vervoer is uiteraard veel meer dan alleen maar van punt A naar punt B gaan. Wegen, straten, spoorwegen, zeehavens en luchthavens zijn de belangrijkste sociale netwerken in de moderne wereld van vandaag. Het bedrijf is ook actief op specifieke gebieden: wegvakken gereserveerd voor het openbaar vervoer, autocircuits, architecturale en bouwactiviteiten.

Vijf autonome regionale entiteiten

Joris Verbeiren, projectleider: “Colas Belgium omvat vijf autonome regionale entiteiten die in het hele land actief zijn. Elk van onze vestigingen staat in nauw contact met lokale publieke en private besluitvormers. Dankzij haar netwerk van lokale bedrijven is Colas Belgium in staat om projecten van elke omvang efficiënt te beheren. Zo zijn we onder andere gekend voor onze grote knowhow op het gebied van luchthaveninfrastructuur. Denk hierbij aan beton, asfalt, rioleringen … In Zaventem, bijvoorbeeld, doen we – naast enkele andere luchthavens in binnen- en buitenland – al meer dan 40 jaar het onderhoud. Zo haalden we ook de openbare aanbesteding van december 2020 van de luchthaven in Oostende binnen.”

Alle rioleringen onder de apron worden mee vernieuwd.

Renovatie vliegtuigparking Oostende

Op de luchthaven Oostende-Brugge werd zo midden april 2021 gestart met de renovatie van vliegtuigparking ‘apron 2’. Door de werken zal de levensduur van het wegdek met 40 jaar verlengd worden. Joris Verbeiren: “De renovatie-opdracht verloopt in twee grote fases zodat telkens een groot deel van de apron operationeel beschikbaar blijft. Tijdens fase 1 hebben we het oostelijk deel van de apron, inclusief fundering, opgebroken. Na aanleg van de onderfundering in gebroken betonpuin en fundering in schraal beton (beide met gerecycleerde materialen van de bestaande verharding) hebben we twee lagen beton bovenop elkaar aangelegd. De onderste laag is 20 cm en wordt uitgevoerd met beton op basis van kalksteenslag. De 10 cm dikke laag erop is op basis van porfiersteenslag. We kozen daarvoor omdat kalksteenslag makkelijker te vinden is dan porfiersteenslag én heel goeie eigenschappen heeft als het gaat over ondersteuning en schokopvanging. Alle rioleringen onder de apron, waaronder die van het Albertus-geleed, worden mee vernieuwd.”

De renovatie-opdracht verloopt in twee grote fases zodat telkens een groot deel van de apron operationeel beschikbaar blijft.

Duurzaamheid primeert

Joris Verbeiren: “Doordat we bij elk project zwaar inzetten op duurzaamheid en dus zoveel mogelijk afval proberen te vermijden, zal de oude verharding en fundering maximaal ter plaatse gerecycleerd en hergebruikt worden. Om dat te kunnen doen, werd op de site een tijdelijke betoncentrale gebouwd. Het werfverkeer (tussen de tijdelijke betoncentrale en de werfzone) zal maximaal op het luchthaventerrein plaatsvinden om de omliggende wegen zo weinig mogelijk te belasten. Als we met dit project klaar zijn zullen we in totaal 140.000 m2 wegenisbeton gelegd hebben. Hiervoor konden we ook onze twee grote slipformpavers van stal halen. Die verwerkingsmachines voor de aanleg van betonhardingen kunnen beton, elk op 10 meter breedte, in de juiste vorm leggen. Fase 2, het westelijk gedeelte, zal normaalgezien afgerond zijn in mei 2022.”      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details