Ecologie staat steeds hoger op de agenda. Maar nog al te vaak gaat die groene gedachte ten koste van comfort en kostprijs. “En dat is jammer, want ecologie en comfort kunnen perfect hand in hand gaan”, aldus Veerle Ryde, Product Manager bij Green Road nv, specialist inzake renovatie en onderhoud van onverharde en half verharde wegen en paden.
De diensten van Green Road kan je opdelen in drie pijlers: het Klassiek Procedé, greenROAD® halfverharding en Zoomranden. Deze laatste zijn overigens gepatenteerde technieken. “En telkens gaan comfort en ecologie hand in hand”, benadrukt Veerle Ryde.
Het Klassiek Procedé bestaat hoofdzakelijk uit de bewerkingen frezen, nivelleren en verdichten. Deze toepassing wordt vooral gebruikt voor renovatie of heraanleg van trage wegen, paden voor recreatief gebruik of boswegen. Comfort en ecologie vormen een symbiotisch geheel in dit procedé. Veerle Ryde: “Reeds aanwezig steenachtig materiaal wordt herbruikt en bewerkt (en eventueel aangevuld) om de nodige structuur te bieden voor een vernieuwde verharding. Dit hergebruik resulteert in lage transportdruk èn een lagere kostprijs. De herwerking zorgt op zijn beurt voor een verbeterd comfort voor gebruikers, terwijl het authentieke gevoel van bos of wandelpad behouden blijft. Dat is de sterkte van het Klassiek Procedé.”
greenROAD® is een drainerende halfverharding bestaande uit harde natuursteengranulaten, gebonden met een (primair) plantaardig bindmiddel. “De drainerende functie verzekert enerzijds elk soort gebruiker van een hoog gebruikscomfort en anderzijds de aanvulling van het grondwaterpeil in plaats van het overbelasten van het riolennetwerk. Door de groeiende markt van drainerende halfverhardingen voelen we een sterke nood aan objectivering. Door gebrek aan standaardisering is het voor de klant niet altijd duidelijk welke informatie correct is. De aangeboden halfverhardingen worden voorlopig nog niet afgetoetst aan vastgelegde standaardeisen die bepalen waaraan een drainerende halfverharding moet voldoen.Het Opzoekingscentrum Wegenbouw is gestart met onderzoeken in deze materie, wat wij absoluut toejuichen.”
Overgroeiende bermen van wegen verminderen de nuttige breedte en zorgen voor stagnerend water op het wegdek. Zeker bij fietspaden is dit een ongewenst fenomeen. “Door toepassing van Zoomranden verlengen we de levensduur van de verharding. Vegetatie en aarde worden weggesneden waardoor regenwater terug natuurlijk kan afvloeien. Dit verhoogt meteen ook het gebruikscomfort én is ecologisch gezien zeer welkom. In één vloeiende beweging wordt het weggesneden materiaal opgeschept, verpulverd en teruggegeven aan de berm. Er moet dus geen materiaal afgevoerd worden. Een langdurige en economische oplossing”, besluit Veerle Ryde.