Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Tunneling & Bruggenbouw

Complexe en imposante brugrenovaties geen obstakel voor renovatiepecialist

IMG_5187
“De complexe situatie in Rumst dwong ons om te werken van op pontons.”

Tekst | Niels Rouvrois

Beeld | Renotec

21 maart 2022 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Klein of groot, eenvoudig of complex … voor betonrenovatiespecialist Renotec is ieder renovatieproject een welgekomen uitdaging. Dat was zeker ook het geval voor de renovatie van de onderbouw van de autostradebrug (E19) over de Beneden-Nete in Rumst en de renovatie van de spoorwegbrug over de Brusselse Ring in Zaventem. “De complexe situatie in Rumst dwong ons om te werken van op pontons, terwijl in het megaproject in Zaventem minder hinder een zeer cruciale factor was”, vertelt Tim Sneyers, projectleider bij Renotec.

In april 2021 startte De Vlaamse Waterweg nv met de renovatie van de onderbouw van de autostradebrug (E19) over de Beneden-Nete in Rumst. Zowel boven als onder de waterlijn moesten de nodige betonherstellingen uitgevoerd worden. En ook het waterafvoersysteem en het houten geleidingswerk, dat de brugpijlers bij aanvaring moet beschermen, werden vernieuwd. Tim Sneyers: “In totaal ging het over een honderdtal pijlers die in de rivierbedding staan. De complexiteit van dit project was tweeledig. Enerzijds was al snel duidelijk dat de werken enkel vanop een ponton uitgevoerd zouden moeten worden. En anderzijds hadden we te maken met een getijdenrivier. Tussen eb en vloed was er telkens ongeveer 5 m verschil en daar moesten we uiteraard rekening mee gouden.”

De werf aan de spoorwegbrug over de Brusselse Ring in Zaventem – in opdracht van Infrabel – was ongetwijfeld een van de meest ‘zichtbare’ werf uit de geschiedenis van Renotec.

Uitgekiende planning

Een fijn uitgekiende planning was dan ook cruciaal om dit project naar behoren te kunnen uitvoeren. “Een renovatie in een rivier die twee keer per dag van niveau verandert, vraagt een duidelijke praktische organisatie”, vertelt Tim Sneyers. “Bepaalde herstellingsproducten die wij toepassen vragen een zekere droogtijd en die moesten we kunnen garanderen. We hadden telkens maar een aantal uren tijd voordat het behandelde deel weer onder water stond. Zelfs aangetaste brugdelen die continu onder water staan werden aangepakt met een specifieke behandeling. Dankzij onze ruime ervaring en goede contacten met leveranciers, kennen we de productmarkt zeer goed.”

Om de werken te kunnen uitvoeren werd in samenspraak met de onderaannemer gekozen voor een ponton, met daarop twee hoogtewerkers. Tim Sneyers: “We creëerden ook een steiger zodat de werknemers vanop die steiger met bootjes tot aan het ponton konden varen. Niet iedere aannemer is gewapend om dergelijke complexe projecten te managen, maar waar anderen afhaken, verschijnt Renotec op het toneel. Dankzij wekenlang voorbereidend denkwerk kwamen we tot een werkbaar systeem waarbij het rendement niet in het gedrang kwam.”

Zowel boven als onder de waterlijn moesten de nodige betonherstellingen uitgevoerd worden.

Meest zichtbare werf

De werf aan de spoorwegbrug over de Brusselse Ring in Zaventem – in opdracht van Infrabel – was op zijn beurt ongetwijfeld een van de meest ‘zichtbare’ werf uit de geschiedenis van Renotec. Want tijdens de week passeren er ongeveer 450 treinen en maar liefst 160.000 voertuigen op en onder de ‘drukste brug van het land’. De spoorwegbrug van 165 meter, gebouwd in de jaren 70, heeft vijf pijlers die zes overspanningen met een betonnen brugdek dragen. De 50 jaar oude brug vertoonde tekenen van slijtage dus betonherstellingen waren noodzakelijk. Tim Sneyers: “We renoveerden zowel de bovenbouw, waar we de waterdichte voegen onder de sporen vervingen, als de onderbouw, waar we het aangetaste beton herstelden en de oplegtoestellen vervingen. Dat zijn de steunpunten tussen brugdekken en pijlers en herstellen we het beton.”

De 50 jaar oude brug vertoonde tekenen van slijtage dus betonherstellingen waren noodzakelijk.


Minimale hinder

Voor Renotec is het steeds een erezaak dat passanten en omwonenden zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de renovatiewerken. Daarom zorgden we ook hier voor een minimale impact op het spoorverkeer. Tim Sneyers: “De brug heeft vier spoorlijnen, waarvan twee internationale. We moesten onze werken bovenop de brug uitvoeren tijdens enkele voorop vastgelegde buitendienststellingsweekends. Tijdens die beperkte uren werden de sporen volledig gestript, de waterdichte voegen vervangen en de sporen opnieuw klaargemaakt. Een goeie communicatie en planning waren dan ook cruciaal. En er stond zowel mankracht als materieel klaar als back-up bij eventuele problemen.”

Ook voor het verkeer op de autostrade was de impact minimaal. “Tijdens de werken kon het verkeer blijven passeren. De volledige onderbouw werd gesondeerd om het aangetaste beton te lokaliseren en vervolgens te herstellen. Ook de oplegtoestellen waren aan vervanging toe. Om dit te kunnen doen, moesten we de brug ongeveer 1 cm omhoog tillen. De werken aan de onderbouw werden hoofdzakelijk ’s nachts uitgevoerd. Met hoogtewerkers werd er van links naar rechts gewerkt, telkens in stapjes zodat er ook ’s nachts voldoende verkeer kon blijven passeren. Van mei tot en met augustus waren we daar zo goed als iedere nacht actief. Het was organisatorisch een zeer grote uitdaging, maar uiteindelijk is alles netjes binnen de afgesproken termijn gelukt. Ook de samenwerking met de andere partijen was zeer goed”, besluit Tim Sneyers.     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Olivia Castelein

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details