Daarin wordt een PE-bundel van 13 buizen getrokken voor het transport van water, elektriciteit en data. “De afstand tussen intredeput en uittredeput bedraagt 667 m en we boorden op een diepte van 45,70 m. Deze diepte is nodig voor het heien van de palen ter ondersteuning van de grootste beweegbare brug van Europa”, vertelt Peter Cloet, project manager Horizontal Directional Drilling (HDD) bij Van den Berg.
De gigantische brug bestaat uit twee vaste delen in beton (samen goed voor 270 m) en een stalen draaibrug van 130 m. Die draaibrug maakt de passage mogelijk voor schepen, met een breedte tot 55 m en maakt deze brug tot de grootste beweegbare brug van Europa. De specifieke opdracht van Van den Berg bestaat uit het uitvoeren van een gestuurde boring om een link te maken tussen beide zijde van het Verbindingsdok. Die werken zijn intussen zo goed als afgerond. Enkel de waterleiding moet nog geplaatst worden.
“Voor de boring gebruikten wij een PRIME 80 ton Rig met bijhorende recycling- en mix-unit, pompen, stroomgeneratoren en alle bijhorende klein materiaal en materieel”, aldus Peter Cloet. “Omdat het hier om een zogenaamde rotsboring gaat – onder het dok bevinden zich harde lagen van zand en schelpen – dient er tijdens de pilootboring extra tooling te worden ingezet. Een boring met een diepte van 47 m en met een lengte van 668 m is niet alledaags in ons land. Ook het plaatsen van een bundel van 13 buizen over dergelijke afstand is geen dagelijkse kost binnen de Belgische markt.
Voor de uitvoering van de werken werd geopteerd om PE-buizen met SDR-klasse 9 te plaatsen. Deze buizen hebben een dikkere wanddikte dan de standaard SDR 11-buizen. Hieronder is de kans op implosie van de PE-buizen onder de grond uitgesloten en kon de PE-bundel met een hogere trekkracht ingetrokken worden. Om deze intrekoperatie tot een goed einde te brengen werden alle buizen geballast met water. Dit om de totale trekkracht tijdens intrekken te reduceren.
De boring zelf gebeurde in drie fasen. Peter Cloet: “Eerst wordt een pilootboring tussen de in- en uittredeput uitgevoerd door middel van een optische gyroscoop. Dit levert een boortunnel op met een diameter van 250 mm. Gezien we hier een bundel met 13 buizen moestentrekken, moest die diameter in verschillende stappen naar 1.200 mm geruimd worden. In de derde fase trokken we de mantelbuizen in die aan de uittredeput – aan elkaar gelast tot de gewenste lengte – klaar lagen. Het uitleggen en lassen van PE-buizen – meer dan 8,5 km – was geen eenvoudige opdracht. Deze werken moesten tijdig gepland worden zodanig dat alles gelast klaar lag.”
Voorafgaande studies en onderzoek waren cruciaal om dit project tot een goed einde te kunnen brengen. Peter Cloet: “Hiervoor werd zeer constructief samengewerkt met Artes Depret om zowel de prebuilt als de benodigde PE-buizen tot in het kleinste detail uit te werken. Voor de opmaak van de prebuilt werd rekening gehouden met een minimale diepte die nodig was aan de oevers van het Verbindingsdok. Dit omdat hier de nodige heipalen moesten geplaatst worden voor de nieuwe kaaimuren. Na afwerking van de prebuilt werden de nodige berekeningen gemaakt. Deze berekeningen omvatten allerhande factoren die aan bod komen alvorens de werken aan te vatten. Onder andere de trekkrachten tijdens de intrekoperatie, boorspoeldrukken, spanningen op de PE-buizen en andere belangrijke zaken.”
Het CORONA-virus zorgde voor een vertraging bij de start van de werken. Peter Cloet: “Maar door de goede communicatie tussen alle betrokken partijen en de verantwoordelijke van ICO, het bedrijventerrein waar onze uittrede gelegen was, zijn steeds de nodige afspraken gemaakt en werden de werken zeer goed op elkaar afgestemd. Dit was een huzarenstuk maar is achteraf bekeken zeer vlot gelopen.”
Door de zeer constructieve interne samenwerking en enorme kennis binnen de afdeling Underground Infrastructure, waaronder ook de tak HDD behoort, slaagt Van den Berg nv erin om dergelijke projecten tot in de puntjes uit te werken en uit te voeren. “Dat is een van onze grote sterktes, samen met onze ploegen op het terrein die zich altijd voor de volle 100 % inzetten. Van den Berg beschikt over een afdeling met meer dan 30 jaar ervaring die enkel en alleen Horizontal Directional Drilling uitvoert. Deze specifieke toepassing laat leidingbeheerders toe om obstakels, zoals kanalen, waterlopen, spoorwegen, autosnelwegen en andere gevoelige zones, ondergronds te kruisen terwijl men gevrijwaard blijft van grote hinder en herstelschade. Vanaf de introductie in de jaren ’90 is Van den Berg een pionier op de Europese markt”, besluit Peter Cloet.