Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
De kracht van een one-stop-shop bij renovatie Bombardierbrug
De intensief gebruikte Bombardierbrug in Brugge over het kanaal Gent-Oostende is aan een grondige renovatie toe.

De kracht van een one-stop-shop bij renovatie Bombardierbrug

De intensief gebruikte Bombardierbrug in Brugge over het kanaal Gent-Oostende was aan een grondige renovatie toe. In opdracht van De Vlaamse Waterweg werd BESIX aangesteld voor de uitvoering van de werken. Voor het betonherstel en het plaatsen van de micropalen werd een beroep gedaan op de expertise van respectievelijk BE Inject en Franki Foundations, beiden onderdeel van de BESIX Group. “Zo treden we op als een one-stop-shop, wat een echte meerwaarde is voor de klant”, vertelt Martijn De Clercq , project engineer bij Franki Foundations.

De Vlaamse Waterweg gaf de opdracht voor de renovatie van het stalen brugdek, het herstellen van de betonnen onderdelen, het vernieuwen van de wegdekbekleding en brugdekvoegen en het plaatsen van twee nieuwe pijlers onder de uitkragende aanloophellingen die brugtrillingen zullen temperen. Om de werken vlot én veilig uit te voeren, werd de brug vanaf 20 februari 2023 afgesloten voor alle verkeer en dit tot vermoedelijk eind augustus 2023. Voor voetgangers en fietsers wordt een omleiding voorzien via de Bargeweg. 

De aanloop van de brug, zowel het trappen- als fietsgedeelte, bestaat dan weer uit beton en is op verschillende plaatsen aangetast door carbonatie.

Driedelig

Martijn De Clercq: “Het betreft een zeer divers renovatieproject, dat je eigenlijk kan opdelen in 3 stukken. Er is het stalen brugdek, dat werd weggenomen en in een atelier wordt gerenoveerd. De aanloop van de brug, zowel het trappen- als fietsgedeelte, bestaat dan weer uit beton en is op verschillende plaatsen aangetast door carbonatie. BE Inject zal het beton waar nodig herstellen. Om de trillingen te dempen, komt er aan beide zijden onder het zwevende gedeelte van de fietshelling ook een extra pijler, gefundeerd op palen, uitgevoerd door Franki Foundations.”

Omwille van de beperkte ruimte viel de keuze op micropalen. “Het is géén groot werk qua aantal palen, 2 x 6 palen, maar de uitdaging ligt hier vooral in de beperkte werkruimte”, verduidelijkt Martijn De Clercq. “Onder de bestaande aanrijhelling is de werkhoogte slechts 2,5 m en door de aanwezigheid van een naastliggende gracht is ook de oppervlakte om te werken zeer beperkt. Door de mogelijke aanwezigheid van zandsteenbanken in de ondergrond, moet ook een voldoende performante boorstelling voorzien worden.”

FF Brugge 01: De Vlaamse Waterweg gaf de opdracht voor de renovatie van het stalen brugdek, het herstellen van de betonnen onderdelen, het vernieuwen van de wegdekbekleding en brugdekvoegen en het plaatsen van twee nieuwe pijlers onder de uitkragende aanloophellingen die brugtrillingen zullen temperen.

Injectie en hydrodemolition

De werken van BE Inject zijn verdeeld in verschillende interventies. Voorafgaand aan de werken werd er een laatste algemene controle en analyse gemaakt van de uit te voeren. Deze vaststellingen werden gedaan in samenwerking en overleg met de verschillende partijen en met een extern adviesbureau. De werken zelf betreffen enerzijds de injectie van scheuren met behulp van een epoxyhars. “Door deze injectie zorgen wij opnieuw voor een structurele versterking van de betonnen draagstructuur”, klinkt het. “Het epoxyhars doet eigenlijk dienst als een soort lijm, die de gescheurde delen opnieuw aan elkaar kleeft.”

Anderzijds wordt de aangetaste beton weggenomen door middel van onder andere hydrodemolition. Hierbij wordt het beton dat door carbonatie is aangetast verwijderd met hogedrukwaterstralen met een druk van 2.450 bar. Nadien wordt met behulp van fenolftalëine een controle uitgevoerd om na te kijken of alle aangetaste beton is verwijderd. Indien deze controles voldoen kan de volgende stap uitgevoerd worden. Gezien de beperkte betondekking, worden ook extra corrosiewerende coating op de wapeningsstaven voorzien. Tot slot wordt het geheel afgewerkt met een vezelversterkte herstelmortel. Al deze herstellingen verlopen volgens de procedure van BENOR. BE Inject is een BENOR-gecertificeerd bedrijf via BCCA voor het uitvoeren van betonherstellingen (type A).

FF Brugge 17: Voor het betonherstel en het plaatsen van de micropalen word een beroep gedaan op de expertise van respectievelijk BE Inject en Franki Foundations, beiden onderdeel van de BESIX Group.

One-stop-shop

Mede door die uitdagingen is dit project Franki Foundations op het lijf geschreven. “Het grote voordeel voor de klant is dat wij als one-stop-shop alle werken van a tot z kunnen uitvoeren. Ook het feit dat Franki Foundations door hoofdaannemer BESIX al van het prille begin bij dit project betrokken werd, is een grote meerwaarde. Nog voor de aanbestedingsfase gingen wij ter plekke de situatie inschatten. Wat is mogelijk? Welke voorbereidend werk is nodig? Dat voortschrijdend inzicht komt ons zeker van pas tijdens de uitvoering want bij het ontwerp konden we met alles rekening houden. Momenteel is BE Inject nog bezig met de betonrenovatiewerken en normaliter kan Franki Foundations in de zomer starten met de micropalen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details