Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Deprez als schakel voor transport over water
Foto 1: Op de loskade van Cordeel in Temse bouwde Deprez een losinstallatie. Hier: het deel op de kade met trechter en kraan.

Deprez als schakel voor transport over water

‘Bulk & Recycling’, ‘Logistiek’ en ’Agro-industrie’ zijn de drie domeinen waarin Deprez uit Kortemark het verschil maakt. In de afgelopen 39 jaar bouwde het bedrijf verschillende laad- en losinstallaties (in de Benelux) en hielp zo mee de troeven van de binnenscheepvaart te maximaliseren. Maak kennis met deze innovatieve speler.

Laden van schepen, met een laadband volledig in hout afgewerkt om er natuurlijk uit te zien

“‘Taking Better Care of Goods’ is voor ons meer dan een slogan. Het is onze missie om een optimale flow te creëren binnen het operationele proces van onze klanten, over alle domeinen heen”, steekt zaakvoerder Jeroen Deprez van wal. “De kennis die we specifiek hebben opgebouwd rond laad- en losinstallaties van binnenschepen is veel ruimer dan enkel granulaten van A naar B transporteren. De klant komt naar ons met de vraag om een probleem aan te pakken. Wij analyseren en ontleden de vraag tot de essentie. Bij ons is ‘keep it simple’ belangrijk, en zo zorgen wij voor de beste oplossing voor de klant. De installatie moet voldoen aan bepaalde eisen: flexibel en eenvoudig in gebruik, rekening houdend met toekomstige uitbreidingen of veranderingen, betrouwbaar en duurzaam én zeker laag zijn in operationele kost. Je kan het zo gek niet bedenken, er is een breed gamma van externe factoren die mee bepalen wat nodig is om een ideale laad- of losinstallatie optimaal te krijgen. Doorheen de jaren hebben we heel wat kennis opgebouwd rond het gebeuren van de binnenscheepvaart. Voor ons is het maatschappelijk, economisch en ecologisch van belang om de binnenscheepvaart verder te helpen exploiteren.”

Ondertussen telt het bedrijf 75 medewerkers. Jeroen Deprez: “Onze core is om slimme, logistieke en duurzame processen op te zetten voor onze klanten. Daarvoor hebben we zowel engineering, ontwerpers én uitvoerende mensen binnen het bedrijf. Zo is alle kennis en knowhow dichtbij en kunnen we met onze eigen projectleiders onze projecten nauw opvolgen. Heel dikwijls komen klanten met een uitdaging of een probleem tot bij ons en zien we met het team Deprez méér dan de oplossing. Veelal bieden we toekomstgerichte perspectieven zodat we onze klanten begeleiden.” 

De stockage bij Devagro, meer dan 300 m lang.

Vereenvoudigen van transport en logistiek

Zowel op vaste kades als in zeldzame gevallen op natuurlijke oevers, worden permanente installaties opgetrokken. Een greep uit enkele realisaties: 

Voor Devagro (Waregem) werd een los- en stockage-installatie gebouwd die ondertussen al ruim boven de 1 miljoen ton heeft getransporteerd. Op die manier zijn een onnoemelijk aantal vrachtwagens van de weg gehaald. De granulaten die nodig zijn voor de betoncentrale, zijnde zand en grind, worden hoofdzakelijk per binnenvaart aangebracht. 

Soms ligt de focus op de lange afstand die overbrugd moet worden. Op de site van Cordeel in Temse werd voor de ontvangst gezorgd van de scheepslossing. Het werd een de transportband van 420 meter lang, met een opvoerhoogte van 22 meter.    

De SOLOMON is een automatische mobiele overslagmachine met verschillende troeven.

De granulaten hebben een debiet van 700 ton per uur. Een enorme uitdaging om het lossen zo efficiënt te laten verlopen.

Bij Desmedt in Vilvoorde kreeg het lossen een extra dimensie. Dezelfde installatie kan dankzij de integratie van een draaitoren, ook gebruikt worden om schepen te laden. Zo kan mengpuin of granulaten die niet meer nodig zijn op de site, gemakkelijk verscheept worden. 

“Voor SPW hadden we enkele bijzondere projecten”, gaat Jeroen verder. “Langs de Maas liggen er op drie plaatsen slipbekkens. Baggeraars die deze binnenwateren baggeren pompen hun slip in die bekkens. Na een bepaalde droogtijd worden de bekkens leeggeschept en geladen op schepen. Deze ‘grond’ malen we eerst om dan via transportbanden op het schip te krijgen.”

Bij De Hoop in Terneuzen zorgt een zand-menginstallatie voor efficiënt werk.

“Tenslotte hebben we bij De Hoop (Terneuzen) een ‘zand-menginstallatie’ gebouwd. Een 60 ton zware machine die op een spoor staat. Achter de machine ‘rijdt’ er een kraan, ook op het spoor. Aan de ene kant heb je de kade waar een schip ligt, aan de andere zijde heb je een lange muur met allemaal verschillende boxen waar allerhande soorten zand gestockeerd liggen. De machine heeft drie trechters, met elke een inhoud van 60 ton. Zo kunnen er sturingsmatig verschillende soorten zandmengsels gemaakt worden. Met een draaibare laadband kunnen we kiezen wat we laden: ofwel rechtstreeks in het schip, ofwel richting vrachtwagens of stockage.”

Het silogebouw van Cordeel stockeert granulaten op een hoogte van 250 m. De aanvoer gebeurt door een transportband van 420 meter.

Bekroonde krachtpatser SOLOMON

“De SOLOMON is een automatische mobiele overslagmachine met een opvallend brede stortbunker, een zeer brede trechter en een zwenkbare telescopische opvoerband. Die combinatie zorgt voor een vlotte lading van binnenschepen, zelfs als er geen vaste kade is. De SOLOMON kan dankzij de rupsen op onverharde terreinen zijn weg vinden en zo een oplossing bieden aan de afwezigheid van een vaste kaai en het nijpend personeelstekort in de grondverzet. De kracht van deze combinatie zit hem in de volledige automatisatie van laden en lossen. Hierdoor kunnen zowel de graafmachine als de machinist de hele dag beschikbaar zijn voor andere taken. Er is een basisuitvoering van de SOLOMON met ontelbare uitbereidingsopties, zodat elk bedrijf kan bijsturen naar zijn eigen noden.

De loskade bij Devagro.

“Op Matexpo kregen we als eerste bedrijf ooit de ‘Made in Belgium’-award voor deze innovatie. En ook de bronzen medaille in de categorie ‘Innovation Award’. Dat we ongelooflijk trots en fier zijn op zo’n erkenning, delen we graag met het volledige team”, aldus een erkentelijke Jeroen Deprez.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details