Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Digitalisering van de seininrichting van het spoor gaat verder
Bernard Belvaux, Directeur-Generaal Alstom Benelux en Benoit Gilson, CEO Infrabel.

Digitalisering van de seininrichting van het spoor gaat verder

De Directeur-Generaal van Alstom Benelux en de CEO van Infrabel kondigden donderdag officieel de bestelling aan van honderd seinketen – een investering van zo’n €20 miljoen – voor gebruik in projecten voor de uitbreiding van bestaande seininstallaties. Deze bestelling is een onderdeel van de verdere digitalisering die enkele jaren geleden werd ingezet ten voordele van de veiligheid en de vlotte doorstroming van het treinverkeer. Deze bestelling zal 30 mensen voltijds tewerkstellen in het wereldwijde expertisecentrum van Alstom in Charleroi.

Seinketen zijn cruciale spoorweginstallaties voor een performant treinverkeer. In deze technische cabines, langs het spoor, zit alle apparatuur die het treinverkeer ter plaatse regelt. Infrabel begon een paar jaar geleden met de vernieuwing van deze kasten in het kader van een uitgebreid digitaliseringsprogramma. Deze vernieuwing is zowel goed voor de veiligheid als voor de vlotte doorstroming van het treinverkeer. Dit programma draagt ook bij tot de vermindering van het aantal seinhuizen, van 368 in 2005 tot 10 volledig gedigitaliseerde seinhuizen tegen eind 2023.

Seinketen zijn cruciale spoorweginstallaties voor een performant treinverkeer.

20 miljoen euro

De bestelling van deze 100 nieuwe seinketen, een investering van ongeveer 20 miljoen euro, werd vandaag officieel bekendgemaakt door Benoit Gilson (CEO Infrabel) en Bernard Belvaux (Directeur-Generaal Alstom Benelux). Het is een verdere stap in het proces van modernisering van het Belgische spoornet. Concreet maakt deze bestelling deel uit van een kadercontract dat eind 2020 werd ondertekend. Het gaat over de levering van apparatuur voor de zogenaamde “interlocking”-technologie (PLP). Het is gericht op projecten voor de uitbreiding van bestaande seininrichtingsinstallaties. De 100 keten, samengesteld en getest in het mondiale expertisecentrum van de Alstom-groep in Charleroi, zullen tegen eind 2023 worden geleverd aan een snelheid van maximaal drie keten per week. Vervolgens zullen ze, in samenwerking met de specialisten van Infrabel, langs het spoorwegnet worden geïnstalleerd.

Bernard Belvaux, Directeur-Generaal Alstom Benelux: “Alstom is trots om bij te dragen tot de modernisering en digitalisering van het spoorwegnet dat Infrabel beheert. Deze bestelling is belangrijk voor onze Belgische vestiging vanwege de technologische en logistieke uitdagingen. Met dit unieke project voor de Alstom Group heeft onze vestiging in België haar vaardigheden en kennis op het gebied van seininrichting bevestigd. Deze knowhow wordt op grote schaal geëxporteerd voor projecten over de hele wereld.”

De bestelling van deze 100 nieuwe seinketen, een investering van ongeveer 20 miljoen euro, is een verdere stap in het proces van modernisering van het Belgische spoornet.

30 voltijdse krachten

Deze bestelling is goed voor de Belgische economie. Dit order van de infrastructuurbeheerder zal gedurende één jaar 30 mensen voltijds tewerkstellen. Het gaat dan over functies zoals engineering, ontwerp van de keten, productie, assemblage en logistiek (toeleveringsketen).

Benoit Gilson, CEO Infrabel : “De digitalisering van de seininrichting is een essentiële stap om van het Belgische spoorwegnet een voorbeeld op het gebied van veiligheid moet maken. Het verheugt mij bijzonder dat Infrabel niet alleen investeert in veiligheid, maar tegelijk ook heel wat zuurstof pompt in onze nationale economie door een wereldcentrum van uitmuntendheid zoals dat van Alstom in Charleroi in leven te helpen houden.” ​     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details