Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Doorperstechniek 
            vermindert
             hinder bij Gentse tunnelprojecten
Een boorkop van Denys. Een graafrad werkt de grond voor de boorkop weg.

Doorperstechniek vermindert hinder bij Gentse tunnelprojecten

De bouwgroep werkt er aan twee ondertunnellingsprojecten die erg op elkaar lijken. De doorperstechniek die het bedrijf toepast, herleidt bij beide de bovengrondse hinder tot een minimum.

Aan de Vliegtuiglaan, vlakbij het Grootdok, werkte Denys van maart 2020 tot juli 2020 als onderaannemer voor Persyn aan een oplossing voor de wateroverlast in Oostakker en Sint-Amandsberg. Via doorpersing kwam er een leiding met een diameter van 2,5 meter onder het wegdek te liggen, die het afgevoerde regenwater tot aan het dok moest brengen. Dat formaat is uitzonderlijk voor Vlaanderen, maar was nodig om voldoende buffercapaciteit te voorzien. “Door de klimaatopwarming moeten we zulke projecten steeds meer uitvoeren,” legt Dirk Derycke, afdelingshoofd Tunnelling works bij Denys, uit. “De toepassing van de ondergrondse doorperstechniek laat hierbij toe om de bovengrondse hinder tot een minimum te beperken, terwijl we ook de ecologische voetafdruk beperken. We doen immers niet aan grondwaterverlaging en hebben veel minder grondverzet.”

Aan de Vliegtuiglaan in Gent werkte Denys aan een oplossing voor de wateroverlast in Oostakker en Sint-Amandsberg.

Persyn maakte de bouwputten, waar Denys een tunnelboormachine in liet zakken. “Die duwden we dan met persvijzels in de grond”, zegt Dirk Derycke, “Hoe verder we vorderen, hoe meer tunnelelementen we in de bouwput lieten zakken die achter de boormachine in de grond werden geperst. Het graafrad werkte ondertussen de grond voor de boorkop weg. Tegelijkertijd pompten we proper water naar voren via leidingen. Dat vermengde met de grond en werd weggezogen met andere pompen.” Zwakke grond Denys moest een afstand van 300 meter overbruggen naar de ontvangstput. Die was verbonden met de riolering en de overstortleiding naar het dok. Onderweg veroorzaakten de werken dus weinig hinder. Dirk Derycke: “Doorpersing passen we vaak toe bij opdrachten met bovengrondse obstakels, zoals kanalen of spoorwegen. De leiding moet diep genoeg onder de grond liggen, maar verder zijn er weinig restricties op het gebruik van de techniek. Al zaten we in Gent wel met een erg zwakke grond – een oude veenlaag – op een bepaalde diepte. Die moesten we eerst stabiliseren met een injectie van bovenaf, zodat de buizen nadien niet zouden wegzakken.”

Dampoort

Nog een voordeel van doorpersen: grondwaterverlaging botst op steeds meer beperkingen, iets waar je met die techniek geen rekening mee moet houden. Dat is ook één van de redenen waarom de bouwpartners voor dezelfde techniek kozen aan de Dampoort in Gent. Daar wordt het volledige rioleringsnetwerk heraangelegd. Denys voert er als onderaannemer voor Stadsbader en in opdracht voor AWV de ondergrondse werken uit. “We gebruiken secanspalen om de bouwputten te maken”, zegt Dirk Derycke. “Die graven we dan uit, waarna duikers een vloer storten in onderwaterbeton. Zo vermijden we weer bemalingsproblemen, beperken we het risico op verzakkingen en zorgen we voor een minimale impact op de omgeving.”

14 bouwputten

Die minimale impact wordt dus ook weer gegarandeerd door de doorperstechniek. De aannemer voorziet 14 bouwputten aan de Dampoort, een groot aantal voor zo’n project. Zonder doorpersen moest AWV het hele verkeersknooppunt een tijdlang afsluiten, dat is nu dus niet nodig. Na de realisatie van de bouwputten wordt er van put naar put doorgeperst in verschillende diameters, van 600 millimeter tot 2 meter. “Ook daar hebben we last van een slechte grondlaag, waardoor we weer moeten stabiliseren voor we de tunnel beginnen boren”, zegt Dirk Derycke. “De projecten lijken dus wel wat op elkaar.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details