Zelzatebrug

Tot slot werd de oppervlakte afgewerkt met een zwarte POLYAC®61-toplaag.

01:28
13-03-2019

Duurzame slijtlaag geeft Zelzatebrug weer ademruimte

De brug van Zelzate overspant het kanaal Gent-Terneuzen en heeft een belangrijke functie als sluitstuk van de ring rond Gent. Maar de constructie uit 1968 wordt al jaren geteisterd door de tand des tijds en een grondige renovatie dringt zicht op. In afwachting van die renovatie kreeg de brug de voorbije zomer een nieuwe, duurzame slijtlaag.

De Zelzatebrug, die ook voor doorgaand ADR-vrachtverkeer wordt gebruikt, zag er na tal van kleinere reparaties uit als een lappendeken. Die tijdelijke herstellingen voldeden niet meer en daarom adviseerde RESIPLAST NV om te werken met een flexibel POLYAC® systeem op basis van PUMA. “Voor opdrachtgever de Vlaamse Waterweg was dit een testcase”, vertelt export manager Jean-Christophe Hendrickx. “Het voorgeschreven product is al jaar en dag epoxy, maar zo’n metalen brug beweegt waardoor epoxy, dat heel hard is, breekt. Het volledige berijdbare gedeelte werd dan ook overlaagt met ons meer flexibel en duurzaam POLYAC®PUMA-systeem.”

Zelzatebrug

De Zelzatebrug, die ook voor doorgaand ADR-vrachtverkeer wordt gebruikt, zag er na tal van kleinere reparaties uit als een lappendeken.


Uitvlakken en Antislip slijtlaag
Trafiroad voerde de werken uit. Omwille van de slechte staat werd in augustus vorig jaar de volledige slijtlaag afgeschraapt. Jean-Christophe-Hendrickx: “Vooral aan de randen van het metalen frame van de brug had je soms een gat van 10 tot 15 centimeter. Alle gaten werden door Trafiroad eerst vakkundig uitgevlakt met een snel hardende, flexibele PUMA mortel. Vervolgens werd het rijoppervlak geprimed met POLYAC®14 en de stalen oppervlakken met POLYAC®15. De volgende stap was het aanbrengen van een POLYAC®55 slijtlaag waarvan het antislipeffect werd gecreëerd door korundgranulaat in de slijtlaag te strooien. Tot slot werd de oppervlakte afgewerkt met een zwarte POLYAC®61-toplaag.”

Zelzatebrug

Een POLYAC®55 slijtlaag werd aangebracht, waarvan het antislipeffect werd gecreëerd door korundgranulaat in de slijtlaag te strooien.


Plaatsingssnelheid
De Zelzatebrug gaat gemiddeld 20 keer per dag open voor een tijd van 10 tot 20 minuten voor het scheepvaartverkeer. “Het was dan ook erg belangrijk dat de brug een zo kort mogelijke tijd buiten dienst was”, aldus Jean-Christophe Hendrickx. “Uiteindelijk duurden de werken drie dagen. Samen met de plaatsingssnelheid zijn elasticiteit en sterkte van het materiaal de grootste troeven van dit systeem, waarvan wij de enige producent zijn in de Benelux. Deze slijtlaag is een tijdelijke oplossing tot de grote renovatie plaatsvindt, maar met deze laag kan de brug in principe makkelijk tien jaar verder. Bovendien zijn lokale reparaties op de plekken die zwaarder belast worden, veel gemakkelijker uit te voeren. Zonder dat het een lappendeken wordt. ”  

Zelzatebrug

Het rijoppervlak werd geprimed met POLYAC®14 en de stalen oppervlakken met POLYAC®15.

Tekst: Niels Rouvrois
Beeld: Resiplast en Trafiroad

GROND/WEG/WATERBOUW partners

LeuningverlichtingOperatie Perforatie