Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Een snellere en goedkopere overslag van bulkgoederen
De trechter is maar liefst 3350 mm breed. Rechtstreeks kippen in de trechter, dus geen vervuiling meer.

Een snellere en goedkopere overslag van bulkgoederen

“SOLOMON is een innovatie die de grond doet daveren en die bij de overslag een graafkraan met machinist overbodig maakt. Kortom, de SOLOMON-machine maakt het stockeren op (bouw)werven en het vullen van binnenschepen met bulkgoederen tegelijkertijd sneller en goedkoper,” zo omschrijft Johan Deprez de tijdens MATEXPO gepresenteerde primeur.

Deprez vroeg tijdens de vakbeurs MATEXPO aandacht voor een bekend op- en overslagprobleem. Het bedrijf uit Kortemark lost dat op met hun recentste innovatieproject. SOLOMON is de naam van een avant-gardistische, direct inzetbare mobiele machine, die bij de overslag van bulkgoederen het stand-by houden van een graafkraan met machinist overbodig maakt. Ook bij stockeren verloopt het proces nagenoeg vanzelf. Johan legt graag uit hoe dat proces in zijn werk gaat. Maar eerst even terug naar de huidige, omslachtige en dure werkwijze.

De vrachtwagen komt aanrijden, manoeuvreert achteruit naar de brede trechter, stort daar direct zijn lading in en vertrekt weer voor de volgende ronde.

Omslachtige en dure werkwijze

De situatie is velen van ons maar al te bekend: bulkgoederen in de vorm van zand, grind, grond of sloopafval worden aangevoerd met een vrachtwagen of dumper en op de bouwwerf of bij het recyclingbedrijf uitgekipt. Een graafkraan staat met machinist de gehele dag stand-by om de groeiende berg in toom te houden en zodoende een stock aan te leggen.

We zien een soortgelijke situatie regelmatig op de kade: de bulkgoederen worden aangevoerd, uitgekipt en vervolgens met behulp van een graafkraan of overslagkraan met de grijper weer opgepakt en rechtstreeks in het ruim van een binnenschip gestort. Soms ook stort de kraan eerst nog in een vultrechter en worden de bulkgoederen aansluitend via een loopband in het scheepsruim gestort.

“Dat zijn zeer tijdrovende en dure handelingen en dat hoeft niet wanneer de SOLOMON wordt ingezet met zijn overslagcapaciteit van 500 ton per uur. Daardoor is hij rendabel vanaf de eerste minuut,” zegt Johan Deprez van het gelijknamige innovatieve bedrijf, dat onlangs nog een winnaar was van de nationale én West-Vlaamse titel als KMO van het Jaar. Johan Deprez legt graag uit hoe het beter en goedkoper kan.

De opvoerband stort de bulkgoederen rechtstreeks in het ruim en dat blijkt razendsnel te werken: met elke 3 minuten een kipper van 25 ton is een binnenschip in no-time gevuld.

SOLOMON vervangt de graafkraan

SOLOMON is een mobiele machine met een zeer brede trechter en een zwenkbare telescopische opvoerband. De kracht van deze combinatie is dat het gehele op- en overslagproces automatisch plaatsvindt. Voortaan kunnen zowel de graafkraan als zijn machinist de gehele dag voor andere klussen worden ingezet.

De combinatie van brede trechter en zwenkbare opvoerband werkt ook veel sneller dan de traditionele methode. Kijk maar mee: de vrachtwagen komt aanrijden, manoeuvreert achteruit naar de maar liefst 3350 mm brede trechter, stort daar direct zijn lading in en vertrekt weer voor de volgende ronde. Ondertussen stort de opvoerband de gestorte bulkgoederen op de stock of in het ruim. En in de praktijk blijkt dat razendsnel te werken: met elke 3 minuten een kipper van 25 ton zijn (binnen)schepen, treinwagons, enz. in no-time gevuld en hoge stapels snel opgebouwd.

De telescopische opvoerband kan +/- 90 graden zwenken voor maximaal bereik. Door zijn elektrische aandrijvingen geen geluidsoverlast en CO2 uitstoot.

Alleen maar voordelen

SOLOMON is een 60 ton wegende machine met 750 mm brede rupsen voor een optimale gronddruk. De zwenkende opvoerband is 15 meter lang. De overslagmachine wordt per dieplader aangevoerd en is daarna meteen inzetbaar, met als voordeel dat hij op meerdere locaties zijn snelle overslagwerk kan doen. De overige voordelen van SOLOMON in het kort:

Hij werkt autonoom, dus géén machinebediener nodig. Rechtstreeks kippen in de trechter, dus geen vervuiling meer. Door zijn rupsen is hij inzetbaar op iedere ondergrond. De telescopische opvoerband kan +/- 90 graden zwenken voor maximaal bereik. Door zijn elektrische aandrijvingen geen geluidsoverlast en CO2 uitstoot.

De nu gepresenteerde versie is de meest complete. In overleg met de klant kan hij worden vereenvoudigd of juist voorzien van nog meer uitbreidingsmogelijkheden.     ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?