Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Een topografische oplossing op maat voor ieder project

Een topografische oplossing op maat voor ieder project

Wie vooruit wil, moet investeren. Dat beseffen ze ook bij Duyck Landmeetkunde, een topografisch team dat naast de bouwsector in hoofdzaak actief is in de railsector en daarom eind 2018 investeerde in nieuwe apparatuur. “Voor iedere vraag kunnen wij een passende oplossing aanbieden”, vertelt architecte Joke Roose, die samen met haar echtgenoot en landmeter Pieter Duyck het bedrijf runt.

Bij projecten in de bouw- en spoorwegsector, is het van groot belang dat alle topografische handelingen met de grootste nauwkeurigheid worden uitgevoerd. En dat kan alleen met de juiste en nieuwste meetapparatuur. “Daarom deden we eind vorig jaar een grote investering”, aldus Joke Roose. “Met de Gedo CE 2.0 Prisma Trolley en de Gedo CE 2.0 Prisma Trolley Vorsys hadden we al trolleys die respectievelijk 600 en 1.200 meter per uur kunnen meten, maar met de aankoop van de Amberg IMS 1000 kunnen we nu ook grotere tracés aan, waarbij we tot 3 km op een uur tijd kunnen meten. En dat met één persoon. Dat levert heel wat tijdswinst op.”

Opmeten van het naastgelegen tracé.

 

Sinaai

De nieuwe trolley bewees het voorbije voorjaar meteen zijn nut. Nadat in mei een goederentrein ontspoorde in Sinaai, werd Duyck Landmeetkunde door Infrabel gevraagd voor een snelle interventie. De schade aan het spoor was aanzienlijk, over een traject van 4 km. “Het volledige spoor moest ontworpen en vervangen worden in slechts drie dagen tijd”, aldus Joke Roose. “We hebben het naastliggende spoor opgemeten en van daaruit een nieuw ontwerp gemaakt. Er kwam wat nachtwerk aan te pas om het ontwerp de volgende ochtend bij de aannemer neer te kunnen leggen. Vervolgens hebben wij geassisteerd bij de onderstopwerkzaamheden in de dagen daarna en de controle uitgevoerd. Nadat de laatste hand aan de herziening was gelegd, kon het traject weer ten volle in gebruik genomen worden.”

De Amberg spoorwegtrolley.

 

Blijven groeien

De investeringen zijn een bewijs van de groei die Duyck Landmeetkunde in de railsector doormaakt. Joke Roose: “We willen onze stempel in de toekomst nog vergroten. Streven naar de hoogste kwaliteit is onze prioriteit. Dat kan alleen als de kennis en materialen up-to-date zijn om de werkzaamheden uit te voeren. Daarom volgen we de nieuwste ontwikkelingen op de voet en werken we met het meest nauwkeurige materiaal. Doordat nauwkeurigheid alsmaar belangrijker wordt, is TLS Duyck ontstaan. De ontwerpen maakten we al en met onze 3D-gestuurde bulldozers kunnen we nu ook zelf de onderliggende lagen perfect op niveau brengen. We hebben er ondertussen ook ons eerste grote nivelleringswerk in de railsector in Nederland opzitten.”    

Opmeten voor onderstop.

 

Opmeten naar onderstop.

 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details