Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Eerste brug uit ultrahogesterktebeton in België

Eerste brug uit ultrahogesterktebeton in België

De nieuwe voetgangersbrug Eenboom in Evere is de eerste brug uit ultrahogesterktebeton (UHSB) in België. De brug – een passage over de spoorlijn Schaarbeek-Halle – werd in december 2018 geplaatst in opdracht van spoorwegbeheerder Infrabel, ter vervanging van de voormalige en verouderde brug uit 1956. Hiervoor deed Infrabel een beroep op FEBE-lid Ergon, onderdeel van CRH Structural Concrete Belgium.

Ergon stelde voor om een nieuw element uit prefabbeton te voorzien, gemaakt uit UHSB. Een primeur in België en tevens symbolisch, want de oude brug was destijds een van de eerste bruggen in België uit voorgespannen beton. Dankzij UHSB kon de brug slanker gemaakt worden, zonder plaatwapening en toch sterker dan een gewone voorgespannen betonnen brug. De constructie is samengesteld uit een plaat van 36 m lang en 4 m breed en maximaal 10 cm dik, die gedragen wordt door twee ranke ribben van eveneens amper 10 cm dik.

p1011230re_300dpi-kopieren

De nieuwe voetgangersbrug Eenboom in Evere is de eerste brug uit ultrahogesterktebeton (UHSB) in België.

 

Het ontwerp vroeg vooraf het nodige studiewerk. Pieter van der Zee, technisch directeur bij CRH/Ergon, zorgde voor de uitvoering van de testelementen in UHSB. “In 2012 schreef het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) een opdracht uit om onderzoek te doen naar UHSB”, vertelt Pieter van der Zee. “Niet met samenstellingen die op dat moment in Frankrijk bekend waren, maar met granulaten en toevoegingen die in België makkelijk verkrijgbaar waren. Het doel was om van UHSB in de mate van het mogelijke een lokaal product maken. Via FEBE polste WTCB producenten van voorgespannen beton om testelementen te vervaardigen. Bij Ergon maakten wij enkele 7 m lange I-vormige balken en voor WTCB maakten we een veertigtal prisma’s. Daar werden stukjes uit gezaagd en geanalyseerd.”

Lichter brugelement

Uit die testen puurde het WTCB een vuistdik rapport. Pieter van der Zee: “De tests deden dromen van meer. Nu en dan opperde ik tijdens vergaderingen het idee voor een brug in UHSB. Het is altijd leuk om iets te bedenken dat nog niet eerder is gemaakt. Bij Infrabel stonden ze open om een uitzonderlijk element te integreren in één van hun projecten. Een standaard brug in prefabbeton zou op die ingesloten plek een gigantische kraan vergen. Of het spoor zou dagenlang onderbroken moeten worden, maar dat was geen optie. De uitdaging was dus om het brugelement lichter te maken. Maar dan heb je hogere betonkwaliteit nodig.”

p1155435rew_zicht-op-de-gevulde-vorm_300dpi-kopieren

De gevulde vorm van de brugelementen.

 

“Zo kwam UHSB in the picture”, gaat Pieter van der Zee verder. “Op technisch vlak is de brug een huzarenstuk. In 2016, na veel overleg en tekenwerk, bleek een licht hellend dubbel T-element met een lengte van 36 m en een hoogte van 115 cm de juiste oplossing. Een helling leggen in UHSB is een kunst op zich. Zelfverdichtend beton is namelijk zeer vloeibaar (vloeimaat 800 mm, red.). Dat in een helling leggen is bijzonder moeilijk, maar dus niet onmogelijk.”

Referentieproject

Eenboom kan de eerste UHSB-brug in een lange reeks zijn, maar de strenge regelgeving in Europa maakt het moeilijk om dit soort nieuwe technieken te implementeren. “Er zijn voorlopig geen voorgeschreven normen om op terug te vallen. In Europa wordt al dertig jaar over UHSB gepraat, maar het aantal projecten is voorlopig nog op een hand te tellen. Op zich gaat het om een zeer duurzaam, slijtvast materiaal. Je kunt er onwaarschijnlijk fijne ontwerpen mee realiseren”, besluit Pieter van der Zee.        

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details