Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Eerste fase nieuwe spoorbrug Kuringen bijna afgerond

Eerste fase nieuwe spoorbrug Kuringen bijna afgerond

De doorvaarthoogte verhogen, de doorvaartbreedte verbreden: met deze twee eenvoudige maatregelen wil De Vlaamse Waterweg alle bruggen over het Albertkanaal toegankelijker maken voor containerschepen. Als alles verloopt volgens plan, zal de nieuwe, hogere boogbrug in Kuringen dit voorjaar nog worden ingevaren.

Op economisch vlak is het Albertkanaal wellicht de belangrijkste waterweg in Vlaanderen: jaarlijks wordt ongeveer 40 miljoen ton aan goederen vervoerd via het kanaal. Toch maken grotere vrachtschepen daar op dit moment nog geen gebruik van, doordat de bruggen over het kanaal op veel plaatsen te laag zijn. De Vlaamse Waterweg wil de capaciteit van het Albertkanaal dan ook vergroten door iedere brug te verhogen en het kanaal onder de bruggen te verbreden. Ook de spoorbrug in Kuringen hoort daarbij: de oude brug, die eigenlijk bestaat uit twee aparte spoorbruggen naast elkaar, zal weldra plaatsmaken voor één imposante boogbrug.

herbosch-kiere-foto-2-kopieren

Voor de bouw van de nieuwe landhoofden werd tussen de twee oude bruggen een tijdelijk damwandenscherm voorzien.

 

2 meter hoger, 36 meter breder

Aannemer Herbosch-Kiere staat samen met Jan De Nul in voor alle werken van burgerlijke bouwkunde bij de bouw van de nieuwe spoorbrug. Gary Van Gulck, werfleider bij Herbosch-Kiere: “De nieuwe brug zal 2 m hoger zijn dan de twee oude bruggen, terwijl het kanaal onder de brug 36 m breder zal zijn. Dat betekent dat er op veel plaatsen aanpassingen moeten gebeuren. Onze opdracht bestaat dan ook uit meerdere onderdelen: heiwerken uitvoeren voor de verbreding van het kanaal, grondwerken voor de ophoging van de spoortalud, nieuwe betonnen landhoofden en kokers bouwen, een tijdelijk damwandenscherm plaatsen om één van de bestaande bruggen te keren …
De samenwerking met Jan De Nul komt daarbij goed van pas. Hun kennis als grondwerker vult onze expertise als waterbouwer perfect aan.”

Gefaseerde werken

In april vorig jaar gingen de werken aan de brug in Kuringen van start, een jaar later zit de eerste fase er bijna op: “Om de invloed op de omgeving en het treinverkeer tot een minimum te beperken, werden de werken opgedeeld in 2 fases. Tijdens de eerste fase werd de oostelijke kanaalbrug afgebroken, alsook een deel van de oude kokers. Terwijl wij de nieuwe landhoofden en kokers bouwden, werkte onze partner Victor Buyck aan de stalen constructie van de boogbrug. Binnenkort kan die stalen boogconstructie worden ingevaren, waarna we in de tweede fase ook de westelijke brug kunnen afbreken en Strukton de werken aan de sporen kan finaliseren. In deze fase zullen we ook een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel voorzien, die in de plaats zal komen van de oude overweg ter hoogte van de Vilstraat.”

herbosch-kiere-foto-3-kopieren

Eén van de nieuwe kokers, met daarachter de oude koker. De gecompartimenteerde doorgang voor het verkeer wordt vervangen door één ruime doorgang.

 

Treinverkeer over één spoor

Het treinverkeer tussen Hasselt en Kiewit wordt niet omgeleid tijdens de werken, maar blijft gedurende het hele project over één enkel spoor van de brug rijden. Gary Van Gulck: “Dat vormt uiteraard een aandachtspunt en uitdaging. Het nieuwe landhoofd staat immers pal tegen het bestaande spoor, net als al het bekistingsmateriaal. Alle bekistingswerken vinden dus plaats vlak naast het spoor dat nog in dienst is. Dat vraagt om een goede voorbereiding: onze torenkranen zijn bijvoorbeeld zo afgesteld dat ze op geen enkele manier in een voorbijgaande trein kunnen draaien. Duidelijk communiceren met onderaannemers is daarbij ook van groot belang, zodat iedereen op de hoogte is dat het spoor in dienst is en de nodige veiligheidsuitrusting draagt.”

Opmerkelijk project

Voor Herbosch-Kiere is de vervanging van de spoorbrug in Kuringen zeker geen opdracht als een ander: “We zijn als waterbouwer al jaren vertrouwd met gelijkaardige constructies, maar dat er zoveel technische aspecten samenkomen in één project maakt deze opdracht voor ons bijzonder interessant. Ik denk dat ik voor iedereen in ons bedrijf kan spreken als ik zeg dat dit voor ons een opmerkelijk project is”, besluit Gary Van Gulck.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details