Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Eerste herlaadbare blokbatterij via hergebruik einde leven fietsbatterijen
BPS en Hoogmartens creëerden een herlaadbare blokbatterij met laadstation om wegsignalisatie bij wegenwerken te voeden.

Eerste herlaadbare blokbatterij via hergebruik einde leven fietsbatterijen

Duurzame oplossing voor wegenwerken

Het hergebruik van gebruikte batterijen en materialen is en blijft één van de grootste uitdagingen vandaag. BPS en Hoogmartens, een van de winnaars van de projectoproep van Bebat in samenwerking met de OVAM, bedachten hiervoor een zeer innovatieve oplossing. Ze hergebruiken cellen van afgedankte fietsbatterijen om nieuwe ‘oplaadbare’ blokbatterijen te maken. 

Blokbatterijen zijn vandaag primaire wegwerpbatterijen. De oplaadbare blokbatterijen worden hoofdzakelijk ingezet om wegsignalisatie bij wegenwerken te voeden, zoals bijvoorbeeld de gekende gele dagslapers. Het project ligt dus overduidelijk in lijn met de ambitie van de OVAM en Bebat om de levensduur van batterijen en hun cellen te verlengen en finaal de materiaalkringlopen van batterijen op een duurzame manier te sluiten. Bijkomend ontwikkelden BPS en Hoogmartens ook een aangepast laadstation om deze blokbatterijen periodiek snel en eenvoudig te laden op de werkplek. Zowel de herlaadbare blokbatterij als het laadstation zullen in de toekomst geproduceerd worden in het maatwerkbedrijf Bewel.

Vorig jaar sloegen ​ batterijspecialist BPS (BatteryPackService) en Wegenbouw Hoogmartens, beiden uit Limburg, de handen in elkaar onder de naam Reacct BV met een duidelijk doel: de nood aan circulaire initiatieven beantwoorden door end-of-life e-mobilitybatterijen een tweede leven te geven. Via recuperatie en testing van de afgedankte batterijen creëerden BPS en Hoogmartens een herlaadbare blokbatterij met laadstation om wegsignalisatie bij wegenwerken te voeden. Dergelijke wegsignalisatie, zoals dagslapers, werkte tot nu toe uitsluitend op wegwerp blokbatterijen die gemiddeld maandelijks vervangen dienen te worden.

Drie keer langer mee

Niet alleen hebben deze nieuwe herlaadbare blokbatterijen een positieve impact op het milieu, ze maken de wegen ook een stuk veiliger. Door zijn grotere capaciteit gaat deze herlaadbare blokbatterij drie keer langer mee dan de huidige wegwerpbatterij. Daardoor is er automatisch langer verlichting, wat uiteraard veiliger is voor de weggebruiker. Jos Symons, medeoprichter van Reacct, is alvast trots op de verwezenlijking: “Dankzij de steun van Bebat en de OVAM, maar ook van From Waste 2 Profit, kunnen we vanaf nu onze eerste herlaadbare blokbatterij produceren. Ons motto hierbij is ‘turning a +/- into a winwin’. Enerzijds verkleinen we aanzienlijk de afvalberg door gebruikte fietsbatterijen te hergebruiken en een tweede leven te geven. Anderzijds is ons product ook 100 % made in Belgium. We schrijven dus een dubbel winstverhaal en we kijken er alvast naar uit om dit project gaandeweg verder te finetunen en uit te breiden.”

Bebat en de OVAM grootste supporters van circulair project

Met hun steun hebben Bebat en de OVAM het project van Reacct bv een duwtje in de rug gegeven. Niet alleen ontving Reacct financiële steun ter waarde van 90.000 euro, Bebat en de OVAM deelden ook hun knowhow en expertise met de ondernemers. Ze zijn dan ook enthousiast om vandaag het resultaat te kunnen bewonderen. Nele Peeters, director Marketing, Operations & Innovation bij Bebat: “Herlaadbare batterijen spelen een belangrijke rol in onze moderne samenleving en dat heeft zijn impact op het milieu. Naast het recycleren van deze fietsbatterijen, kunnen ze ook hergebruikt worden in allerhande secundaire toepassingen. Wat Reacct vandaag ontwikkeld heeft mede dankzij de ondersteuning van Bebat en de OVAM, laat zien dat er tal van mogelijke nuttige duurzame toepassingsgebieden zijn, en dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen.” 

Jan Verheyen, woordvoerder van de OVAM: “De bedoeling van deze projectoproep is om jonge ondernemers aan te sporen om rekening te houden met hun impact op het milieu. Wanneer we bij projecten zoals dat van Reacct vervolgens zien hoe hun creatieve ideeën worden omgezet in concrete acties rond circulariteit, vinden we het enorm fijn om die mee vorm te geven. De financiële steun, de doelgerichte coaching en verschillende netwerkgelegenheden laten hen toe om een initiatief uit te bouwen tot een project dat er volledig staat.” De eerste prototypes van de herlaadbare batterij zien er alvast veelbelovend uit. Bebat en de OVAM zijn er dan ook van overtuigd dat Reacct met deze innovatie zijn steentje zal bijdragen tot de Vlaamse circulaire economie.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details