Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Openbare ruimte

Eerste Hoppinpunten in Vlaanderen​ 

Foto pagina 2 kopiëren
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters opende eind september in stad Leuven samen met burgemeester Mohamed Ridouani en schepen van Mobiliteit David Dessers de eerste Hoppinpunten van Vlaanderen.

Tekst | Tekst | Niels Rouvrois / Departement Mobiliteit en Openbare Werken (Vlaamse overheid) Beeld | DMOW

11 februari 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Deze herkenbare mobiliteitsknooppunten worden gekenmerkt door de samenkomst van meerdere vervoersoplossingen zoals openbaar of collectief vervoer, deelauto’s, taxi’s en deel(bak)fietsen. “Deze legislatuur voorzie ik 100 miljoen euro voor ruim 1000 herkenbare mobiliteitsknooppunten verspreid over Vlaanderen onder het nieuw Vlaams mobiliteitsmerk Hoppin”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters.

Hoppin is herkenbaar, uitnodigend, springt in het oog en bundelt alle beschikbare mobiliteitsoplossingen onder één noemer. Dankzij de uitrol van deze mobiliteitsknooppunten over heel Vlaanderen wordt het makkelijker dan ooit om openbaar vervoer, (e-)fiets, deelsystemen en de wagen met elkaar te combineren. Deze mobiliteitsknooppunten of mobipunten maken basisbereikbaarheid, de nieuwe mobiliteitsvisie van Vlaanderen, tastbaar voor de burger. Het merk Hoppin wordt de komende maanden en jaren verder uitgerold met onder meer een website, een MaaS-app en een callcenter van de mobiliteitscentrale.

Dankzij de uitrol van deze mobiliteitsknooppunten wordt het makkelijker dan ooit om openbaar vervoer, (e-)fiets, deelsystemen en de wagen met elkaar te combineren.

Lydia Peeters: “We helpen de pendelaar om gebruik te maken van alle verschillende vervoersopties en te ‘Hoppin’ tussen bijvoorbeeld bus, (deel)fiets en wagen. Deze knooppunten moeten goed ontsloten, veilig en toegankelijk zijn. Daarnaast moeten ze ook uitgerust worden met voldoende en veilige fietsstallingen, voldoende parkeerplaatsen en moeten ze aandacht hebben voor laadmogelijkheden voor elektrische fietsen, bromfietsen en auto’s. Bovendien is er aandacht voor deelmobiliteit om het voor- en natransport te verbeteren.”

1000 Hoppinpunten

De eerste Hoppinpunten in Vlaanderen gingen in september open in Leuven (14) en Zoutleeuw (1). Eind oktober opende ook 1 Hoppinpunt in Gavere. Hoppinpunten verzamelen verschillende mobiliteitsoplossingen op één plek en maken het voor de Vlaming makkelijker dan ooit om die met elkaar te combineren. Vlaams minister Lydia Peeters opende officieel het eerste Hoppinpunt aan Heverlee Station, samen met de Leuvense burgemeester Mohamed Ridouani en schepen van Mobiliteit David Dessers. Aan het Hoppinpunt Heverlee Station komen naast de trein ook bussen, deel(bak)fietsen en deelwagens samen. Na de opening van het Hoppinpunt in Heverlee trok de minister samen met de burgemeester en schepen met de fiets naar het Hoppinpunt Parkpoort.

David Dessers, schepen van Mobiliteit in Leuven: “Leuven heeft al een sterke basis op het vlak van duurzame mobiliteit en daar bouwen we graag op verder. Door het aantal autoverplaatsingen te doen dalen, maken we onze stad beter bereikbaar en leefbaarder. Ik ben daarom trots dat er in Leuven al 50 miljoen busritten per jaar plaatsvinden en dat ook het fietsbezit in onze stad hoog ligt. De opkomst van deelmobiliteit – in 2019 werden de Leuvense Blue-bikes meer dan 28000 keer ontleend – geeft de reiziger nóg meer opties. Door als stad deze mobipunten in te richten brengen we alle vervoersopties bij elkaar en geven we de reiziger alle kaarten in handen om op zoek te gaan naar alternatieven voor de wagen.”

Hoppinpunten worden gekenmerkt door de samenkomst van meerdere vervoersoplossingen zoals openbaar of collectief vervoer, deelauto’s, taxi’s en deel(bak)fietsen.

Verschillende vervoersopties

De 14 Leuvense Hoppinpunten bevinden zich aan Heverlee Station, Parkpoort, Bibliotheek Heverlee, Bibliotheek Tweebronnen, De Becker-Remyplein, Gemeenteplein, Naamsepoort, Philipssite, Rector De Somerplein, Sint-Jacobsplein, Sint-Maartensdal, Vaartstraat, Victor Broosplein en Wilsele Dorp. Voor de selectie van deze Hoppinpunten werd gezocht naar locaties waar verschillende vervoersopties bij elkaar komen en werd geluisterd naar de input van buurtbewoners. Zo past het Hoppinpunt Heverlee Station perfect in de netwerklogica en biedt het reizigers de mogelijkheid om van de trein of de bus vlot over te stappen op de deel(bak)fiets of deelwagen. 

Lydia Peeters: “Hoppinpunten ondersteunen de burger bij het verkennen en gebruiken van verschillende vervoersopties. Het Hoppinpunt Heverlee Station is een perfect voorbeeld van hoe de vlotte combinatie van fiets, openbaar vervoer, wagen en deelsystemen de toekomst van mobiliteit in Vlaanderen zal vormgeven. De eigen wagen waar mogelijk inruilen voor alternatieven als de bus of de fiets wordt dankzij deze Hoppinpunten makkelijker dan ooit tevoren. Zo geven we samen de modal shift in Vlaanderen vorm.”     


Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Olivia Castelein

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details