Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Eerste resultaten Digi-Barometer gepresenteerd tijdens Digital Construction Brussels

Eerste resultaten Digi-Barometer gepresenteerd tijdens Digital Construction Brussels

Geen enkele sector ontsnapt aan de digitalisering. Ook de wegenbouw rijdt mee op de digitale snelweg. Om die rit vlot te doen verlopen, hebben 12 actoren – waaronder wegenbouwbedrijven en overkoepelende organisaties – de handen in elkaar geslagen voor de Digi-Barometer. Dat is een gratis online tool om wegenbouwbedrijven te benchmarken op het vlak van digitalisering. De eerste resultaten werden op 24 oktober gepresenteerd tijdens de beurs Digital Construction Brussels 2019.

De partners in dit initiatief zijn het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Arkance Systems, Astena, Digitalewerf.be, Mercedes-Benz, Proximus, Sitech Belgium, Suivo,
Uptime Groep en wegenbouw.be. Het initiatief geniet steun van de sectorfederaties Belgische Federatie van Aannemers van Wegenwerken (BFAW), Vlaamse Wegenbouwers (VlaWeBo) en Fédération Wallonne des Entrepreneurs de travaux de Voirie (FWEV). Begin juli ging de Digi-Barometer officieel online. Alle Belgische wegenbouwbedrijven werden uitgenodigd om deel te nemen. Ze vullen een vragenlijst in en kunnen zo ontdekken hoe digitaal hun bedrijf is en waar ze staan ten opzichte van de andere deelnemende bedrijven. “In mei namen we bij een tiental grote en kleine wegenbouwers interviews af om onze vragenlijst te verfijnen”, vertelt Johan Maeck, innovatiecoördinator in het OCW. “Gezien het nakende bouwverlof was het tijdstip van de lancering van de website wellicht niet ideaal, maar we slaagden er toch in om 71 ingevulde vragenlijsten te ontvangen. Zowel van kleine, middelgrote als grote bedrijven.”

Zes categorieën

Iedere respondent kreeg na het deelnemen een analyserapport. Johan Maeck: “Dat rapport bestond uit een visuele situering van hun score op digitaal vlak ten opzichte van de gemiddelde, minimale en maximale score van alle respondenten. Zowel algemeen als inhoudelijk per categorie. De lijst met dertig vragen was ingedeeld in zes categorieën: interne bedrijfsvoering en organisatie (bv. ERP-systemen, financiële opvolging …), automatisering (bv. track & trace, digitaal beheer van uitrusting …), BIM, machinesturing, digitale communicatie en toekomstige ontwikkelingen (Augmented Reality, Artificial Intelligence, drones …). We toetsen dus niet alleen hoe ver de bedrijven staan, maar ook hoe ze openstaan voor toekomstige digitale ontwikkelingen. Van alle respondenten behoort 40 % tot de groep kleine bedrijven. En dat is goed want ook zij moeten de tools in handen krijgen om digitale stappen te zetten.”

Eerste resultaten

Op 30 september werden de eerste resultaten van de Digi-Barometer verzameld en onder het vergrootglas gelegd. Het eindrapport werd op 24 oktober tijdens Digital Construction Brussels 2019 gepresenteerd. “De algemene resultaten schommelden tussen 10 en 85 %. Dat geeft ons dus veel ruimte om te werken”, aldus Johan Maeck. “Op basis van de antwoorden worden punten toegekend die dan een bepaalde score geven. Ook de resultaten volgens de omvang van het bedrijf – klein, middelgroot en groot – werden besproken. Net als de resultaten per categorie. De kleine bedrijven scoorden gemiddeld 39 % op de gehele vragenlijst. Dat percentage stijgt bij de middelgrote bedrijven en het gemiddeld resultaat bij de grote bedrijven was het hoogst met 63 %. Dat is een logische curve aangezien grote bedrijven doorgaans meer middelen hebben om digitaal te transformeren. Wat de categorieën betreft, scoren automatisering en interne bedrijfsvoering het best. Voor toekomstige ontwikkelingen ligt de score behoorlijk laag. Niet onlogisch aangezien thema’s als Virtual Reality en robotisering voor veel bedrijven nog ver van het bed is.”

Volgende fase

Uiteraard heeft ieder bedrijf zijn prioriteiten op het vlak van digitalisering en zijn bepaalde categorieën belangrijker. “We merken zelfs binnen hetzelfde bedrijf een andere oriëntering afhankelijk van de dienst. Een asfaltwerker komt meer in contact met automatisering zoals track & trace dan het hoofd van het studiebureau binnen hetzelfde bedrijf. Die heeft meer voeling met 3D-modellering en -planning. Dit zijn stuk voor stuk elementen die we in een volgende fase van dit verhaal meenemen. De volgende doelstellingen zijn de geografische spreiding verhogen, meer Waalse bedrijven meekrijgen, de analyse verfijnen, de kennis vergroten en bepaalde trends detecteren. En ten slotte op basis daarvan interessante events en workshops met getuigenissen organiseren”, besluit Johan Maeck.     

Voor meer info: innovation@brrc.be en info@digi-barometer.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details