Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Eerste woonboten aangemeerd in Antwerpse Cadixwijk

Eerste woonboten aangemeerd in Antwerpse Cadixwijk

De nieuwe Cadixwijk op het Antwerpse Eilandje is in volle bloei. Nadat de eerste bewoners eerder al hun intrek namen in de bouwblokken in het noorden van de wijk, zijn ook de wegeniswerken aan het Houtdok nu afgerond. Vorige zomer kregen een tiental woonboten daar een ligplaats toegewezen. Het project, dat de verlaten industriezone moet omvormen tot een duurzame woonwijk, krijgt zo meer en meer vorm. En dat is voor een groot deel te denken aan de snelle afwerking van het openbaar domein door aannemer Aertssen.

Vandaag wonen er een paar honderd mensen, over enkele jaren moeten dat er zo’n 4.000 zijn: de stad Antwerpen pakt de Cadixwijk groots aan. Het project, waarbij Aertssen instond voor de heraanleg van een aantal wegen op de site, loopt dan ook in verschillende fases, met als einddoel een gemengde ontwikkeling. Zo is er ruimte voor winkels, scholen, een kinderopvang, kantoren, horeca, een groen wijkplein en een gevarieerd woonaanbod met een brede doelgroep.

Meerjarenplan
Aannemer Aertssen werkte in 2012 en 2013 al aan enkele straten op het terrein en mocht daar in 2017 en 2018 een vervolg aan breien. Werner Verreydt, verantwoordelijke uitvoering: “In het oosten van de wijk, tussen de Indiëstraat en de Madrasstraat, bevinden zich 3 bouwzones voor onder meer luxeappartementen en sociale woningen. Ook het Noorderpershuis bevindt zich aan deze zijde van de wijk. Dat zal op termijn gerestaureerd worden tot een publieksgericht gebouw en zal als erfgoed heel belangrijk zijn voor de identiteit van de Cadixwijk. Enkele jaren geleden hebben we de Indiëstraat en de straten tussen deze bouwzones volledig heraangelegd. Vorig jaar namen we aan de andere kant de Madrasstraat voor onze rekening, samen met de 340 meter lange kaai aan het Houtdok. Het is aan deze kaai dat er intussen woonboten zijn aangemeerd.”

Cadixwijk

Aannemer Aertssen zorgde voor de heraanleg van meerdere straten. Zo bestaat de kaai aan het Houtdok nu uit een combinatie van kasseien en blauwe tegels.


Van afbraak tot aanleg
Aertssen was als enige aannemer betrokken bij de volledige heraanleg van de wegen. Verreydt: “Omdat we binnen ons bedrijf eigenlijk over alle takken beschikken die nodig zijn bij projecten als deze, hoefden er geen andere partners aan te pas te komen. Zo werden we ingeschakeld voor de afbraak van de bestaande verharding, voerden we waar nodig saneringswerken uit, vernieuwden we de bestaande riolering, voorzagen we nieuwe nutsleidingen voor het hele project en werkten we tot slot ook de hele bovenbouw af. Inclusief funderingen en boordstenen. Daarnaast hebben we ook nog eens 11.000 m³ aan grond uitgegraven en afgevoerd. Precies om die reden zijn we best wel trots op dit project: het is het soort werk waar we echt goed in zijn, doordat onze verschillende afdelingen aan bod komen en we snel kunnen schakelen.”

Cadixwijk

Er werden maar liefst 6500 m² kasseistenen aangelegd in dit deel van het project.


6500 m² kasseien
De straten in het oosten van de Cadixwijk bestaan grotendeels uit kasseistenen, wat volgens Verreydt een extra charme geeft aan de kaai bij het Houtdok: “Voor dit project hadden we 6.500 m² kasseien en 2.000 m² platines nodig. Vlak naast de kasseiweg aan het Houtdok legden we een wandel- en fietsstrook aan in blauwe steentegels. Een mooie combinatie. Tot slot voorzagen we in afwachting van de bouw van de appartementsgebouwen ook 4500 m² tijdelijke verharding in steenslag. Grote hoeveelheden van verschillende soorten verhardingen dus, maar dat was voor ons geen probleem. Ook aan de planning van het project hebben we ons goed kunnen houden. Er was gevraagd om in drie fases te werken, in functie van de noden van de wijk. Zo moest de kaai klaar zijn tegen een bepaalde deadline opdat de woonboten er tijdig zouden kunnen aanmeren. Een ander deel van de wijk moest dan strikt binnen een andere periode worden opgeleverd, om de hinder voor de buurtbewoners en het verkeer zoveel mogelijk te beperken. Dat is allemaal heel vlot verlopen”, rondt Verreydt af.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details