Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Efficiëntie troef bij productie, levering en plaatsing van meer dan 100 kopmuren
Vandaag zijn alle kopmuren geplaatst en is het project in een laatste fase aanbeland.

Efficiëntie troef bij productie, levering en plaatsing van meer dan 100 kopmuren

In opdracht van Farys, Aquafin, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de gemeenten Kruisem en Nazareth ondergaan de Nazarethsesteenweg en de Boeregemstraat (N437) een grondige metamorfose uitgevoerd door Willemen Infra.  Voor de productie en levering van de rioleringsbuizen en maar liefst meer dan 100 kopmuren doet Willemen Infra een beroep op de expertise van Beton De Clercq. “Een goede communicatie en efficiënte productie waren cruciaal om de strakke planning niet in het gedrang te brengen”, vertelt Louis Vancanneyt van Beton De Clercq, lid van FEBELCO (FEBE).

In opdracht van Farys, Aquafin, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de gemeenten Kruisem en Nazareth ondergaan de Nazarethsesteenweg en de Boeregemstraat (N437) een grondige metamorfose uitgevoerd door Willemen Infra.

FEBE is de erkende beroepsvereniging van fabrikanten van geprefabriceerde betonproducten en verdedigt de belangen van de sector. De Belgische betonindustrie produceert een brede waaier aan geprefabriceerde elementen voor de (wegen)bouw, gaande van eenvoudige, ongewapende producten zoals metselblokken en straatstenen tot de grote structuurelementen als brugliggers. Binnen FEBE groepeert FEBELCO de fabrikanten van betonbuizen en toebehoren. De beroepsvereniging vertegenwoordigt hierbij alle fabrikanten van betonproducenten die nodig zijn voor de opvang, het transport, de behandeling, de buffering en de infiltratie van water.

Als trouw lid van FEBELCO profileert Beton De Clercq zich al jaar en dag als gespecialiseerde producent en leverancier in die sector. En die status zet het Brugs/Gentse bedrijf extra in de verf bij het project in Kruisem. Op het drie kilometer lange traject komt er een nieuw wegdek met vrijliggende fietspaden en verschillende kruispunten worden veilig heringericht. Ook de riolering wordt volledig vernieuwd met een gescheiden afvoer voor regen- en afvalwater. Daarnaast zal het kruispunt van de Ouwegemsesteenweg, Nazarethsesteenweg, Kasteelstraat en Lozerstraat van een rotonde voorzien worden.

“Over twee derde van het traject worden aan beide kanten van de weg nieuwe grachten voorzien in een onteigende zone”, verduidelijkt Jochen Lecluse, werfleider bij hoofdaannemer Willemen Infra. “De oorspronkelijke grachten worden op hun beurt opgevuld en vervangen door een fietspad. Voorheen had je dus een 6 m brede rijweg met aan weerskanten een gracht, terwijl in de nieuwe situatie een fietspad wordt gerealiseerd tussen de rijweg en de nieuw aangelegde grachten. Het grootste gedeelte van het traject bevindt zich op het grondgebied Kruisem en ongeveer 15 procent ligt in Nazareth.” 

Voor de productie en levering van de rioleringsbuizen en maar liefst meer dan 100 kopmuren doet Willemen Infra een beroep op de expertise van Beton De Clercq.

Fasering

De grote uitdaging in dit project? “De fasering”, klinkt het in koor bij Willemen Infra en Beton De Clercq. En dan vooral wat betreft de productie, levering en plaatsing van de meer dan 100 kopmuren. Vooral in de beginfase lag het tempo bijzonder hoog met wekelijks 10 tot 15 kopmuren die geplaatst moesten worden, inclusief verbinden, inbuizen en vervolgens de aanleg van de nutsleidingen. Jochen Lecluse: “En uiteindelijk dan de aanleg van de wegenis en de fietspaden. Wat timing betreft moest alles dus naadloos op elkaar kunnen volgen en eventuele vertragingen of problemen zouden die planning dus stevig in de war kunnen sturen. Maar alles is vlot in samenspraak gebeurd en Beton De Clercq heeft er alles aan gedaan zodat wij ons beoogde rendement konden halen.”

Louis Vancanneyt bevestigt: “Op zich is dit project ons op het lijf geschreven. Er zit van alles in. Van riolering, onze corebusiness, tot inspectieputten en de productie van kopmuren die ook het nodige maatwerk vereisen. Het aantal kopmuren in combinatie met de strakke deadline zijn in dit project best bijzonder. Door enkele lastminute wijzigingen moesten we soms snel schakelen. Willemen Infra staat gekend voor een kwalitatieve en efficiënte manier van werken en wij proberen als leverancier daar zo goed als mogelijk aan bij te dragen. De productiecapaciteit hangt af van de grootte en de complexiteit van de elementen waardoor niet iedere dag dezelfde hoeveelheid kopmuren werd neergezet, om dit dan te koppelen aan het rendement van Willemen infra kwam heel wat puzzelwerk aan te pas.” 

Vooral in de beginfase lag het tempo bijzonder hoog met wekelijks 10 tot 15 kopmuren die geplaatst moesten worden, inclusief verbinden, inbuizen en vervolgens de aanleg van de nutsleidingen.

Prefab beste keuze

Vandaag zijn alle kopmuren geplaatst en is het project in een laatste fase aanbeland. De sterkte van prefab beton wordt in dit project mooi duidelijk. “Maatwerk, grote hoeveelheden, korte termijn… allemaal eisen waar prefab beton aan kan voldoen. Onze productiehal is uitgerust om snel bekistingen te maken, onder ideale omstandigheden. Op productievlak hebben we veel mogelijkheden, maar uiteraard hebben we ook niet alles 100 % in eigen hand. Zo moet er wapening besteld en tijdig geleverd worden. Bovendien worden de stortfases gespreid. We kunnen niet toveren, maar proberen de levertermijn wel steeds zo kort mogelijk te houden. Wat rendement betreft, is prefab beton zonder twijfel de beste optie”, besluit Louis Vancanneyt.      ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details