Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Elf doorpersingen onder Antwerpse E34 en E17
Smet-Tunnelling realiseert elf doorpersingen onder de E34 en E17 met ‘state-of-the-art’ technologie.

Elf doorpersingen onder Antwerpse E34 en E17

Oosterweel is een ambitieus, groot en complex project met als doel de Ring rond Antwerpen rond te maken, maar ook om meer ruimte te creëren voor andere vormen van vervoer, de natuur én de omgeving. Het rioleringssysteem dat zich naast de snelweg bevindt, wordt bovendien gerenoveerd en aangepast. Hiervoor realiseert Smet-Tunnelling maar liefst elf doorpersingen onder de E34 en E17 met ‘state-of-the-art’ technologie.

“Het bestaande rioleringsstelsel ligt links en rechts van de E34 en E17 en voldoet niet meer aan de eisen”, zegt Jan Vaessens, projectleider bij Smet-Tunnelling. “Het stelsel zorgt zowel voor de afwatering van de snelwegen als voor de aansluiting van de omliggende dorpen op de AWZI. Om het bestaande rioleringsstelsel te kunnen upgraden, is het noodzakelijk om verbindingen te realiseren tussen de stelsels aan weerszijden van de snelweg. Om te voorkomen dat de snelwegen daarvoor gestremd zouden moeten worden, heeft THV Rinkoniên – bestaande uit Stadsbader, Artes, CIT Blaton en Mobilis, verantwoordelijk voor het project Oosterweel Linkeroever/Zwijndrecht – ervoor gekozen om doorpersingen te gaan toepassen.” Smet-Tunnelling werd ingeschakeld voor het realiseren van deze doorpersingen.

Smet-Tunnelling werd ingeschakeld voor het realiseren van de doorpersingen bij het Oosterweel-project.

Microtunnelling

“Inmiddels hebben we al acht doorpersingen op diverse locaties succesvol uitgevoerd”, blikt Vaessens terug. “We hebben daarbij gebruik gemaakt van de microtunnelling techniek, oftewel buisdoorpersingen met gesloten boorschild. Met behulp van een laser op de theoretische as van het boorschild kunnen we tot op de millimeter nauwkeurig zien of het boorschild afwijkt van het vooropgestelde tracé en deze eventueel corrigeren. In dit project is de grootste afstand die we moesten overbruggen 358 meter. De boringen in diameters van 1,50 meter uitwendig zijn met een nauwkeurigheid van 3 centimeter in een rechte lijn uitgevoerd, zo’n 2,5 meter onder de autoweg. Een aantal boringen vond plaats in een door de industrie vervuild gebied. Omdat we werken vanuit waterdichte putten, zonder de grondwaterstand te verlagen, hoeft het opgepompt grondwater niet gezuiverd te worden. Een bijkomend voordeel van doorpersingen ten opzichte van opensleuftechnieken.”

Smet-Tunnelling heeft ook een doorpersing gerealiseerd pal naast de E34. Vaessens: “Uniek aan deze doorpersing was bovendien dat deze in een radius uitgevoerd moest worden om de bestaande ondergrondse infrastructuur te vermijden. Door gebruik te maken van ‘state-of-the-art’ technologie met gemotoriseerde theodolieten die elkaar inmeten, kunnen we de exacte positie van het boorschild bepalen. Op die manier kunnen we ook doorpersingen in een radius succesvol realiseren, zoals we hier in Antwerpen hebben laten zien.”     


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details