Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Employer branding van, voor en door de werknemers

Employer branding van, voor en door de werknemers

In een sector die kreunt onder het aantal openstaande vacatures kan een pienter uitgekiende employer branding-strategie zorgen voor een streepje voor. Renovatie- en restauratiespecialist Renotec zet sterk in op employer branding en doet dat samen met zijn werknemers. “Het zijn onze eigen mensen die de campagne met gepaste trots dragen”, vertelt Thais Lauwers, communicatie- en marketingverantwoordelijke bij Renotec.

If not now! When? De slogan pronkt groot aan de voorgevel van het hoofdkantoor in Geel en vormt de rode draad doorheen de employer branding-campagne van Renotec. “Met deze slogan zetten we de zoektocht naar nieuwe collega’s extra in de kijker. Ikzelf werk sinds november 2018 voor Renotec en ben aangenomen met het oog op employer branding, een van de grote doelstellingen binnen het bedrijf. Al snel viel op hoe bescheiden Renotec is, terwijl buitenstaanders vaak onder de indruk zijn van onze projecten en de gezonde financiële groei die het bedrijf de voorbije jaren kent.” De slogan ‘If not now! When?’ moedigt mensen om aan de stap naar Renotec te zetten. Thais Lauwers: “Je kan twijfelen, maar als je het nu niet doet, wanneer dan wel? Wie in de renovatiesector wil werken, kan eigenlijk niet meer naast Renotec kijken als een van de belangrijkste spelers op de markt. De komende jaren zijn we van plan om te blijven groeien en dat geeft werknemers de kans om mee te groeien en hun kar aan te hangen. Ook naar marketing en visibiliteit toe is de slogan erg dankbaar. De ‘not’, die je ook in Renotec terugvindt, is grafisch heel interessant. Op die manier prikkel je de lezer en laat je hem of haar nadenken.”

Wendbaarheid

Employer branding staat bij het bedrijf uit Geel hoog op de prioriteitenladder. “Renotec gaat steeds op zoek naar opportuniteiten en staat steeds vaker voor gespecialiseerde en uitdagende opdrachten. Dat betekent dat we daar ook de mensen voor nodig hebben”, aldus Thais Lauwers. “Renovatieprojecten vragen veel wendbaarheid en flexibiliteit van de werknemers, zowel de project- en werfleiders als de arbeiders op de werf. De juiste mensen met de juiste mindset vinden is dan ook cruciaal. Maar evident is dat zeker niet op de huidige markt. De war for talent is heel erg voelbaar. We zoeken nieuwe krachten op verschillende niveaus, maar vooral projectleiders én vakmannen zijn welkom. Renotec groeit en dat betekent meer projecten en bijgevolg ook meer projectleiders en gespecialiseerde vaklui.”

De slogan ‘If not now! When?’ pronkt groot aan de voorgevel van het hoofdkantoor in Geel.

 

Voor de campagne schakelt Renotec bewust zijn eigen mensen in. Thais Lauwers: “Omdat we niet alleen fier zijn op onze projecten, maar zeker ook op onze mensen. We hebben daarom een interne oproep gelanceerd. Met succes. Een twaalf- tot achttiental mensen zijn momenteel betrokken bij de beeldcampagne, die onder andere te zien is via ons wagenpark, werfdoeken en online. Door de eigen mensen nauw te betrekken bij de campagne tonen we ook de diversiteit van Renotec. Project- en werfleiders, arbeiders, mannen en vrouwen, 30 verschillende nationaliteiten… De campagne toont wie we zijn.”

Interne opleidingen

Nieuwe krachten aan boord halen is één, maar ze op het schip houden is nog een andere zaak. Thais Lauwers: “Het heeft geen zin om mensen langs de voordeur binnen te halen terwijl de achterdeur openstaat. Daarom zetten we sterk in op fierheid: ‘We are Renotec’. Maar ook de opleidingen en groeikansen die we intern aanbieden zijn hier een voorbeeld van. Binnen Renotec kan je horizontaal of verticaal groeien. Met andere woorden, specialiseren of richting management of ploegbaas doorgroeien. Vanaf volgend jaar starten we ook met vakmannen in opleiding, voor pas afgestudeerden tussen de 18 en 21 jaar oud. Dat is vrij uniek. En verder trachten we ook continu de samenhorigheid te versterken. De projectleidersnamiddagen, een frietkraam bij de start van het bouwverlof of iedere maand happy hour georganiseerd door een bepaalde afdeling zijn daar maar enkele voorbeelden van.”

Opvallend: om de inhoud van de campagne te bepalen, deed Renotec een strategische oefening om het DNA van het bedrijf te bepalen. “Die lag weinig verrassend in de lijn van verwachtingen. Wendbaarheid, veiligheid, de klant die centraal staat, samenwerken… Dat zijn allemaal pijlers die reeds langer bepaald zijn. Wat uit de oefening wel als nieuwigheid naar boven kwam, is dat we best trotser mogen zijn op wie we zijn en wat we doen. En dat we daarmee naar buiten moeten treden. Met onze werven en mensen, maar bijvoorbeeld ook met alles wat doen rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is overigens een campagne met een lange houdbaarheidsdatum. Door de werknemers nauw te betrekken, kunnen we visueel geregeld vernieuwen en de slogan blijft actueel. Zowel voor onze eigen mensen als onze klanten geldt: If not now! When?”, besluit Thais Lauwers.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details