Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Esthetiek vertaald naar techniek bij nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Deinze
De nieuwe brug wordt een klapbrug van 38 m lang en 4 m breed.

Esthetiek vertaald naar techniek bij nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Deinze

Herbosch-Kiere zet het ontwerp van de gerenommeerde architectenbureaus Marie-José Van Hee en Robbrecht & Daem om in de praktijk. De esthetiek van de slanke brug vroeg daarbij de nodige aandacht.

Tekst | Liesbeth Verhulst  Beeld | Herbosch-Kiere

Vorig jaar stelde De Vlaamse Waterweg nv de tijdelijke handelsvennootschap Herbosch-Kiere – Electro Goeminne aan voor de bouw van de nieuwe brug over de Leie. Wie wil winkelen in de Tolpoortstraat, zal de wagen kunnen parkeren aan de Brielpoort en via de brug de Toeristische Leie oversteken. Langs de kant van de parking zal de nieuwe brug aansluiten op de Lucien Matthyslaan. Aan de andere kant van de Toeristische Leie knoopt ze aan met het Antoon Van Paryspad. De brug garandeert een betere ontsluiting voor iedereen: de klanten kunnen vlot parkeren, er kan meer volk tot bij de winkels geraken, de mobiliteit verduurzaamt én de lokale economie verrijkt. 

Stalen klapbrug

De nieuwe brug wordt een klapbrug van 38 m lang en 4 m breed. Schepen met een hoogte van maximum 3,2 m kunnen er gewoon onderdoor, voor hogere schepen klapt de brug open. Een hellingspercentage van 4,5 % zorgt dat fietsers en voetgangers vrij van inspanning aan de overzijde geraken.

Tussen de pijlers plaatst Herbosch-Kiere een beweegbaar stalen brugdeel met een gewicht van in totaal 30 ton.

“In plaats van met één brugdeel over de Leie te gaan, bouwen we twee pijlers in het water gefundeerd op stalen buispalen”, licht Wouter Deneweth, werfleider bij Herbosch-Kiere, uit. “Twee betonnen landhoofden maken de verbinding tussen de pijlers en de oever. Tussen de pijlers plaatsen we een beweegbaar stalen brugdeel met een gewicht van in totaal 30 ton. Eén van de pijlers doet dienst als kelder, waar twee vijzels zitten die samen de brug omhoog duwen. De brug heeft geen bovenstructuur die een visuele impact heeft. Alles zit in het beton weggewerkt.”

Daarnaast bouwt Herbosch-Hiere een geleidewerk die de boten naar de brugopening leidt en een wachtsteiger waaraan boten zich kunnen vastmaken tot de brug opengaat. 

Aandacht voor esthetiek

Het bouwen van structuren op en rond het water kent geen geheimen voor Herbosch-Kiere, gezien het bedrijf kan teren op jarenlange ervaring. Toch was deze brug een uitdaging. De stad Deinze had namelijk de uitdrukkelijke wens om een esthetische brug te bouwen en ging daarvoor in zee met twee gerenommeerde architectenbureaus. Het kwam er dan ook op aan om het ontwerp te vertalen naar een brug die niet alleen esthetisch maar ook structureel in orde is. De esthetiek vroeg daarbij de nodige aandacht. Zo is het beton niet zomaar beton maar zichtbeton. Dat noopte tot creatieve oplossingen

Vanuit esthetisch oogpunt ging veel aandacht naar het betonwerk.

Wouter Deneweth: “Systeembekisting, waarbij grote panelen aan elkaar worden geklikt, laat altijd een kaderafdruk achter in het beton. Dat was bij deze brug uit den boze. Om dit euvel te verhelpen zijn we 2 cm breder gegaan zodat we houten platen tussen het beton konden plaatsen. Nu tekent zich alleen nog een heel fijn lijntje af waar de naad tussen de twee houten panelen zat. Verder dienden we ervoor te zorgen dat de fasering van de verschillende betonstorten zo’n klein mogelijke visuele impact had. De werken zijn dan ook grondig voorbereid, in nauwe samenwerking met het studiebureau, zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan tijdens de uitvoering.” 

Bijzonder project

De werken zijn in februari gestart en zouden begin volgend jaar afgerond zijn. Nadien zorgt de stad Deinze voor de aansluiting op de bestaande straten. Werfleider Wouter Deneweth kijkt alvast uit naar het resultaat: “Deze brug is een bijzonder project voor ons bedrijf. Het is toch iets helemaal anders dan bijvoorbeeld een kaaimuur, die gebouwd wordt in een industriële omgeving. De uitdaging daar zit hem eerder in het halen van een goed rendement of het vlot laten verlopen van het grondwerk, terwijl hier heel wat aandacht naar het betonwerk ging. Als jonge werfleider ben ik best fier op deze realisatie, en dat is mede te danken aan de goede samenwerking binnen ons bedrijf.”    


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details