Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Fietsostrade Herentals –Balen succesvol gerealiseerd
De F105 loopt van Herentals, over Olen, Geel en Mol, tot in Balen aan Schoor-Dorp en volgt grotendeels het traject van de spoorlijn.

Fietsostrade Herentals –Balen succesvol gerealiseerd

Via de fietsostrade F105 fiets je vandaag van Herentals tot Balen en terug. Sinds mei 2019 ontfermde hoofdaannemer Colas, in opdracht van provincie Antwerpen, zich over de aanleg van het 32 kilometer lange fietspad. Een lang, maar vooral bevredigend, succesvol en ook innovatief traject. “Er werd speciaal voor dit project zelfs een dubbelzijdige betonmachine ontwikkeld om de efficiëntie naar een hoger niveau te tillen”, aldus projectleider Domien Reynders.

Een deel van de route loopt over bestaande verbindingen, maar de provincie liet toch voor ruim 19 km nieuwe fietstrajecten aanleggen, met daarbij ook 9 fietsbruggen en 2 fietstunnels. In totaal een investering van zo’n 30 miljoen euro.

De F105 zorgt voor een veilige, comfortabele en vlotte fietsverbinding tussen Herentals en Balen. Zeker voor de vele woonwerkfietsers en scholieren die dagelijks richting Mol en terug trappen, is deze fietssnelweg een snel en veilig alternatief voor de drukke N18. De F105 loopt van Herentals, over Olen, Geel en Mol, tot in Balen aan Schoor-Dorp en volgt grotendeels het traject van de spoorlijn. Een deel van de route loopt over bestaande verbindingen, maar de provincie liet toch voor ruim 19 km nieuwe fietstrajecten aanleggen, met daarbij ook 9 fietsbruggen en 2 fietstunnels. In totaal een investering van zo’n 30 miljoen euro. 

De eerste werken werden in het voorjaar van 2019 door Colas aangevat. Domien Reynders: “Het hele project bestond eigenlijk uit 16 deelprojecten waarvan er 12 automatisch en 4 voorwaardelijk gegund werden. Omdat de werken vlot vorderden werden gaandeweg dan ook de 4 voorwaardelijke deelprojecten goedgekeurd. En op enkele punten en komma’s na kunnen we vandaag spreken van een afgerond project. Een officiële en feestelijke opening volgt nog, maar de F105 is nu al volop in gebruik. We blikken met veel voldoening terug op dit mooie project, mede dankzij de fijne samenwerking met de provincie en studiebureau Tractebel.”

Sinds mei 2019 ontfermde hoofdaannemer Colas, in opdracht van provincie Antwerpen, zich over de aanleg van het 32 kilometer lange fietspad.

Keerwanden en schiste stenen

Colas zet internationaal de laatste jaren sterk in op soft mobility en de aanleg van fietspaden kent dan ook geen geheimen meer voor de gerenommeerde aannemer. Maar toch kent ieder project zijn uitdagingen en dat was bij de F105 niet anders. “Zo moesten in Balen 6 meter hoge keerwanden geplaatst worden, met een gewicht van om en bij de 15 ton per element. Omdat er geen ruimte was voor een telescoopkraan, werden de elementen met een hele zware rupskraan voorzichtig een voor een geplaatst. We voorzagen naast het spoor ook een berlinerwand voor de grondkering om de keerwanden te kunnen zetten.    ❯Ook bijzonder is dat die keerwanden werden bekleed met schiste stenen uit Herbeumont. We kozen bewust voor stenen dichtbij huis om de ecologische voetafdruk zo laag mogelijk te houden.”

De F105 zorgt voor een veilige, comfortabele en vlotte fietsverbinding tussen Herentals en Balen. Zeker voor de vele woonwerkfietsers en scholieren die dagelijks richting Mol en terug trappen, is deze fietssnelweg een snel en veilig alternatief voor de drukke N18.

Speciaal ontwikkelde betonmachine

Omwille van de beperkte werkruimte zocht Colas de meest efficiënte manier om met een betonmachine aan beide zijden van de weg synchroon de betonnen boordstenen te kunnen plaatsen. Samen met constructeur Wirtgen Group werd een bestaande slipformpaver omgebouwd. Domien Reynders: “De machine heeft Colas samen met zijn vertrouwde partner Wirtgen ontwikkeld. Het grote voordeel is uiteraard efficiëntie en tijdwinst omdat we aan weerszijden van het fietspad gelijktijdig betonnen boorden kunnen plaatsen. De machine werd speciaal voor de aanleg van de F105 ontwikkeld omwille van de krappe werkruimte naast het spoor, maar intussen wordt de machine binnen Colas ook al voor andere projecten ingezet.”

Samen met constructeur Wirtgen Group werd een bestaande slipformpaver omgebouwd tot een betonmachine die aan beide zijden van de weg synchroon de betonnen boordstenen kan plaatsen.

Flexibiliteit en ondernemingszin

De kwaliteiten van Colas kwamen in dit project mooi aan de oppervlakte. Bart Thijs, Sales & Business Development Manager bij Colas: “Uiteraard willen we in de eerste plaats steeds kwalitatief werk leveren. Daarnaast was onze flexibiliteit in dit project een zeer grote meerwaarde. Net als onze ondernemingszin bij het zoeken naar oplossingen. De ontwikkelde betonmachine is daar een mooi voorbeeld van. Colas beschikt over een brede expertise in verschillende domeinen. Van grondwerk en funderingstechnieken over beton- en asfaltwerken tot speciale technieken zoals bijvoorbeeld die schistestenen. Kwaliteit, flexibiliteit, efficiëntie en een goeie communicatie maakten van dit project een bijzonder succes. Colas is een wereldleider in de bouw en het onderhoud van vervoersinfrastructuur, die de weg opent voor de innovatieve, duurzame mobiliteit van morgen.”      ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details