Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Flexibiliteit, veelzijdigheid en ervaring in één bouwbedrijf
De nieuwe brug is een stalen S-vormige brug met een totale lengte van 165 m en met een overspanning van ongeveer 60 m over de Leie.

Flexibiliteit, veelzijdigheid en ervaring in één bouwbedrijf

Als totaalaannemer van ruwbouwwerken voor zowel de particuliere als professionele markt, profileert Van Huele zich al jaar en dag als een betrouwbare partner. Bij de bouw van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Waregem, een stormmuur in Blankenberge en een houten wandelweg in Nieuwpoort toont de West-Vlaamse speler wederom zijn kwaliteit en diversiteit. “We beschikken over veel capaciteit en knowhow in eigen huis waardoor we projectmatig veel in eigen hand houden”, aldus Bert Giebens, directeur openbare werken bij Van Huele.

Rode draad doorheen de projecten in Waregem/Wielsbeke, Blankenberge en Nieuwpoort is de directe nabijheid van water. Maar daar stopt de vergelijking want technisch hebben alle drie de projecten specifieke aandachtspunten. 

In opdracht van afdeling Kust vatte Van Huele op 1 oktober 2022 de renovatiewerken aan van de houten wandelweg langs de Robert Orlentpromenade.

Fiets- en voetgangersbrug

In opdracht van De Vlaamse Waterweg, samen met de gemeenten Waregem en Wielsbeke, startte Van Huele begin 2022 met het bouwen van een nieuwe fietsbrug. De nieuwe brug is een stalen S-vormige brug met een totale lengte van 165 m en met een overspanning van ongeveer 60 m over de Leie. De brug krijgt betonnen aanloophellingen die aansluiten op de bestaande jaagpaden aan beide zijden van de Leie. Maar liefst 200.000 kg wapeningsstaal en 800 kubiek beton verder kunnen de eerste voetgangers en fietsers begin 2023 over de nieuwe brug. Met een nieuwe brug specifiek voor fietsers en voetgangers wordt de beleving van de Leievallei versterkt en kan iedereen op een eenvoudige en veilige manier genieten van de natuur en toeristische trekpleisters op beide oevers.

Ibbe Reynaert, projectleider: “We hebben de fietsbrug samen met partner Aelterman gebouwd. Terwijl zij zich ontfermden over het stalen gedeelte, voerde Van Huele de betonnen aanloophellingen uit. Daarnaast coördineren wij ook de funderingstechnieken en grondwerken van de brug en zorgen we voor een kaaimuur van om en bij de 200 m lang. Grote uitdaging in dit project is de toegankelijkheid, met aan beide zijden van de Leie een jaagpad. De werkruimte is beperkt dus logistiek en planmatig is het een hele puzzel.”

In opdracht van De Vlaamse Waterweg, samen met de gemeenten Waregem en Wielsbeke, startte Van Huele begin 2022 met het bouwen van een nieuwe fietsbrug.

Renovatie houten wandelweg

In opdracht van afdeling Kust vatte Van Huele op 1 oktober 2022 de renovatiewerken aan van de houten wandelweg langs de Robert Orlentpromenade. Deze promenade van maar liefst 2 km lang start aan de oude jachthaven in Nieuwpoort en loopt parallel met de vaargeul tot aan het Westerstaketsel in Nieuwpoort-Bad. Het was oorspronkelijk de bedoeling om enkel de slechte vloerplanken te vervangen waar nodig, maar al snel bleek dat de onderstructuur ook in gebrekkige staat was. Van
Huele trad in overleg met het bestuur en alle partijen streefden naar een duurzame oplossing waarbij het hout maximaal kon hergebruikt worden. 

Alan Van Laer, projectleider: “Er werd uiteindelijk beslist om de houten kaders te draaien en enkel de onderdelen te vervangen die echt aan vernieuwing toe waren. Ondertussen zit de eerste fase, het plaatsen van 3.000 nieuwe vloerplanken, in afwerking. Aansluitend wordt in 2023 de zone rond het Loodswezenplein aangepakt. Bijzonder aan dit project is de vele handenarbeid en het ambachtelijk werk dat wordt toegepast. Van Huele heeft zelf houtploegen in dienst die gespecialiseerd zijn in het behandelen en verwerken van tropisch hardhout. Deze ploegen zetten we bijvoorbeeld ook in voor het maken van houten sluisdeuren, een bijzonder complex karwei.”

Deze promenade van maar liefst 2 km lang start aan de oude jachthaven in Nieuwpoort en loopt parallel met de vaargeul tot aan het Westerstaketsel in Nieuwpoort-Bad.

Stormmuur op de zeedijk

Om in Blankenberge de nodige kustveiligheid te bekomen, moet in opdracht van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust een lage stormmuur gebouwd worden. De bestaande zeedijk in de zone tussen de havengeul en de Van Praethelling biedt, gezien de zeespiegelstijging, onvoldoende bescherming tegen toekomstige stormvloeden. De stormmuur die 40 cm hoog is en ook dienst zal doen als zitelement, bevindt zich op de wandelzone van de zeedijk. In de zitbank die geprefabriceerd is met rood beton zullen doorstroomopeningen voorzien zijn voor terugstromend water en regenwaterafvoer. Om beschadiging te voorkomen worden de zitbanken voorzien van een skateblokker en anti-graffiticoating. Voor de aanleg van de fundering van de stormmuur moet ook de verharding opgebroken worden over een strook van ongeveer 4 m breed, zodat de bouwsleuf gegraven kan worden.

“In dit project ligt de focus op het plaatsen van prefab architectonisch beton. De verankering van de stukken moet zeer nauwgezet gebeuren. Dit is een relatief klein betonwerk, maar wel een opdracht die bijzonder veel precisie vraagt. Bovendien komt er hier ook een stukje wegeniswerken bij kijken. Het zet des te meer de diversiteit van Van Huele in de verf. We beschikken over veel capaciteit en knowhow in eigen huis waardoor we projectmatig veel facetten in eigen hand houden. Hierdoor kunnen we niet alleen grote, maar ook complexe projecten probleemloos aan. En dat is een grote meerwaarde voor de klant”, besluit Frank Avonture, de projectleider in Blankenberge.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details